Markerwaarddijk afgesloten na dodelijk ongeval

Auteur Topic: Markerwaarddijk afgesloten na dodelijk ongeval  (gelezen 2825 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 13 juli 2018, 18:16:11
Citaat
Door een dodelijk ongeval op de Markerwaarddijk tussen Enkhuizen en Lelystad is de weg afgesloten
Bron https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/162182/markerwaarddijk-afgesloten-na-dodelijk-ongeval


Nú dacht ik eigenlijk dat een duidelijk ongeval automatisch MHV is,  maar dit lijkt niet zo?  Wat is dan hey criterium?


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2018, 18:31:23
volgens het artikel van je link is het ongeval rond 17.30 uur gebeurd. Dan horen onderstaande meldingen daarbij:

p2kflex
17:49:07 13-07-18GROUP-1MNL_fvl Markerwaarddijk - N302 65,0 Lelystad dodelijke aanrijding
0730316Politie Eenheid Midden-Nederland (Persinformatie Flevoland)
0730305Politie Flevoland (Persvoorlichting)
p2kflex
17:35:48 13-07-18GROUP-2P 1 OMB (THV: licht) Markerwaarddijk - N302 65,0 Lelystad 25-5572 IncGrp 01
0700301BRW Flevoland (Dronten) (Kazernealarm)
0700314BRW Flevoland (Dronten) (Blusploeg 1)
p2kflex
17:32:26 13-07-18GROUP-1A2 10106 Rit 31061 Markerwaarddijk - N302 65,0 Lelystad Verkeersongeval 65,0
0220106MKA Noord Holland Noord (Ambulance 10-106)
p2kflex
17:28:00 13-07-18GROUP-1A1 65,0 Markerwaarddijk - N302 Lelystad Ongeval letsel 40053
0923993MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903 - Nijmegen)
p2kflex
17:25:56 13-07-18GROUP-1P 1 OMB (THV: licht) Markerwaarddijk Lelystad 25-6091 25-5134 IncGrp 01
0700560BRW Flevoland (Lelystad) (Kazerneploeg)
0700570BRW Flevoland (Lelystad) (Kazernealarm)
0700011BRW Flevoland (OvD Noord) (Alarmcode)
0700029BRW Flevoland (OvD Noord) (Infocode)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2018, 19:30:15
Als je vanuit de brandweer de situatie bekijkt (opschaling) worden het aantal ingezette TankAutoSpuiten als (een van de) criteria genoemd, zie bijvoorbeeld het citaat hieronder:

Citaat
Brandweer
De brandweer in Nederland kent de volgende standaard operationele opschaling:

Klein (kleine brand, kleine hulpverlening), één tankautospuit of hulpverleningsvoertuig is voldoende om de situatie meester te worden
Middel, twee tankautospuiten en een Officier van Dienst
Groot, drie tankautospuiten en een Officier van Dienst en Hulpverleningsvoertuig en in veel gevallen ook een Verbindings- en Commandovoertuig
Zeer Groot, in principe wordt nu een brandweerpeloton gevormd
Compagniesinzet
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opschaling

In dit geval is er 1 TAS ingezet en zou je het kleine hulpverlening kunnen noemen.


Als je het bekijkt a.h.v. Snelweg Incident Scenario (Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.) dan zou het ongeval denk ik bij SIS 3.2 horen en inderdaad een Middel Hulpverlening.

Citaat
SIS 3
SIS 3.1: Kleine HV (ongeval met 1-2 personenauto's, mogelijk met beknelling en/of gewonde)
SIS 3.2: Middel HV (3-4 auto's of 1 vrachtwagen met beknelling en/of gewonden)
SIS 3.3: Grote HV (4-5 auto's of 2-3 vrachtwagens of 1 autobus met beknellingen en/of gewonden) (GRIP 1)
SIS 3.4: Zeer grote HV (meer dan 6 personenauto's, meer dan 4 vrachtwagens of een dubbeldekkerbus met beknellingen en/of gewonden) (GRIP 1)
SIS 3.5: Compagnie HV (kettingbotsing met meer dan 15 voertuigen, met beknellingen en/of gewonden) (GRIP 2)
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Snelwegincidentscenario

Of dit een goed antwoord is wacht ik gewoon af, maar dat zijn dingen die ik erover weet/tegenkom.
Ergens anders kwam ik tegen dat bij inzet vanaf 3 ambulances er ook een OVD-G ingezet wordt ( ook dan mogelijk Middel-hulpverlening)
Bij Amsterdam zie je vaak in de binnenstad  een standaard inzet (bij brand)  van 2 AT en een HW plus OVD, maar wordt het geen Middelbrand genoemd, dit afhankelijk van de werkelijke situatie en ter beoordeling van de OVD denk ik.
In regio Utrecht komen de opschalingen niet zichtbaar in de p2000Monitor te staan en is het ook rekenen.

Wie weet er meer van ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2018, 19:58:48
Een soortgelijke situatie speelt nu op N34 bij Emmen
Ook dan zou je volgens het aantal auto's volgens SIS op een SIS3.3 Grote Hulpverlening uit kunnen komen.
Eerst maar afwachten tot er meer info is.

p2kflex
19:41:15 13-07-18GROUP-1P 2 (Coordinator BOT contact AC) Emmen
0500896BRW Drenthe (BOT Zuidoost)
0500853BRW Drenthe (OvD Zuid-Oost)
p2kflex
19:17:58 13-07-18GROUP-1GRAAG CONTACT MKNN
0520004MKA Drenthe (OvD-G)
p2kflex
19:11:52 13-07-18GROUP-2P 1 (inci-07) VKO (auto-auto) N34 61,4 Emmen 03-8633
0500850BRW Drenthe (Emmen) (Blusploeg)
0500868BRW Drenthe (Emmen) (Kazernetechniek)
0502621BRW Drenthe (Emmen) (TS 8633)
0500853BRW Drenthe (OvD Zuid-Oost)


https://twitter.com/ANWBverkeer/status/1017824532839706625

En het is natuurlijk net als bij wel of geen Grip, de hulpverlening is niet beter of slechter door het etiket wat je er aan hangt  :)
Maar je merkt dat ik geen pasklaar antwoord heb op je vraag.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2018, 20:06:26
https://twitter.com/poldrenthe/status/1017831614884302848

Twee auto's en 1 motor vlgs SIS een S3.2 Middel hulpverlening.

Wel triest 2 van zulke voorbeelden op 1 avond.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2018, 20:13:20
Het grote verschil zit in de alarmering op basis van de melding en vervolgens de daadwerkelijke inzet. Met behulp van de informatie van de melder kiest de centralist een bepaald scenario. Aan dit scenario is een inzetvoorstel gekoppeld, wat leidt tot een alarmering.

Vervolgens moet blijken wat er precies aan de hand is en of de hoeveelheid brandweer ook daadwerkelijk nodig is.

Voorbeeld: als de melder spreekt over een aanrijding met 3 a 4  auto's met gewonden, kiest de centralist in Gelderland-Zuid een SIS3.2 en worden er 2 TS- en een OVD gealarmeerd. Als bij aankomst vervolgens blijkt dat er bij die aanrijding slechts 1 persoon bekneld zit, kan worden volstaan met 1 TS en is het een kleine HV

Idem voor brand in de binnenstad van A'dam. Daar wordt van 2 kanten aangereden met (volgens mij) 2x 1 TS+AL, maar dat wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk nodig zijn.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2018, 11:15:06
Misschien ten overvloede:
Beide incidenten vinden plaats op N-wegen.
Niet op Snelwegen.
In hoeverre geldt er dan de SIS procedure (SnelwegIncidentScenario)?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2018, 12:39:47
Misschien ten overvloede:
Beide incidenten vinden plaats op N-wegen.
Niet op Snelwegen.
In hoeverre geldt er dan de SIS procedure (SnelwegIncidentScenario)?

Nee, dan geldt er geen SIS, maar soms geldt er wel een andere regeling. Bij de Markerwaarddijk geldt bijvoorbeeld dat er van twee kanten wordt aangereden. Dat is nu ook gebeurd, maar de alarmeringen ontbreken nog hierboven:

p2kflex
17:32:11 13-07-18GROUP-2P 1 Ongeval Wegvervoer Materieel (zwaar) Markermeerdijk Enkhuizen 10GG02 10-4632
0201588BRW Noord-Holland Noord (Enkhuizen) (Lichtkrant Kazerne)
0205313BRW Noord-Holland Noord (Enkhuizen) (Blusploeg)
0205573BRW Noord-Holland Noord (Enkhuizen) (Lichtkrant)
p2kflex
17:37:33 13-07-18GROUP-1P 1 (GG02) Ongeval Wegvervoer Letsel (licht) Markermeerdijk Enkhuizen 10-6573
0200203BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Dynamische afsluiting)
0202185BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Lichtkrant)
0205569BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Lichtkrant)
0205722BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Bemanning HV)
p2kflex
17:40:20 13-07-18GROUP-2intrekken alarmering hv
0200203BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Dynamische afsluiting)
0202185BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Lichtkrant)
0205569BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Lichtkrant)
0205722BRW Noord-Holland Noord (Wognum) (Bemanning HV)




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein