Vanaf 2020 bij grote ramp geen luchtalarm meer
Redactie 02-11-16, 12:22 Laatste update: 12:33
Dat het sirenesysteem in Nederland zou verdwijnen, was al even bekend. Nu is er ook een datum voor de volledige uitschakeling van het systeem bekend: 1 januari 2020. In heel Nederland staan meer dan 4200 sirenes. Ze worden allemaal ontmanteld.
Lees verder op: [url/]http://www.ad.nl/nieuws/vanaf-2020-bij-grote-ramp-geen-luchtalarm-meer~a957c7ab/[/url]
Triest, er is helemaal geen reden om dit goed werkende systeem te willen afschaffen.
Het is niets anders dan de volgende bezuiningsmaatregel omdat we in Nederland veiligheid beschouwen als een luxeproduct. Ik beschouw het waarborgen van veiligheid op eigen grondgebied als de belangrijkste basistaak van iedere overheid.
Ik heb geen enkel probleem met moderne digitale mogelijkheden zoals twitter, amber alert (volgens mij alleen voor vermiste kids, niet voor gifwolk die riching je hut waait), NL Alert (volgende perfect functioneerde ICT project van Nederlandse overheid) echter beschouw ik het niet als reden om het conventionele waarschuwingssysteem af te schaffen.
Mijn voorkeur zou zijn de moderne digitale systemen
en het conventionele sirenenetwerk in plaats van de moderne, digitale systemen
of de conventionele sirenenetwerken.
Ik vind het helemaal triest omdat ik deze week op de website van de tweede kamer heb gelezen:
a) Een terreurverdachte op het vliegtuig naar Turkije kon stappen omdat de Nederlandse politie een storing had in een telefoonserver waardoor ze de Nederlandse antiterreurbestrijders niet konden bereiken. Het kan je ook gebeuren met een waarschuwingssysteem vandaar het principe dubbel genaaid houdt beter.
b) Diverse kamerleden hebben kamervragen gesteld omdat het GSM netwerk in 2016 nog steeds niet landelijk dekkend is. Het gaat niet uitsluitend om de grensgebieden, in sommige delen van dorpen ontvangen de burgers aangesloten bij reanimatienetwerken de SMS niet omdat er te weinig GSM-masten staan om de dekking te kunnen garanderen.
Ik ben het ook met forumlid Grumpy eens, het zou de bureaucraten die dit soort zaken beslissen sieren om eens rekening te houden met hoogbejaarden. De kans dat een hoogbejaarde op het schijthuis zit waardoor ze de sirene niet kunnen te horen is verwaarloosbaar klein aangezien ik deze week ook heb gelezen dat ze in het verpleegtehuis contractueel maar 3 keer per etmaal naar de wc mogen.