Van Dale:
Beroepshalve staat (terecht) tussen haakjes. Waarom kan iemand die zeer toegewijd is aan fotografie, maar die het niet beroepsmatig doet, geen fotograaf zijn? Ik ken fotografen die het hobbymatig doen, maar betere foto's maken dan professionele fotografen. Net zo goed zegt het hebben van een papiertje van bijvoorbeeld de Fotovakschool nog niet of je ook echt mooie foto's kunt maken. Misschien zijn ze technisch redelijk, maar als je daarmee je klanten niet kunt boeien en er alsnog niks mee kunt verdienen, is zo'n papiertje waardeloos.
Ik zelf heb bewust de keuze gemaakt om niet meer verder te gaan met mijn opleiding fotografie, omdat ik al geld kon gaan verdienen met fotografie. Nu heb ik een prima inkomen, lever ik foto's voor grote bedrijven en lever ik middels foto- en video ook beelden aan landelijke media. Door jarenlang hard te werken, niet op te geven, etc. heb ik accreditatie gekregen als 'officiële pers'. Maar was ik voor dat ik zo'n blauw pasje kreeg dan nog geen fotograaf?
Waar ik het wel mee eens ben is dat het tegenwoordig makkelijker is geworden om foto's te maken. Camera's zijn goedkoper geworden, er is een ongelimiteerde afzetmarkt (het internet) en met Twitter en Facebook (in combinatie met P2000) is er altijd wel iets om te fotograferen als incidentfotograaf. Dat het betekent dat het ook kinderen (8-16 jaar) aantrekt is logisch. Maar op een gegeven moment is het toch wel duidelijk wie er niet binnen de lijntjes hoort en wie wel? Allereerst kijk je dan naar een PPK, en lokaal gezien moet je het gewoon hebben van de bekende gezichten bij de hulpdiensten. Ben jij een keer niet in je woonplaats aan het fotograferen en sta je er niet beroepsmatig (= met PPK)? Dan behoor je wat mij betreft buiten de lintjes. Fotografeer je in je eigen woonplaats, ben je actief bezig voor een lokale omroep, een krant etc. en ben je goed bekend met de hulpdiensten en zij met jou? Dan is een plaatsje binnen de lintjes wat mij betreft geen probleem.
Dat er hulpverleners zijn die het absoluut onprettig vinden dat er grote groepen fotografen bij incidenten zijn: gebruik je positie (/macht) om dit een halt toe te roepen. Hoe vaak ik al wel niet heb gezien dat agenten moeite hebben om fotografen op afstand te houden, terwijl ze in de kofferbak van de auto gewoon een rolletje rood-witte lintjes hebben liggen. Je hebt het, gebruik het dan ook als je het denkt nodig te hebben.