Zelfs meldingen bij de gemeente (als eigenaar) of bij de veiligheidsregio (als beheerder) konden dit probleem tussentijds niet oplossen.
Dat is dus niet waar. Het ministerie van V&J (voorheen BZK) is de eigenaar van het WAS-stelsel. Siemens is de technisch beheerder. De regionale brandweer is "slechts" contactpersoon voor burgers en natuurlijk degene die het kan laten afgaan. Namens de burgemeester, dat dan weer wel.
Bron: mijzelf met heel wat ervaring in dit wespennest.
Voorbeeldje: toen ik nog Ambtenaar Rampenbestrijding in een grote stad in het zuidwesten was, werd ik eens gebeld door de regionale brandweer. Die hadden een klacht van Siemens dat hun monteur bij een bepaalde mast er niet goed bij kon. De gemeente zou verantwoordelijk zijn voor het vrijhouden (lees: snoeien) van de palen. Op mijn antwoord hoe de gemeente dat dan moet weten kon geen antwoord gegeven worden. Dat heeft vast ooit eens in een brief van BZK gestaan, tig jaar geleden bij de invoering van het WAS-stelsel.
Uiteindelijk bleek de mast zelfs inmiddels op particuliere grond (camping) te staan... Ik ben nogal pragmatisch en ben persoonlijk op de campingbeheerder afgestapt met het vriendelijke verzoek af en toe te snoeien.
Andere telefoontjes en mails van burgers heb ik toen zelf afgehandeld. Ik was nooit zo van het doorverwijzen. Gewoon keurig teksten geknipt en geplakt van de "Als de sirene gaat"-site. De meeste vragen waren overigens dat men ze niet binnenshuis kan horen. Hoe leg je dan uit dat dit ook helemaal niet de bedoeling is? Dat het alleen bedoeld is om de mensen zo snel mogelijk naar binnen te krijgen?
Mijn mening: afschaffen die hele handel. Er zijn alleen maar negatieve ervaringen mee, en als ze nodig zijn dan weten de burgers nauwelijks hoe ze erop moeten reageren. De ervaring met de scheepsbrand in Vlaardingen van een aantal jaar terug kan nog elke dag voorkomen.
Maar ja, je kunt ze natuurlijk niet zomaar omver halen. Er is al (te) veel in geïnvesteerd en er is nog geen goed alternatief. Maar eens kijken of cell-broadcasting dat kan zijn, maar daar zijn ze ook alweer jaren mee bezig om te starten.
Gelukkig worden we met de social media steeds zelfredzamer ook wat dit betreft. Nu moeten de gemeentelijke en regionale voorlichters dit nog meer ontdekken/durven gebruiken...