Brandweercombinatie's C-E

Auteur Topic: Brandweercombinatie's C-E  (gelezen 3275 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Heidebrandje

  • Gast
Gepost op: 13 november 2005, 17:18:25
Zijn er brandweer korpsen die een combinatie hebben waar je C-E voor nodig hebt zoja zijn daar foto's van ?




MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2005, 18:49:36
ja in Hengelo rijd deze rond

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2005, 19:33:25
Die heb ik ook op de foto  ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2005, 19:50:39
Hengelo heeft ook nog de 835 met aanhanger millieu incidenten
zie de homepage
groeten,
rinus

http://home.wanadoo.nl/brandweer-hengelo-gld/bestanden/main.html


belg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2005, 20:12:20
theoretisch is dit ook een CE
> 3.5 ton ,
er liggen +/- 300 m slangen diameter 70
op het dak, binnenin : aanvalskorf, 3 x CO2 blusser
+ extra jerrycan benzine, maximum 6 man
aanhanger >750 kg , er liggen ook nog 260 m diameter 70
in de dubbele bodem onder de pomp
+ gereedschapskist met allerlei materiaal (werktuigen;overgangsstukken,
broekstukken), zware batterij + hydraulische pomp met 5 zuigers
(stabilisatiepoten en afzetsysteem)





[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


belg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2005, 20:18:19
de werking van de aanhanger :


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


ajax

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2005, 20:38:40
hier een foto van brandweer Laren



m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2005, 20:55:12
de werking van de aanhanger :

[/quote]

Dat is zeer grappig daar is over nagedacht bedankt voor de uitleg
groeten,
rinus


mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2005, 20:57:36
aanhanger zou ook eigenlijk een blauwe lamp achter moeten hebben,
dan zou hij compleet zijn.

groeten


belg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2005, 21:24:21
daar is zeker lang over nagedacht
Toen we  te horen kregen dat de pomp Rosenbauer 8/8 (bouwjaar 1969) op aanhangwagen getrokken door onze LANDROVER vervangen zou worden door een spiksplinternieuwe Ziegler TS 16/8 Ultra-Leicht , vonden we het zonde om deze te plaatsen op de oude aanhangwagen. We zijn dan met enkele mensen rond de tafel gaan zitten en hebben het traditionele systeem van een pomp op een getrokken aanhangwagen eens grondig geëvalueerd en enkele zaken op papier gezet.  
-  Eigenlijk hebben we nood aan een gewone aanhangwagen om;
1.      Bij interventies of oefeningen waarbij de slangen heel vuil zijn, deze te kunnen vervoeren in de staat dat ze zijn, ze tot bij de kazerne te brengen, daar te kuisen en op te hangen in de droogtoren.
2.      Bij wateroverlast zand en/of zandzakjes te kunnen vervoeren.
3.      Vervoer van allerhande (korrels bij interventies, houtafval na stormweer,..).
4.      Bij bepaalde evenementen bakken drank, koelkasten, tafels, stoelen en ander materiaal te kunnen vervoeren.

 Tot nu toe gebeurt dit met privé wagens en aanhangwagens, met alle mogelijke verzekeringsperikelen in geval van ongeval of incident.
 -  Behalve de 300 m. slangen Ø 70 mm die op de bagagedrager van de Landrover aan elkaar gekoppeld liggen, wordt de kofferruimte van de Landrover gebruikt om zo’n 140 m. slangen Ø 70 mm opgerold te vervoeren en biedt daardoor slechts plaats voor 2 personen. Op de aanhangwagen van de pomp liggen er nogmaals 120 m. slangen Ø 70 mm opgerold. Dit brengt volgende problemen met zich mee ;

1.  Door het tekort aan plaats kunnen we niet eens een volledige sectie vervoeren met ons rollend materieel (7 personen in de Lichte Autopomp en 4 in de Landrover), dus moeten er steeds personenwagens gebruikt worden ter aanvulling.
2.  De 300 m. slangen Ø 70 mm op de bagagedrager volstaan meestal om de pomp die door de Landrover getrokken wordt te verbinden met de autopomp of de tweede pomp op aanhangwagen – in aanjaagverband -  getrokken door de autopomp. De verbinding van de hydrant of desgevallend de tweede pomp met de autopomp moet gebeuren door het manueel aan elkaar leggen van slangen, die moeilijk te bereiken zijn in de kofferruimte van de Landrover, dit vergt in verhouding veel tijd en manschappen, die daardoor niet beschikbaar zijn voor de aanvalsploegen (dit is een reëel probleem voor een voorpost met slechts 19 manschappen, waarvan slechts een helft direct beschikbaar is tijdens de kantooruren)
3.   Als in een grote opstelling alle slangen in gebruik zijn (een voorpost heeft slechts een beperkt aantal slangen : in ons geval 1000 m slangen Ø 70 mm)  en in afwachting van de aankomst van de collega’s van de hoofdpost met de noodzakelijke versterkingen , en de aanvalsploegen hebben er nog nodig, blijken de enige nog beschikbare deze te zijn op die aanhangwagen van de pomp, tegen dat deze gehaald en in gebruik zijn : tijdsverlies.
-    Gezien de constructie van de aanhangwagen en de hoogte van de koppeling van de autopomp, kan de “oude “ aanhangwagen nooit getrokken worden door de autopomp.
-    De garage 6  m. * 12 m.  met één poort met een breedte van 5 m. die dienst doet als stallingsruimte voor een lichte autopomp Saviem met aanhangwagen , en een Landrover met aanhangwagen, voor de kleerkasten voor 19 manschappen (effectieven en stagiairs) én die de nodige ruimte moet bieden aan deze manschappen om zich er om te kleden is véél te klein om er nog een aanhangwagen bij te zetten.

De oplossing voor al deze problemen werd stapsgewijs gevonden en resulteerde na een jaar van ontwerpen, discussiëren, tekenen, berekenen, overleggen, hertekenen, plooien, lassen, schilderen enz… in de nieuwe multifunctionele aanhangwagen waarvan foto in bijlage.

De pomp met alle toebehoren (zuigslangen, materiaalkoffer, mand, zuigkorf, sleutels en brandstoffen) werd stevig op een plateau gezet. Deze is hydraulisch afzetbaar, de beweging gebeurt in twee keer, om de armen niet te hoog te moeten maken, dit gebeurt snel, door één man. De aanhangwagen blijft aan de Landrover en we hebben een “gewone” aanhangwagen over die dienstig is voor alle hierboven opgesomde taken.
Klappen we het achterste deurtje open, kunnen we 260 m. slangen Ø 70 mm die aan elkaar gekoppeld liggen in een dubbele bodem gemakkelijk uitrijden.
Een gemakkelijk te verwijderen “betonplex” plaat beschermt de onderliggende slangen.  Het gevolg is : geen slangen meer in de kofferruimte van de Landrover, dus daar is er nu plaats voor 2 extra manschappen, en geen slangen meer bij de pomp.
In totaal kunnen dus 560 m. slangen Ø 70 mm uitgereden worden.
Een bijkomend voordeel is dat de slangen ,op die plaats, voor een belangrijke daling van het zwaartepunt van het geheel zorgen.
Het geheel neemt zelfs iets minder plaats in, in de kazerne, wat de kleedruimte voor de manschappen iets vergroot.
Zoals te zien op de foto werd de aanhangwagen uitgerust met een opklapbaar wiel vooraan , en met twee hydraulisch uitschuifbare poten achteraan. Met deze laatste kan de aanhangwagen waterpas gezet worden op slecht terrein, om de plateau er hydraulisch weer op te zetten.
Er werden kettingen gebruikt i.p.v. vaste verbindingen omdat deze bij een afgezet plateau de bediening van de pomp zouden  hinderen.
Alle hydraulische cylinders worden vanop één plaats bediend met dodemansknop. De oliepomp wordt gevoed door een zware batterij – beide beschermd door een stevig metalen openklappend deksel - die steeds geladen wordt in de kazerne.
Bij eventuele hydraulische of electrische hapering, kan,  door de achterklep te openen en de kettingen los te maken, de plateau manueel afgeschoven worden.
Het geheel wordt voorzien van de nodige reflectoren, verlichting, striping en electronisch oranje knipperlicht.