http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_TsjernobylTsjernobyl, een ramp erg ver weg maar waar we hier in Nederland ook mee te maken hadden. Even heel concreet, zou hier in Nederland een soortgelijke ramp zich voor doen hebben we hier echt een probleem, aangezien we maar een klein landje zijn met een hoog aantal inwoners. Ik zie hier termen van kringen langskomen. Ik weet niet hoe groot men die kringen dacht te willen maken. Denk even aan de gevolgen van de ramp in Tjernobyl. Met een beetje pech valt een groot deel van nederland in 1 kring, de meest ernstige.
Kunnen we de vraag gaan stellen hoe groot de kans is. Ik denk dat niemand die vraag goed kan beantwoorden. Ik denk dat als er al een ongeval voordoet met radio actieve stoffen, dat die locatie veel dichterbij kan liggen dan we nu vermoeden. Dagelijks rijden er auto's rond met radio actieve stoffen. Ik ben er vandaag nog 1 tegengekomen op de A1 bij Barneveld, ja Luke zo dichtbij!
Alleen de stoffen die in die auto's worden vervoerd zijn erg goed verpakt. Als er al iets mee gebeurd heeft dat een lokaal karakter. Alle andere transporten worden S'nachts uitgevoerd en ook nog onder strikte geheimhouding..Vaak.
De info die op de site crisis.nl staat zijn inderdaad algemene adviezen, waar de burger iets mee kan doen. En kun je die adviezen eigenlijk voor elk incident gebruiken die hier in nederland kan gebeuren. Brand bv.