Ik meen me te herinneren dat ik in dit onderwerp ook iets gelezen had over dat een PPK niet (altijd) verplicht is om te hebben binnen een afzetting op basis van een Europees verdrag dan wel n.a.v. gerechtelijke uitspraak.
Ik kan het helaas niet meer terug vinden hier.
Wie kan me helpen aan de info ? Of heb ik iets verkeerd onthouden ? Had er laatst een discussie over namelijk.
In principe mag elke burger kennis nemen van het werk van de hulpdiensten. En dus binnen de linten.
In de praktijk is dat niet werkbaar. Dus er zijn mogelijkheden om de toegang tot de plaats incident te beperken; met afzetlint e.d. Maar er zijn dan wel uitzonderingen voor journalisten. Die dan feitelijk 'de ogen en de oren' van de gewone burger zijn en verslag doen. Allemaal redelijk voor de hand liggend. Maar dan kom je op het hellende vlak.
In Nederland zijn er gerechtelijke uitspraken dat PPK houders 'journalisten' zijn en toegelaten moeten worden. Daar zijn regelingen voor; dat is netjes uitgeschreven etc. Maar: er is geen uitspraak dat een vertegenwoordiger van het plaatselijke suffertje (noem maar wat: 'de Posthoorn')
geen journalist is. Dus als zij geweigerd worden, vervolgens een zaak aanspannen en die winnen....
De werkinstructies, jurisprudentie en regelingen spreken over 'PPK houders'. De wetten over 'journalisten'. De groep journalisten is feitelijk groter dan de groep PPK houders, en niet strak afgebakend.
Ik denk dat je dat bedoelt ?
Peen