"...
Dat rampenhandboek moet door de overheid gratis verstrekt worden aan elk huishouden, lang voordat er een ramp ontstaat. Daarin moet o.a. informatie staan over EHBO en rampenhulp.
..."
Bij mijn opa heb ik de laatste keer twee folders gevonden, wat er moet gebeuren bij een ramp. Hier stond onder andere in hoe je moest omgaan bij een nucleaire aanval, maar ook hoe je EHBO moest toepassen. Deze folders stammen nog uit de tijd van de koude oorlog. Heb de kennis van de precieze datum zo even niet meer paraat. Geactualiseerd zijn ze helaas nooit.
M.b.t. die voorlaatste zin: Dit Waarschuwings en Alarmerings Systeem is NIET ontworpen en bedoeld voor gebruik onder oorlogsomstandigheden; dan moet je sirenes ook binnenshuis kunnen horen om je binnen naar een relatief veilige ruimte (als die er is..) te verplaatsen en daar zijn de huidige WAS-palen absoluut onvoldoende voor.
Helaas was de oude WAS beter hoorbaar. Hier heeft vlakbij een oude, mechanise WAS gestaan (niet meer zeker of hij er nog staat) , die toch wel binnen goed hoorbaar was. Met de nieuwe elektrische sirene is het veel slechter geworden. Een paar jaar terug heb ik bij de gemeente aangedrongen om deze WAS ook weer actief te maken. Dit is 2 maanden gebeurt en daarna was het weer stil.