Wat mij opvalt bij veel grote branden (helemaal in stedelijk gebied en niet op een industrieterrein) is dat er in het beginstadium vrijwel altijd problemen zijn met de waterwinning;
- Een (ondergrondse) brandkraan die te weinig druk/water levert
- Een ondergrondse brandkraan die onvindbaar is
De brandkranen werken prima voor een (nieuwbouw)woningbrand waar je een binnenaanval doet (ook met LD is dat echt geen probleem). Zodra het groter dan dat wordt beginnen de problemen. Een secundaire watervoorziening die meer water levert is vaak verder weg waarbij we in de knoei komen met het snel handmatig afleggen van 3 duimers over afstanden groter dan 60 meter. Dit probleem ondervond brandweer Drenthe op grote schaal waardoor zij over zijn gegaan op tankwagens. Het heeft geen zin om bij een grote brand te beginnen op de OBK als je al weet dat die voor de brand te weinig water gaat leveren. Zelfde verhaal als met LD en HD, bij een uitslaande brand niet eerst HD pakken en dan als de brand niet geblust is en de tank leeg pas overschakelen op LD. Meteen het juiste middel kiezen scheelt kostbare tijd. Daarnaast hebben de voertuigen zeker een kettingzaag aan boord, dit is echter wel een variant met een relatief klein blad (35cm geloof ik??).
En ook hier zie je dat de SB geallarmeerd is vrij kort na aankomst (waarschijnlijk ivm waterwinning), echter zijn er vaak voldoende kleine meertjes of sloten aanwezig waaruit water opgepompt kan worden. Ik zie dan voor grote delen van nederland de optie om met 4'' (100mm) rijdend af te leggen, net zoals onze collega's in Amerika met hun engines/pumpers doen. Ter vergelijking; een enkele slangleiding van 4'' heeft hetzelfde drukverlies bij hetzelfde debiet als een dubbele 3'' slangleiding. Het is minder werk en een goede chauffeur houdt de tank gevuld mocht er een slang barsten.
In het geval van de brand in de Urbanuskerk, er is voldoende open water, echter is dit niet allemaal 100% goed bereikbaar voor de brandweervoertuigen met zuigbuizen.
Brandweer Amsterdam heeft er daarom goed aan gedaan om de DPU's op de voertuigen te zetten, dit is een eerste stap om sneller en beter gebruik te kunnen maken van open water, helaas hebben nog niet alle voertuigen deze pomp aan boord (waaronder ASV2).
Kunnen wij het de brandweerlieden kwalijk nemen datn ze problemen hadden met de waterwinning, zeker niet, zij hebben keihard gewerkt om de toren te behouden! En dat is hun gelukt ook. Echter durf ik wel vraagtekens te zetten bij de manier hoe de waterwinning (en de controle daarvan) nu in Nederland geregeld is. Brandkranen met weinig capaciteit, als je meer water wilt ben je toch relatief snel afhankelijk van het GWT, en voordat die ter plaatse en draaiend is... De eerste twee TS'en zouden in staat moeten zijn snel een waterwinning met een hoog debiet (>2500 l/min) op te bouwen over enkele honderden meters om zo bij grotere branden snel een klap te kunnen geven. Daarnaast ben ik wel voorstanden om de brandkranen (in stedelijk gebied) te behouden, voor standaard woningbranden scheelt het een hoop slangen op de weg die de infrastructuur van de stad platleggen.