Brandslanghaspels op 2, 5meter hoogte

Auteur Topic: Brandslanghaspels op 2, 5meter hoogte  (gelezen 3967 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JK

  • Gast
Gepost op: 3 november 2005, 16:38:42
Tijdens een controle kwamen we verschillende brandslanghaspels tegen die op een hoogte van ongeveer 2,5 meter hangen.

opzich geen probleem maar de sproeikop en afsluiter zitten ook op deze hoogte. Ik ben een lang persoon en moest op mij tenen staan om de sproeikop te kunnen bereiken. Oke, dit kan natuurlijk niet !! maar in de NEN 671-1 (die ik zo snel kon vinden) staat niets over de hoogte. Iemand ervaring mee? Of iemand bekend met de nieuwere versies 671-1 ....-2 ...-3 ??




JK

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 november 2005, 16:44:48
Oke, gevonden.
NVBR boek blz. 24 !!!!     :o dom dom


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2005, 19:08:42
gezien de situatie die jij nu omschrijft zou de monteur kleine blusmiddelen die daar de controles doet.De boel moeten afkeuren,want de sproeimond en afsluiter moeten bereikbaar zijn,en dat zijn ze niet  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2005, 19:19:51
gezien de situatie die jij nu omschrijft zou de monteur kleine blusmiddelen die daar de controles doet.De boel moeten afkeuren,want de sproeimond en afsluiter moeten bereikbaar zijn,en dat zijn ze niet  ;)

Brandslanghaspels zonder afsluiter (afgehaald ivm met vandalisme) worden ook nog gewoon bestickerd door de bedrijven...........  :-X :-X :-X :-X :-X (breek me de bek niet open.....)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2005, 21:00:14
Brandslanghaspels zonder afsluiter (afgehaald ivm met vandalisme) worden ook nog gewoon bestickerd door de bedrijven...........  :-X :-X :-X :-X :-X (breek me de bek niet open.....)
Tja,ik weet het.Ik keur ze gewoon af.Ze voldoen niet aan de NENnorm 671.Als ik ze goed zou keuren en het gaat mis,dan staat wel mijn monteursnummer in de sticker  :-X :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2005, 21:12:36
Tja,ik weet het.Ik keur ze gewoon af.Ze voldoen niet aan de NENnorm 671.Als ik ze goed zou keuren en het gaat mis,dan staat wel mijn monteursnummer in de sticker  :-X :-\

Bij ons is het dus mis gegaan. Het waren niet geëiste slanghaspel in een woongebouw.

Bij de brand pakte de aanvalsploeg het slanghaspel mee bij een verkenning boven de brand. Alleen toen ze er water op wilden zetten kwamen ze er achter dat ze dat niet konden doen...... :-\ :-X

Er was (en is ook niet geweest) gelukkig geen uitbreiding boven de brand dus hoefden ze niet af te gaan leggen vanaf de droge blusleiding.....

Er is een foto van de situatie gemaakt en opgestuurd naar het NCP. We hebben er nog niets van gehoord...... Dat geeft lekker vertrouwen in certificering en klachten behandeling...... :-X :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2005, 21:19:38


Er is een foto van de situatie gemaakt en opgestuurd naar het NCP. We hebben er nog niets van gehoord...... Dat geeft lekker vertrouwen in certificering en klachten behandeling...... :-X :-X



het betreffende bedrijf heeft het een en ander uit te leggen (wat niet uit te leggen is)  :-X :-X


poetjoet

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2005, 19:59:17
Bij ons is het dus mis gegaan. Het waren niet geëiste slanghaspel in een woongebouw.

Bij de brand pakte de aanvalsploeg het slanghaspel mee bij een verkenning boven de brand. Alleen toen ze er water op wilden zetten kwamen ze er achter dat ze dat niet konden doen...... :-\ :-X

Er was (en is ook niet geweest) gelukkig geen uitbreiding boven de brand dus hoefden ze niet af te gaan leggen vanaf de droge blusleiding.....

Er is een foto van de situatie gemaakt en opgestuurd naar het NCP. We hebben er nog niets van gehoord...... Dat geeft lekker vertrouwen in certificering en klachten behandeling...... :-X :-X




Is natuurlijk heel erg dat mensen zo'n slanghaspel goedkeuren als deze niet werkt, maar ik moet ook zeggen dat ik het behoorlijk stom vind om met een slang uit het pand boven een brandhaard te gaan verkennen zonder dat deze slang eerst getest is of hij het wel doet. Eigen veiligheid?! En volgens mij is het sowieso niet de bedoeling om met ander materiaal te werken dan dat van je eigen of een andere tas tenzij je niet anders kan, maar daar zullen de meningen wel over verschillen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2005, 20:08:08

Is natuurlijk heel erg dat mensen zo'n slanghaspel goedkeuren als deze niet werkt, maar ik moet ook zeggen dat ik het behoorlijk stom vind om met een slang uit het pand boven een brandhaard te gaan verkennen zonder dat deze slang eerst getest is of hij het wel doet. Eigen veiligheid?! En volgens mij is het sowieso niet de bedoeling om met ander materiaal te werken dan dat van je eigen of een andere tas tenzij je niet anders kan, maar daar zullen de meningen wel over verschillen.

Loop maar eens een keer mee in een grote stad....... en ze kwamen er achter toen ze hem afgerold hadden en er water op wilden zetten. Ik weet niet of jullie veel droge blusleidingen hebben in je korps maar ga maar eens in een renovatiegebouw, in een inpandige gang en een trappenhuis met voorportaal een aantal slanglengtes uitrollen terwijl je de deur schuin tegenover het trappenhuis moet hebben..... Volgens mij kan je dan beter even een snelle verkenning doen met een slanghaspel. Je kan altijd nog aankoppelen als het nodig is.
Het zat preventief goed in elkaar  ;D dus er is ook geen uitbreiding naar boven gekomen  ;D ;D