ogenblikkelijk openen nooduitgang, andere ervaringen

Auteur Topic: ogenblikkelijk openen nooduitgang, andere ervaringen  (gelezen 1829 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Leonardo

  • Gast
Gepost op: 14 november 2005, 11:16:57
Beste lezer,

Een bekend warenhuis heeft alle nooduitgangen voorzien van een glasbreukhendel (ter voorkoming diefstal). De discussie draait er nu om of de glasbreukhendel in strijd is met het beginsel dat een nooddeur ogenblikkelijk van binnenuit open dient te gaan zonder dat hiertoe gebruik wordt gemaakt vna een sleutel of een ander los voorwerp. De vraag is voorgelegd aan gerespecteerde instellingen zoals VROM en Nibra die niet verder komen dat het in het ene geval wel en in het andere geval niet kan.......

Ik zou daarom graag willen weten hoe andere gemeente met dergelijke glasbreukhendels omgaan, verwijderen of niet verwijderen, accepteren of niet accepteren...............

Alvast bedankt voor de reacties.

Leonardo




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2005, 14:13:14
Het blijft een gevoelskwestie. Persoonlijk zie ik geen belemmering om een dergelijke sluiting toe te staan. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van bezettingen en hoeveelheid vluchtmogelijkheden. De door jou bedoelde glasbreukhendel wordt niet gezien als een los voorwerp en dus in mijn optiek toegestaan. Indien er meer dan 100 personen zijn aangewezen op die uitgang dan moet het een panieksluiting worden. En dan is de glasbreukhendel niet toegestaan. Voor de beveiliging van winkels zijn er in dit geval meer mogelijkheden om hun pand te beveiligen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2005, 18:13:41
Beste lezer,

Een bekend warenhuis heeft alle nooduitgangen voorzien van een glasbreukhendel (ter voorkoming diefstal). De discussie draait er nu om of de glasbreukhendel in strijd is met het beginsel dat een nooddeur ogenblikkelijk van binnenuit open dient te gaan zonder dat hiertoe gebruik wordt gemaakt vna een sleutel of een ander los voorwerp. De vraag is voorgelegd aan gerespecteerde instellingen zoals VROM en Nibra die niet verder komen dat het in het ene geval wel en in het andere geval niet kan.......

Ik zou daarom graag willen weten hoe andere gemeente met dergelijke glasbreukhendels omgaan, verwijderen of niet verwijderen, accepteren of niet accepteren...............

Alvast bedankt voor de reacties.

Leonardo

Ik zou eens iemand van het secretariaat mee nemen en vragen of ze de deur wil open doen. Kijken of ze het snapt!  ;) Of in de zaak iemand van het winkelend personeel te vragen. Onze ervaring met bijvoorbeeld ontgrendelingsknoppen is dat ze het gewoon niet snappen en tegen de deur aan gaan lopen duwen  ;D. Nu is dat bij een vlakke plaatmagneet niet zo erg want bij een bepaalde druk gaat die gewoon open ;D ;D maar bij een glasbuis vergrendeling wordt het toch een beetje lastiger  ;)

Vaak werkt een sirene in combinatie met camera's veel beter om te zorgen dat de deur niet gebruikt wordt door prolentarische winkelaars  ;D ;D


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2005, 13:12:16
Ik zou eens iemand van het secretariaat mee nemen en vragen of ze de deur wil open doen. Kijken of ze het snapt!  ;) Of in de zaak iemand van het winkelend personeel te vragen.


 :P En vergeet niet de verband doos klaar te leggen.