Als je vanuit de brandweer de situatie bekijkt (opschaling) worden het aantal ingezette TankAutoSpuiten als (een van de) criteria genoemd, zie bijvoorbeeld het citaat hieronder:
Brandweer
De brandweer in Nederland kent de volgende standaard operationele opschaling:
Klein (kleine brand, kleine hulpverlening), één tankautospuit of hulpverleningsvoertuig is voldoende om de situatie meester te worden
Middel, twee tankautospuiten en een Officier van Dienst
Groot, drie tankautospuiten en een Officier van Dienst en Hulpverleningsvoertuig en in veel gevallen ook een Verbindings- en Commandovoertuig
Zeer Groot, in principe wordt nu een brandweerpeloton gevormd
Compagniesinzet
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/OpschalingIn dit geval is er 1 TAS ingezet en zou je het kleine hulpverlening kunnen noemen.
Als je het bekijkt a.h.v. Snelweg Incident Scenario (Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.) dan zou het ongeval denk ik bij SIS 3.2 horen en inderdaad een Middel Hulpverlening.
SIS 3
SIS 3.1: Kleine HV (ongeval met 1-2 personenauto's, mogelijk met beknelling en/of gewonde)
SIS 3.2: Middel HV (3-4 auto's of 1 vrachtwagen met beknelling en/of gewonden)
SIS 3.3: Grote HV (4-5 auto's of 2-3 vrachtwagens of 1 autobus met beknellingen en/of gewonden) (GRIP 1)
SIS 3.4: Zeer grote HV (meer dan 6 personenauto's, meer dan 4 vrachtwagens of een dubbeldekkerbus met beknellingen en/of gewonden) (GRIP 1)
SIS 3.5: Compagnie HV (kettingbotsing met meer dan 15 voertuigen, met beknellingen en/of gewonden) (GRIP 2)
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/SnelwegincidentscenarioOf dit een goed antwoord is wacht ik gewoon af, maar dat zijn dingen die ik erover weet/tegenkom.
Ergens anders kwam ik tegen dat bij inzet vanaf 3 ambulances er ook een OVD-G ingezet wordt ( ook dan mogelijk Middel-hulpverlening)
Bij Amsterdam zie je vaak in de binnenstad een standaard inzet (bij brand) van 2 AT en een HW plus OVD, maar wordt het geen Middelbrand genoemd, dit afhankelijk van de werkelijke situatie en ter beoordeling van de OVD denk ik.
In regio Utrecht komen de opschalingen niet zichtbaar in de p2000Monitor te staan en is het ook rekenen.
Wie weet er meer van ?