Minimale leeftijd Chauffeur?

Auteur Topic: Minimale leeftijd Chauffeur?  (gelezen 3978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pesje2

  • Gast
Gepost op: 13 november 2005, 19:39:02
Beste forumleden/gasten,

Ik ben hard aan het leren om toch mijn diploma te halen voor TL.
Mijn vraag was of ik dan na mijn diploma chauffeur kan worden, want als ik klaar ben met mijn school ben ik 16.
Dan moet ik als het goed is de SOSA doen (2jaar?) en dan ben ik 19 denk ik als ik echt klaar ben.
Maar willen ze wel mensen van 19 als chauffeur hebben? ik zit tot nu toe al 3 jaar bij de reddingsbrigade dus dat zal hoop ik wel helpen,
Of zou ik na mijn diploma de MBO Verpleegkundige-4 doen? Zodat ik wil doorstromen naar AVP dat ik al ieder geval een verpleegkundige diploma heb.

Wie weet het?
Ik hoop op een reactie!




Robin Hundman

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2005, 19:42:28
Beste forumleden/gasten,

Ik ben hard aan het leren om toch mijn diploma te halen voor TL.
Mijn vraag was of ik dan na mijn diploma chauffeur kan worden, want als ik klaar ben met mijn school ben ik 16.
Dan moet ik als het goed is de SOSA doen (2jaar?) en dan ben ik 19 denk ik als ik echt klaar ben.
Maar willen ze wel mensen van 19 als chauffeur hebben? ik zit tot nu toe al 3 jaar bij de reddingsbrigade dus dat zal hoop ik wel helpen,
Of zou ik na mijn diploma de MBO Verpleegkundige-4 doen? Zodat ik wil doorstromen naar AVP dat ik al ieder geval een verpleegkundige diploma heb.

Wie weet het?
Ik hoop op een reactie!

Ik weet de minimale leeftijd niet precies. Maar ik denk dat je ook nog eerst ervaring in bijvoorbeeld een ziekenhuis op moet doen, dus dan ben je zo ie zo al ouder.


ikkuh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2005, 21:29:44
Beste forumleden/gasten,

Ik ben hard aan het leren om toch mijn diploma te halen voor TL.
Mijn vraag was of ik dan na mijn diploma chauffeur kan worden, want als ik klaar ben met mijn school ben ik 16.
Dan moet ik als het goed is de SOSA doen (2jaar?) en dan ben ik 19 denk ik als ik echt klaar ben.
Maar willen ze wel mensen van 19 als chauffeur hebben? ik zit tot nu toe al 3 jaar bij de reddingsbrigade dus dat zal hoop ik wel helpen,
Of zou ik na mijn diploma de MBO Verpleegkundige-4 doen? Zodat ik wil doorstromen naar AVP dat ik al ieder geval een verpleegkundige diploma heb.

Wie weet het?
Ik hoop op een reactie!
als je pas 19 jaar bent is je rijervaring nul, word vaak onderschat maar rijden met A1 is toch een rijervaring vereist.
Denk daarom niet dat je snel als chauffeur aan het werk komt.
En mij lijkt 19 jaar ook erg jong voor wat je allemaal kan meemaken op een ambulance.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2005, 21:32:29
Ik was pas 20 toen ik aangenomen werd als ACH, maar had toen wel al zo'n 1,5 jaar ervaring als hap chauffeur en meerdere malen stage gelopen bij de ambulancedienst.

Maar het verschilt een beetje per dienst, veel diensten houden toch een minimum leeftijd van 23 of van 25 jaar aan.

En verder maak je ook 'n klein denkfoutje, je zegt dat je op je 16e klaar bent met school, dan de sosa wilt gaan doen, en daarmee rond je 19e klaar hoopt te zijn.
Maar die sosa kan je helemaal niet zo gaan doen, je moet eerst bij een ambulancedienst aangenomen zijn en je proefperiode met succes doorlopen hebben voordat je aan de sosa begint, meestal ben je dan al 'n half jaar in dienst bij die ambulancedienst voordat je dus met de sosa gaat beginnen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2005, 23:21:54
Oftewel, eerst een beroepsopleiding volgen op MBO-niveau (bijvoorbeeld in de zorg of verpleegkunde)en dan daarna solliciteren voor een ACH of andere functie. Mocht ACH niet lukken dan kan je altijd terugvallen op een gedegen beroepsopleiding in andere richting, en daarme eheb je ook profijt als je wel ACH wordt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


pesje2

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 november 2005, 17:47:12
Maar hoe kan je in dienst zijn bij een ambulancedienst als je geen diploma hebt?
Of stel ik nu een domme vraag :-[


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2005, 18:08:18
Maar hoe kan je in dienst zijn bij een ambulancedienst als je geen diploma hebt?
Of stel ik nu een domme vraag :-[
Domme vragen bestaan niet ;)
In de eerste weken wordt je ingewerkt en leer je de 'basis' van het vak binnen de dienst. Als je na een week of 6 tot 8 bewijst dat je dit beheerst (vaak d.m.v. een theoretisch en praktisch examen) mag je los. Afhankelijk van je prestaties en de datum dat je in dienst bent gekomen begin je dan binnen een jaar aan de SOSA opleiding.

Is ie wat duidelijker zo?

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens. Zorg dat je een goede opleiding volgt en probeer zo veel mogelijk rij-ervaring op te doen, kijk een paar jaar rond in het leven en doe over een paar jaar de sollicitatie. Alvast succes ermee!

Bart


pesje2

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2005, 21:35:02
Hallo!

Bedankt voor de reactie! Nu snap ik hem,
Rij ervaring is denk ik gewoon proberen op je 18ende je rijbewijs te halen.
Als mij dat lukt, denk het wel, ik heb zonder op te scheppen een groot technisch inzicht :D :D

Ik wil er iederegeval voor zorgen dat ik mijn TL haal en dan ben ik al blij, dan mijn MBO.

Ik wil richting de Ambulance, word hard werken voor me. Maar waar een wil is, is een weg :P

Groeten Niels


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #8 Gepost op: 14 november 2005, 23:25:18
Nu niet gelijk denken dat als je 18 bent en je rijbewijs in één keer haalt, dat je dan ook rijervaring hebt.
Rij ervaring doe je pas op als je je rijbewijs een  poosje heb. Dus tel er maar 1 of 2 jaar bij op eer je over een beetje voldoende rijervaring kunt beschikken.
En oja, thechnisch inzicht zegt niet zoveel over je rijervaring.
In ieder geval toch succes ermee.