Limburgse brandweer te laat met sirenes
Twee centralisten van de brandweer in Zuid-Limburg zijn maandag vergeten om 12.00 uur de maandelijkse test van de sirenes uit te voeren. Pas twintig minuten later werd op de knop geduwd die de sirenes in heel Zuid-Limburg deden loeien, heeft een woordvoerder van de brandweer gezegd.
Foto: Dijkstra bv
„We hebben er bewust voor gekozen om het luchtalarm niet automatisch te laten afgaan”, legde een woordvoerder van de brandweer uit. „Dat moet dus handmatig gebeuren. Wellicht dacht de een dat de ander het al gedaan had.”
De woordvoerder sprak van een menselijke fout. „Beide centralisten vinden het zelf heel erg. Reken maar dat het deze jongens geen tweede keer zal overkomen”, aldus de brandweer.
Bron :
www.telegraafOK, de bron is niet de meest betrouwbare. Maar ervan uitgaande dat dit verhaal klopt (centralisten vergeten om het maandelijkse luchtalarm af te laten gaan en dit wordt met 20 minuten vertraging alsnog uitgevoerd), dan vind ik de vertraagde alarmering niet zo gelukkig.
Als op de eerste maandag van de maand het alarm om 12.00 uur afgaat, dan denk ik, he er gaat een alarm af, en vrij snel daarna realiseer ik me, dat het de maandelijkse oefening is.
Als het alarm niet afgaat, dan zal ik het niet missen.
Echter als het alarm om 12.20 uur afgaat, dan zal ik me afvragen wat er aan de hand is en mogelijk paniekerig uit gaan zoeken waar het grote incident is en waarom het gevaarlijk is voor mij. Naar mijn mening veroorzaakt de late alarmering voor paniek.
Dat het alarm om 12.00 uur niet afgaat, prima kan gebeuren. Maar dat men dit later alsnog doet vind ik niet zo slim. Volgens mij kan men het dan beter een maandje overslaan.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd ?