Richtlijn politie voor spoedritten

Auteur Topic: Richtlijn politie voor spoedritten  (gelezen 13278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #40 Gepost op: 15 december 2005, 22:57:14
Even eneevraagje, had die fijne chef niet zelf alvast even kunnen kijken of er een gegronde reden was om de max. snelheid te overtreden, op matje komen omdat je je functie uitoefént lijkt me ook niet echt adequaat van zon ''chef''
Is lastig zoeken.... de plaats van de melding/eerste waarneming is waarschijnlijk een heel andere dan de plaats waar het dienstvoertuig geflitst is.... dus zal ie als ie op de flitslokatie gaat zoeken niets in het systeem vinden ;) daarnaast wordt ook veel dmv een mulder afgedaan, en die vind je niet in de algemene systemen terug omdat dat een ander traject is.... de meeste bekeuringen zijn administratiefrechtelijk en niet strafrechtelijke zaken... dus zitten in een ander systeem... en omdat het operationeel niet nodig is dat een leidinggevende daarin kijkt kan dat dus ook niet.... dingen met privacy etc... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 16 december 2005, 15:22:01
Is lastig zoeken.... de plaats van de melding/eerste waarneming is waarschijnlijk een heel andere dan de plaats waar het dienstvoertuig geflitst is.... dus zal ie als ie op de flitslokatie gaat zoeken niets in het systeem vinden ;) daarnaast wordt ook veel dmv een mulder afgedaan, en die vind je niet in de algemene systemen terug omdat dat een ander traject is.... de meeste bekeuringen zijn administratiefrechtelijk en niet strafrechtelijke zaken... dus zitten in een ander systeem... en omdat het operationeel niet nodig is dat een leidinggevende daarin kijkt kan dat dus ook niet.... dingen met privacy etc... ;)
MMM lekker doelmatig dus  ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #42 Gepost op: 16 december 2005, 18:35:52
MMM lekker doelmatig dus  ;D ;)
Doelmatig en iets met wetten??? lijkt me stug :P ;D
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #43 Gepost op: 16 december 2005, 22:31:43
Doelmatig en iets met wetten??? lijkt me stug :P ;D
Neeh, da's rechtmatig.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #44 Gepost op: 24 december 2005, 19:08:40
112Amsterdam doet het nu ff niet, maar ik heb daar een filmpje gezien van een politie auto (zo'n Golf) en die rijd zo ontstellend hard over een kruispunt, dat ik het een goeie zaak vindt dat ze voor zulke idioten (sorry) dergelijke regels opstellen. Voor de anderen vind ik het minder, maar ja...
Als je het filmpje wil hebben, mail me dan ff. ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 28 december 2005, 17:11:14
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=75014

  Uitstel richtlijn spoedklus politie

van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Agenten mogen bij achtervolgingen nog een paar maanden zelf beslissen hoe hard ze rijden. De richtlijn om de snelheid bij spoedklussen aan banden te leggen, is opnieuw uitgesteld tot 1 juni 2006. De Raad van Hoofdcommissarissen wil voor die tijd meer steun verwerven bij de korpsen.

De korpsen hebben hevige kritiek op de invoering van de rijrichtlijn. Ze noemden die betuttelend en niet in de lijn met de uitvoering van het vak. De nieuwe richtlijn was al uitgesteld tot januari.

Agenten mogen straks bij spoedklussen en achtervolgingen op de snelweg niet harder rijden dan 160 kilometer per uur. Binnen de bebouwde kom geldt dan een limiet van 70 kilometer per uur. Een kruispunt dienen agenten stapvoets te benaderen. Zo moet het aantal ongevallen waar politiemensen bij betrokken zijn worden teruggedrongen. Elk jaar doen zich 400 ongelukken voor, waarbij drie tot vijf agenten omkomen.

Aanvankelijk mocht de politie de maximale snelheid alleen overtreden als zij daar vooraf toestemming voor kreeg, maar dat stuitte veel korpsen tegen de borst. Zij vreesden dat misdadigers veel vaker zouden ontkomen als agenten moeten wachten op die goedkeuring.

In november werd de richtlijn op dit punt versoepeld: agenten mogen toch harder rijden als zij dat nodig vinden, maar dat moeten ze de meldkamer wel laten weten. Die kan dan alsnog besluiten hen af te remmen. Zeker als een misdadiger ook op een andere manier te traceren is, bijvoorbeeld als zijn kenteken bekend is.

Het Nederlands Politie Instituut verwacht dat de korpsen met deze aanpassing akkoord zullen gaan. De korpsen in Brabant Noord en Groningen gaan de richtlijn in juni zeker invoeren. Andere, zoals Limburg Noord, Zaanstreek-Waterland en de korpsen rond de vier grote steden, wachten eerst advies van hun ondernemingsraden af.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #46 Gepost op: 28 december 2005, 21:16:51
Kijk gekken heb je overal ook bij de politie. Ik zeg altijd maar mijn vrouw wil graag dat ik heel thuis kom. Ze zegt dan ook altijd als ik weg ga naar mijn werk:"doe je voorzichtig". En dat doe ik dan ook. Ik heb een vrij zware rijopleiding genoten(7 dagen) waar je wordt getraind om binnen de limieten en vooral veilig met hoge snelheid te rijden. Dit is je bagage die je bij elke spoedrit gebruikt. Daar heb ik, en dan spreek ik voor me zelf, geen richtlijnen voor nodig. Kijk rij ik op zondag ochtend om 0700 over de A10 200 is de gevaarzetting vele malen kleiner dan dat je dat op vrijdag om 17:00 uur doet. Dus de richtlijnen zijn afhankelijk van zoveel dingen. BV waarvoor achtervolg je een voertuig:
bv overvallers
of is alleen de auto gejat.

Speelt allemaal mee in de beslissing.

mvg
Mike


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #47 Gepost op: 28 december 2005, 22:05:10
Maar het is ook een kwestie van na blijven denken.... heb toch al een aantal keer gehoord van HB " achtervolging afbreken, dit is te gevaarlijk"  .... volgens mij zou je dat zelf ook kunnen bedenken, ware het niet dat je bezig bent met wat de essentie van je werk is.... boeven vangen.... en door de adrenaline neemt je hart het over van het verstand.... dan is het goed als er iemand die buiten je auto zit besluit dat het genoeg is geweest... maar of dat ook geformaliseerd moet worden weet ik niet.... volgens mij zit je als snelwegeenheid al vrij snel boven de 160, en als je dan elke keer het HB moet vragen of je door mag....lijkt me ethervervuiling ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #48 Gepost op: 28 december 2005, 22:34:18
112Amsterdam doet het nu ff niet, maar ik heb daar een filmpje gezien van een politie auto (zo'n Golf) en die rijd zo ontstellend hard over een kruispunt

Misschien had ie groen? Maar alsnog, ik ken iemand uit de kop van Noord Holland, die stuurt me wel eens een filmpje van de politie aldaar, die rijden ZONDER sirene met gillende banden door de bocht! (begrijp me niet verkeerd, ben het met je eens)
Ze rijden hier door het centrum ook wel is gevaarlijk met die drempels (vonken er onder uit)

Maar het is ook een kwestie van na blijven denken.... heb toch al een aantal keer gehoord van HB " achtervolging afbreken, dit is te gevaarlijk"  .... volgens mij zou je dat zelf ook kunnen bedenken, ware het niet dat je bezig bent met wat de essentie van je werk is.... boeven vangen.... en door de adrenaline neemt je hart het over van het verstand.... dan is het goed als er iemand die buiten je auto zit besluit dat het genoeg is geweest...

Maar hoe weet de meldkamer nou of het te gevaarlijk is? Zij kunnen volgens mij niet zien wat jij ziet! (okej 190 over de overtoom is gevaarlijk, maar laatst gingen ze met 150 over de A10 toen moesten ze ook afbreken)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #49 Gepost op: 28 december 2005, 22:44:01
Er wordt soms na mij idee te smel afgebroken, kijk gaat het om iets kleins dan zeg ik oke, maar bij zware zaken(overvallen, moorden enz) zeg ik gewoon er achteraan en pakken die gasten(veiligheid in het oog houden natuurlijk).

mvg
Mike