Hoe zit het met de sirenetest van maandag 1 april 2013, tweede paasdag?
Ik heb altijd begrepen dat wanneer de eerste maandag op een feest- of herdenkingsdag valt, de sirenetest komt te vervallen, of in ieder geval 'stil' wordt uitgevoerd.
Nu heb ik een persbericht van de gemeente Bronkhorst voorbij zien komen, waarin staat
dat de test op 8 april plaats zal vinden:
Sirenetest 8 april 2013
Actueel
Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur zijn de sirenes te horen in heel Nederland. Dus ook in de gemeente Bronckhorst. Op maandag 8 april 2013 is de eerstvolgende sirenetest. De sirenes geven dan een luid alarm dat 1 minuut en 26 seconden te horen is. Omdat het om een test gaat, hoeft u geen actie te ondernemen.
Het maandelijkse alarm heeft tot doel het landelijke waarschuwings- en alarmeringsstelsel te testen.
Het is belangrijk dat u bekend bent met het sirenegeluid en weet wat u moet doen als de sirene gaat in geval van een ramp: `Ga direct naar binnen, sluit ramen en deuren en zet de radio of TV op omroep Gelderland'. Via deze omroep wordt u op de hoogte gehouden van de ramp en ontvangt u zonodig instructies. Bron:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2013/03/29/T305.htmOp de website van de gemeente Bronckhorst staat overigens dat de test zal plaatsvinden op 1 april:
Data sirenetest
Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur zijn de sirenes te horen in heel Nederland. Dus ook in de gemeente Bronckhorst. De sirenes geven dan één luid alarm dat 1 minuut en 26 seconden te horen is. Omdat het om een test gaat, hoeft u geen actie te ondernemen. Het maandelijkse alarm heeft tot doel het landelijke waarschuwings- en alarmeringsstelsel te testen.
In 2013 gaat het proefalarm af op:
7 januari
4 februari
4 maart
1 april
6 mei
3 juni
1 juli
5 augustus
2 september
7 oktober
4 november
2 decemberBron:
http://www.bronckhorst.nl/infobalie/data-sirenetest_3968/Dus beide berichten lijken mij niet juist te zijn.
Zou het niet verstandig zijn om de persberichten over de sirenetest landelijk (1 punt) te versturen, i.p.v. dat de afzonderlijke gemeentes hiermee aan de haal gaan?
Ik ben benieuwd wat ze op 8 april in de gemeente Bronckhorst te horen krijgen!