Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583494 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Je kunt het ook van een heel andere kant bekijken: deze agent vraagt op een fatsoenlijke manier om niet te filmen / foto's te maken. Een agent is een overheidsfunctionaris, waar je in sommige gevallen ook gewoon naar kunt luisteren.

We hebben het vandaag de dag over "respect voor gezagsdragers"(politie/leraren/e.d.), maar dat begint hier!

En natuurlijk heeft de fotograaf/filmer hier helemaal gelijk, maar het gaat hier ook om een stukje fatsoen.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: G.Mans link=msg=1183430 date=1373881461
Je kunt het ook van een heel andere kant bekijken: deze agent vraagt op een fatsoenlijke manier om niet te filmen / foto's te maken. Een agent is een overheidsfunctionaris, waar je in sommige gevallen ook gewoon naar kunt luisteren.

We hebben het vandaag de dag over "respect voor gezagsdragers"(politie/leraren/e.d.), maar dat begint hier!

En natuurlijk heeft de fotograaf/filmer hier helemaal gelijk, maar het gaat hier ook om een stukje fatsoen.

Het zou vanuit de agent fatsoenlijk zijn als hij zich bezig houdt met de grenzen die in de wet zijn aangegeven en evt. vooraf afgesproken gedragsregels tussen politie en organisatie van bijv. de politieperskaart.

Dat deze agent zelf een regel invoert omdat het hem op dat moment beter uitkomt lijkt mij niet wenselijk.

Ik heb ik Rotterdam op het station ook wel eens gehad dat 2 agenten die op het stationsplein stonden naar me toe kwamen omdat ik ze op de foto had gezet. 'Zou je dat niet eerst even vragen?'.

Mijn reactie: 'Het is openbaar terrein, dus foto's maken mag, maar als je niet wil dat ik foto's van je publiceer zal ik daar rekening mee houden.'

Hij keek boos, draaide zich om en liep weg... Geen poot om op te staan natuurlijk.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: petre link=msg=1183433 date=1373882843
Het zou vanuit de agent fatsoenlijk zijn als hij zich bezig houdt met de grenzen die in de wet zijn aangegeven en evt. vooraf afgesproken gedragsregels tussen politie en organisatie van bijv. de politieperskaart.

Dat deze agent zelf een regel invoert omdat het hem op dat moment beter uitkomt lijkt mij niet wenselijk.

Petre, helemaal mee eens ! En het is al meer gezegd....

De politie vraagt van eenieder om zich aan de regels die we met zijn allen hebben afgesproken te houden. Als ik dat niet doe en daarbij een grens overschrijd, wordt ik aangepakt. Aangehouden, beboet, desnoods neergeschoten. Prima.

Maar het verhaal 'agent beschermt het slachtoffer' en 'is niet netjes' en 'ethiek' is al uitvoerig besproken. Het gaat zelfs zover dat korpschefs persmensen (al jarenlang) door hen ondertekende memo's meegeven (voorbeeld) die je dan als persmuskiet moet laten zien op het moment dat je zo'n discussie met een diender hebt. Desondanks kom ik regelmatig politiemensen die zelfs dan nog zeggen 'ja dat weet ik, maar ik beslis nu toch even anders'. Mooi. mag ik dat dan ook doen als ik aangehouden word als ik een verkeersovertreding bega ? Zo van 'ja agent, ik weet dat ik voor rood moet stoppen, maar ik beslis nu toch even anders' ? Vast niet.

Ik weet dat politiewerk een geüniformeerde variant van koorddansen is - het lijkt me niet altijd even makkelijk. Maar een agent verdient geen respect met het 'als het even beter uitkomt' buigen van de regels naar eigen inzicht of het zelf bedenken ervan, en dan 5 minuten later handhavend optreden omdat iemand anders een andere regel overschrijdt. Mensen snappen dat -terecht- niet. Als ik als burger me aan de afspraken moet houden, moet een agent dat ook. Sterker nog: juist een agent. Voorbeeldfunctie en zo.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar dit soort zaken: http://www.omroepwest.nl/nieuws/11-07-2013/rechten-patient-door-politie-geschonden Vergelijkbaar in de zin van: ze weten dat het niet hoort, maar 'we doen het lekker toch'. Kan je een paar keer doen, maar het kan zich enorm tegen je keren als politie.

Peen
Redacteur van


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1183150 date=1373744097
Luke zei alleen tegen de agent dat hij het niet nodig vondt om zichtbaar een PPK te dragen. Hij heeft verzwegen dat hij überhaupt geen PPK heeft. Maar is dan geen eerlijk antwoord geven? Ik vind van niet...

Daarnaast verzint de agent ter plekke regels waar je je dan maar ineens aan moet houden. Enkel mogen fotograferen als je een PPK hebt...? Je van te voren melden als je beelden gaat maken?  :-\

Naar mijn mening zit de agent hier heel fout en heeft Luke prima gehandeld door zijn ID niet te laten zien.

Goed dat dit nu op internet staat, hopelijk gaat de politie hier nog wat mee doen!

Ik hoop eerder dat de fotografen er iets mee gaan doen. Aangeven dat je je PPK niet wilt laten zien, maar eigenlijk hem gewoon niet hebben. Ach, bij ons in de Zaanstreek noemen ze dat ook gewoon liegen. Ik weet het, het is allemaal volgens de grammaticale en juridische regels, maar er is ook nog zoiets als normen en waarden. Maar daarover staat genoeg geschreven in diverse topics hier.

Iets anders, ben ik de enige die het vreemd vindt dat Luke dit topic niet zelf gestart is, en behoudens 2 inhoudelijke reacties zich totaal niet in de discussie mengt? Ik vind dat wel zo verstandig van hem, volgens mij verspillen we al teveel Mb's aan dit topic.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Railchief link=msg=1183464 date=1373893478
(...) volgens mij verspillen we al teveel Mb's aan dit topic.

Want ... Luke had zonder morren moeten toegeven aan de onwettige eisen van de agent? Dan moet je het topic opnieuw lezen, samen met de regelgeving en afspraken tussen overheid en pers.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: G.Mans link=msg=1183430 date=1373881461
Je kunt het ook van een heel andere kant bekijken: deze agent vraagt op een fatsoenlijke manier om niet te filmen / foto's te maken. Een agent is een overheidsfunctionaris, waar je in sommige gevallen ook gewoon naar kunt luisteren.

We hebben het vandaag de dag over "respect voor gezagsdragers"(politie/leraren/e.d.), maar dat begint hier!
En natuurlijk heeft de fotograaf/filmer hier helemaal gelijk, maar het gaat hier ook om een stukje fatsoen.

En waarom verliezen gezagsdragers het respect van het publiek ?
Omdat ze zelf zich niet aan regels houden, of zoals deze politieman, dat ze zelf bedachte regels gaan proberen te handhaven.
Respect moet je ook verdienen door je als gezagdrager binnen de wettelijke kaders te begeven en te houden, die de wetgever je oplegt.
Ook al denk je daar persoonlijk misschien heel anders over, je bent op dat moment die functie die je uit draagt.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: Haageneesch link=msg=1183534 date=1373913539
Want ... Luke had zonder morren moeten toegeven aan de onwettige eisen van de agent? Dan moet je het topic opnieuw lezen, samen met de regelgeving en afspraken tussen overheid en pers.

Volgens mij zeg ik nergens dat hij maar toe moet geven aan onwettige eisen. Maar de wereld is niet zwart/wit, er zitten ook een heleboel grijstingen in de wereld. Zoals ik al zei, volgens de juridische en taalkundige regels heeft Luke helemaal gelijk. Maar zoals ook door anderen wordt gezegd, er zijn ook normen en waarden. Waarmee ik niet wil zeggen dat Luke deze overschrijdt, begrijp me niet verkeerd, maar de grenzen worden naar mijn mening wel heel dicht benaderd.
A train can never carry as much as the track beneath it.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Daa gaat het al mis! Ze moeten het respect VERDIENEN ???

Je respecteert een agent dus pas, als hij je respect heeft verdient? Nee, mijns inziens gaat het daar mis.

Het zijn gezagsgedragers, dus daar heb je gewoon naar te luisteren, zoals ik al eerder zei.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: peen van dienst link=msg=1183451 date=1373889386
Het gaat zelfs zover dat korpschefs persmensen (al jarenlang) door hen ondertekende memo's meegeven (voorbeeld) die je dan als persmuskiet moet laten zien op het moment dat je zo'n discussie met een diender hebt. Desondanks kom ik regelmatig politiemensen die zelfs dan nog zeggen 'ja dat weet ik, maar ik beslis nu toch even anders'.
Ik heb net met interesse even die link bekeken met het voorbeeld maar daar valt me toch een ding op. Een van de punten beschrijft:
"De fotograaf mag onbelemmerd werken binnen de afzetting" Maar daaronder staat wel als criteria: "Hij/Zij moet aanwijzingen onmiddellijk opvolgen"

Ik vraag me dan toch af hoe fotografen dit interpreteren. Misschien dat sommige agenten juist dat punt (kunnen) gebruiken om (zoals je zelf zegt) even anders te beslissen. Ik vind het in ieder geval erg vaag, want aan wat voor aanwijzingen moet ik dan denken... Dat je een fotograaf op z'n donder geeft als hij door je sporen heen banjert lijkt me duidelijk maar verder...?

En sommige fotografen kennende zijn deze niet op hun mondje gevallen en willen ze nog wel eens de discussie aan gaan. Dat vind ik niet echt passen bij: "aanwijzingen onmiddellijk opvolgen"  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Lollig altijd hoe perfect fotografen de wet kennen als die in hun voordeel uitvalt. :|