Een gebrek van de huidige sirene's kan gewoon opgelost worden door spraakberichten ermee mogelijk te maken.
Om spraak verstaanbaar te houden op enige afstand van zo'n paal, heb je veel vermogen nodig. Als leek vraag ik me af of dat mogelijk is bij het WAS. Volgens mij zal in veel gevallen de tekst niet meer verstaanbaar zijn, en dus alleen maar tot meer onduidelijkheid leiden.
Een combinatie is een optie. Het uitfaseren van de WAS palen begrijp ik ook best.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om risico analyses en de bijbehorende mitigatie. Een standaard uitgangspunt van het geheel van waarschuwen zou wel moeten zijn dat er geen "single point of failure" is.
Daarom lijk mij het gokken op alleen het WAS of alleen NL-alert niet wenselijk.
Het is een feit dat de WAS niet iedereen bereikt, en dat een hoop mensen er niets mee doen.
Dat niet iedereen netjes naar binnen gaat bij het inzetten van het WAS, wil niet zeggen dat het WAS nutteloos is.
Wat het namelijk ook doet, is mensen er toe bewegen om uit te vinden wat er aan de hand is, al is het maar uit nieuwsgierigheid. En dat is toch juist wat ook de bedoeling is, namelijk mensen informeren over een calamiteit? ("Ga naar binnen en zet de radio aan"). De kunst is dan wel om als overheid er voor te zorgen dat die informatie tijdig en op de juiste plaatsen beschikbaar is.
Kijk bijvoorbeeld naar de situaties waarbij een bedrijfsalarm tot ongerustheid leidt omdat mensen denken dat het WAS is ingeschakeld. Zoals onlangs nog in
Amsterdam Noord. Er zijn dus wel degelijk mensen die reageren op dit alarm.
Natuurlijk beweer ik niet dat het WAS nooit vervangen kan worden door een ander systeem. Maar in mijn ogen moet je dit binnen het geheel van waarschuwing en informatieverstrekking in geval van calamiteiten zien. Als je het WAS weg haalt, wat blijft er dan over als totaal plaatje en is dat afdoende? Die vraag zie ik niet echt terugkomen in de berichten buiten dit forum.
Natuurlijk ben ik een leek, maar het afschaffen van het WAS en volledig overgaan op NL-alert lijkt mij in de komende jaren nog te vroeg.
De luidsprekers op auto's van nutsbedrijven en politie zijn ondertussen verdwenen.
Ik zie toch regelmatig berichten voorbij komen waarbij de Politie iemand aanspreekt via een geluidsinstallatie. Of is dat alleen op bepaalde voertuigen?