Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597480 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Formeel zullen ze jou netjes antwoorden en niet tegenwerken. Maar vergeet maar dat jou dan nog een 'scoop' wordt gegund, zoals met camera aanwezig mogen zijn bij een inval e.d. Dat soort 'extraatjes' kan je vergeten als je teveel afzeikerig bezig gaat richting politie.  ;D

Dat begrijp ik ook wel, maar denk eens dieper na over wat je hier eigenlijk zegt. *

Zet je uitspraak eens in de context van de discussie over de controlerende taak van de Pers. Als de politie journalisten verbied op de snelweg te komen, dan is dat volgens (foto)journalisten een belemmering van de controlerende taak. Het uitsluiten van bepaalde (foto)journalisten, omdat de verslaggeving even niet zo gunstig is, is precies hetzelfde. Ook voor die scoops.

Die discussie is niet uniek voor de hulpverleningswereld, en ik verwacht ook niet dat alles gaat zoals het theoretisch zou "moeten".
Maar de pers zelf heeft hier ook een rol in, en zou zich continue moeten afvragen of een bepaalde gunst van de overheid hun onafhankelijkheid niet aantast.

*Niet persoonlijk bedoeld, ik weet dat je niet "zomaar" wat zegt :).
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Volgens mij verdient dit voorval wel een eigen topic. Wat is jullie mening over dit filmpje, waarin een brigadier eigen regels verzint en handhaaft tegenover medeforumlid LukeBNV?

Klein ongevalletje Uddel Politieagent handhaaft zelfbedachte regels 13 07 2013


Timoschut1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Ik ga zelf niet in tegen oom agent, maar het is openbare weg dus je mag filmen/foto's maken en publiceren zolang je het slachtoffer maar niet in beeld brengt is dat gebeurt? Nee.
Zelf vindt ik dat oom agent zijn macht een beetje verkeerd gebruikt..


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Oom agent maakt in dit geval eigen regels. Maar waarom heb je niet even bij de "leider PD" gemeld?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Timoschut1 link=msg=1183121 date=1373738203
Ik ga zelf niet in tegen oom agent, maar het is openbare weg dus je mag filmen/foto's maken en publiceren zolang je het slachtoffer maar niet in beeld brengt is dat gebeurt? Nee.
Zelf vindt ik dat oom agent zijn macht een beetje verkeerd gebruikt..

Zelfs als dat dikgedrukte deel wel van toepassing zou zijn heeft de politie daar formeel niets over te zeggen. De politie mag zich namelijk formeel niet bemoeien met de inhoudelijkheid van datgene wat vastgelegd wordt. Ook al kan ik mij daar gevoelsmatig alles bij voorstellen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Citaat van: NikonDirk link=msg=1183124 date=1373738428
Oom agent maakt in dit geval eigen regels. Maar waarom heb je niet even bij de "leider PD" gemeld?

Omdat die er niet was. Er hing geen lintje en er was geen afzetting.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1183129 date=1373739240
Omdat die er niet was. Er hing geen lintje en er was geen afzetting.
Duidelijk. Dat miste ik even.  :)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Jup. Er was geen PD of afzetting of wat dan ook. De betreffende agent was de hoogste in rang ter plaatse. Ook het eerst vragen wat hij voorstelt was lastig. De agenten waren immers behoorlijk druk met het slachtoffer en daar ga ik niet tussen staan om te vragen of ik beeld mag draaien.

Voordat er vragen komen over de reden waarom ik mijn ID niet wil geven zal ik uitleggen wat er hiervoor gebeurde.

Het incident was afgehandeld en ik liep terug naar mijn collega om naar huis te rijden toen deze agent mij aansprak waarom ik geen zichtbare Perskaart bij me droeg. Ik antwoorde daarop dat ik dat niet nodig vond. Daarop antwoordde deze agent dat hij dan mijn ID wilde zien, zodat hij een klacht kon indienen tegen mijn werkgever of afnemers. Ik vroeg daarop waarom die een klacht in zou dienen. Daarop vertelde de meneer dat ik geen perskaart zichtbaar bij me droeg. Daarna start de camera.  :)

De reden dat ik mijn ID daarom niet geef is dat ik niet mee ga werken aan het indienen van een klacht over mij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Maar je had het dus -wellicht- kunnen voorkomen door je perskaart zichtbaar bij je te dragen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: NikonDirk link=msg=1183140 date=1373740896
Maar je had het dus -wellicht- kunnen voorkomen door je perskaart zichtbaar bij je te dragen.

Ik heb geen Politieperskaart. En ik vind het niet fair tegenover de echte PPK-houders om met een 'nep'-Perskaart te gaan zwaaien.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens