Zeker interessant aangezien een ambulancechauffeur het dan ook niet zou mogen... volgens mij kan een ambuchauffeur of een ander competent persoon prima medicatie optrekken. De controle ligt altijd bij de (functioneel) zelfstandig bevoegde. Deze spuit de medicatie ook in de patiënt. Het vier ogen principe prehospitaal met 2 (functioneel) zelfstandig bevoegden heb ik zelden gezien. Overigens ook niet bij de huisarts of in het ziekenhuis. Gek genoeg wel altijd in de apotheek, maar ook dat zijn geen BIG-geregistreerden.
Ik besprak toevallig deze casus met mijn vrouw (anesthesiemedewerker), zij noemde de zelfde situatie als apoo, op de OK is het vaak een operatieassistent die de dubbelcheck doet voor de anesthesiemedewerker wanneer er geen anesthesioloog op de OK is. Die kan inderdaad alleen bevestigen of de anesthesiemedewerker het medicijn toedient dat hij/zij zegt toe te dienen.
Overigens zijn anesthesiemedewerkers ook niet altijd BIG-geregistreerd, dus dat maakt het nog interessanter. Aan de andere kant zijn fysiotherapeuten dat weer wel. Die weten echter minder van medicatie af. Dus die BIG-registratie hoeft opzich niet veel te zeggen.
Maar als we terug naar de assistent ALS cursus gaan. Het is een cursus van enkele dagdelen, gegeven door een zeer gemotiveerde docent, met hulp van een verpleegkundige (SEH als ik me niet vergis), niet onder toezicht van bijvoorbeeld een academisch ziekenhuis (wat bij anesthesiemedewerkers wel is), niet op basis van wetenschappelijk onderzoek, dat kan natuurlijk nooit vergeleken worden met de opleiding die een ambulance chauffeur krijgt, het feit dat ze beide niet BIG geregistreerd zijn is waarschijnlijk de enige overeenkomst tussen de twee opleidingen.