Het zou vanuit de agent fatsoenlijk zijn als hij zich bezig houdt met de grenzen die in de wet zijn aangegeven en evt. vooraf afgesproken gedragsregels tussen politie en organisatie van bijv. de politieperskaart.
Dat deze agent zelf een regel invoert omdat het hem op dat moment beter uitkomt lijkt mij niet wenselijk.
Petre, helemaal mee eens ! En het is al meer gezegd....
De politie vraagt van eenieder om zich aan de regels die we met zijn allen hebben afgesproken te houden. Als ik dat niet doe en daarbij een grens overschrijd, wordt ik aangepakt. Aangehouden, beboet, desnoods neergeschoten. Prima.
Maar het verhaal 'agent beschermt het slachtoffer' en 'is niet netjes' en 'ethiek' is al uitvoerig besproken. Het gaat zelfs zover dat korpschefs persmensen (al jarenlang) door hen ondertekende memo's meegeven (
voorbeeld) die je dan als persmuskiet moet laten zien op het moment dat je zo'n discussie met een diender hebt. Desondanks kom ik regelmatig politiemensen die zelfs dan nog zeggen 'ja dat weet ik, maar ik beslis nu toch even anders'. Mooi. mag ik dat dan ook doen als ik aangehouden word als ik een verkeersovertreding bega ? Zo van 'ja agent, ik weet dat ik voor rood moet stoppen, maar ik beslis nu toch even anders' ? Vast niet.
Ik weet dat politiewerk een geüniformeerde variant van koorddansen is - het lijkt me niet altijd even makkelijk. Maar een agent verdient geen respect met het 'als het even beter uitkomt' buigen van de regels naar eigen inzicht of het zelf bedenken ervan, en dan 5 minuten later handhavend optreden omdat iemand anders een andere regel overschrijdt. Mensen snappen dat -terecht- niet. Als ik als burger me aan de afspraken moet houden, moet een agent dat ook. Sterker nog:
juist een agent. Voorbeeldfunctie en zo.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar dit soort zaken:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/11-07-2013/rechten-patient-door-politie-geschonden Vergelijkbaar in de zin van: ze weten dat het niet hoort, maar 'we doen het lekker toch'. Kan je een paar keer doen, maar het kan zich enorm tegen je keren als politie.
Peen