Het staat ook een beetje scheef vergeleken met alle (docent)agenten die nu constant omgehangen rondlopen op politieacademies met de reden van 'als er wat gebeurt dan kunnen we reageren'. De surveillant staat elke dienst in het publiek domein en moet zijn gewapende collega naar voren duwen als er wat gebeurt (terreur) bij een evenement (kerntaak surveillant).
Bouman heeft in 2015 eens geroepen dat elke agent zijn wapen op de man moet hebben, zowel reizen in uniform als buiten diensttijd. Dit vanwege de terreurdreiging. Hij wilde zelfs eens zijn wapen niet afstaan bij de Tweede Kamer, want "het is goed voor de eigen veiligheid van de agent en de veiligheid op straat". Terwijl je als surveillant zo een voertuig aan de kant kan zetten vanwege een kapotte achterlamp (kerntaak verkeer) en er opeens een vuurwapen in het middenconsole ligt.
Behalve op Schiphol heb ik bij ons nog geen brigadecommandant gezien die een wapen bij zich draagt. In Den Haag zijn ze volgens mij al vergeten wat IBT überhaupt is. Maar ik vind wel dat als je in operationeel uniform gekleed bent en je met je poten in de modder genaamd publiek domein staat, burgers wel wat van je verwachten, ook al is dit een werkbezoek. Mensen zien een uniform, ze kijken niet of je een wapen draagt of niet.