Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583714 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: G.Mans link=msg=1183619 date=1373964029
Daa gaat het al mis! Ze moeten het respect VERDIENEN ???

Je respecteert een agent dus pas, als hij je respect heeft verdient? Nee, mijns inziens gaat het daar mis.

Het zijn gezagsgedragers, dus daar heb je gewoon naar te luisteren, zoals ik al eerder zei.

Iedereen krijgt van mij een zelfde hoeveelheid respect, dat respect kan verdwijnen maar ook vergroten. Dat hangt af van iemand zijn gedrag.

Dat de politie respect moet verdienen... is een veel gehoorde uitspraak. Dat is volgens mij ook precies wat er aan schort in de samenleving. Maar dat is een hele andere discussie.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Berger link=msg=1183648 date=1373968808
Lollig altijd hoe perfect fotografen de wet kennen als die in hun voordeel uitvalt. :|

Is maar goed ook, komt af en toe goed van pas zoals in het geval van deze brigadier die allerlei regeltjes verzint.

Maar wat wil je hiermee eigenlijk zeggen? Dat er zoveel problemen zijn met fotografen die hun plaats niet kennen? Denk dat we hier in Nederland niet veel te klagen hebben. De uitzonderingen bevestigen slechts de regel.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: G.Mans link=msg=1183619 date=1373964029
Het zijn gezagsgedragers, dus daar heb je gewoon naar te luisteren, zoals ik al eerder zei.

Een jaar of 75 geleden werkte dat misschien zo. Maar in Nederland hebben we sinds die tijd geleerd ons niet als makke schapen te gedragen en misstanden aan de kaak te stellen.

Uiteraard heb je op dat moment te luisteren, maar gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om je recht alsnog achteraf te halen. Of, als de aanwijzing onrechtmatig en buiten alle proporties is, ter plaatse jouw mening te ventileren.

Het spijt mij te moeten constateren dat er hier een paar rondlopen die het maar zeer moeilijk kunnen verkroppen om te zien (laat staan beamen..) dat ook gezagsdragers wel eens ongelijk kunnen hebben. De fotograaf is hier bijkans de kwade genius en er wordt geschermd met diens zogenaamde disrespect en onfatsoen.

Het is heel simpel: als je een ja en amen maatschappij wil, emigreer dan naar Noord-Korea. Wordt zelfs jouw kapsel voorgeschreven. Hoef je ook niet meer na te denken.  :-X
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: G.Mans link=msg=1183619 date=1373964029
Daa gaat het al mis! Ze moeten het respect VERDIENEN ???

Je respecteert een agent dus pas, als hij je respect heeft verdient? Nee, mijns inziens gaat het daar mis.

Het zijn gezagsgedragers, dus daar heb je gewoon naar te luisteren, zoals ik al eerder zei.

Hoe verdien je als agent respect ?
Juist door eerlijk te zijn en zelf de regels te volgen die er zijn en NIET door zelf regels te gaan VERZINNEN.
En laat deze agent nou een regel verzinnen die absoluut NIET bestaan.
Dan vind ik het niet gek dat deze agent GEEN respect verdient.

Ik respecteer elke agent maar dan moet hij/zij zich zelf ook aan de regels houden en anders ben ik er snel klaar mee.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Arie link=msg=1183671 date=1373973597
Uiteraard heb je op dat moment te luisteren, maar gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om je recht alsnog achteraf te halen. Of, als de aanwijzing onrechtmatig en buiten alle proporties is, ter plaatse jouw mening te ventileren.
Maar hoe matcht dat dan met de regel: "Hij/Zij moet aanwijzingen onmiddellijk opvolgen"

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, maar is het niet handiger en tactischer om dan gewoon een stap terug te doen en de situatie via voorlichting op te lossen? Het is volgens mij in niemands voordeel als bij een incident een verhitte discussie ontstaat tussen diender en fotograaf.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Red link=msg=1183682 date=1373974811
Maar hoe matcht dat dan met de regel: "Hij/Zij moet aanwijzingen onmiddellijk opvolgen"

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, maar is het niet handiger en tactischer om dan gewoon een stap terug te doen en de situatie via voorlichting op te lossen? Het is volgens mij in niemands voordeel als bij een incident een verhitte discussie ontstaat tussen diender en fotograaf.

Voorbeeldje, dat regelmatig gebeurt. Agent A zegt 'ja hoor, loop maar door' bij een afzetting. Vervolgens loopt de fotograaf binnen de afzetting rond en zegt agent B 'je hebt hier niets te zoeken, wegwezen'. Dan is het toch voor de hand liggend dat je de tweede agent even wijst op de toestemming door de andere agent? Dito als een agent aantoonbaar onwaarheden vertelt zoals in het filmpje. Dan mag je heus als fotograaf zeggen 'sorry agent, maar om die en reden hebt u het mis'. Vordert hij je dan zal je idd wel moeten gaan en dan maar achteraf een klacht indienen of zo.

Probleem is alleen dat je dan achteraf wel meestal gelijk krijgt van de klachtencommissie, maar dat je daar eigenlijk verder niets mee kan. Het leed is al geschied, de inkomsten gederfd etc. De ervaring leert dat je een volgende keer weer een andere agent tegen het lijf loopt die het 'spelletje' niet snapt en zich bijv. bemoeit met wat je op de foto zet enzo. :)

Overigens, om misverstanden te voorkomen: in verreweg de meeste gevallen gaat het gewoon goed hoor en verloopt alles in goede harmonie. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
De brigadier gaat naar mijn mening buiten zijn boekje. Ik dacht dat het nu wel duidelijk was dat men op de openbare weg gewoon mag filmen en fotograferen. Uiteraard zolang de hulpdiensten niet gehinderd worden.

Lijkt mij verder geen raketwetenschap.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Red link=msg=1183624 date=1373964666
Ik heb net met interesse even die link bekeken met het voorbeeld maar daar valt me toch een ding op. Een van de punten beschrijft:
"De fotograaf mag onbelemmerd werken binnen de afzetting" Maar daaronder staat wel als criteria: "Hij/Zij moet aanwijzingen onmiddellijk opvolgen"

Ik vraag me dan toch af hoe fotografen dit interpreteren.
Het grappige is dat de brandweer hier in Haaglanden een memo heeft verspreid onder hun bevelvoerders en hoger. Daarin staat dat de pers niet weggestuurd mag worden of het maken van beelden onmogelijk mag worden gemaakt, maar dat je wel kan vragen "kan je ergens anders gaan staan". Dus: niet de plaats dicteren, maar je kan als hulpverlener wel om werkruimte vragen (en ik vind het dan ook geen enkel probleem om in zo'n geval een ander plekje te zoeken). De persmuskiet heeft dus de vrijheid om zelf naar eigen goeddunken een ander plekje te zoeken (dus: niet zeggen "ga maar 100 meter verderop staan" - de persmuskiet zoekt zelf wel een ander plekje, binnen de kaders "niet in de weg lopen en sporen/PD respecteren"). M.i. is dat ook wat bedoeld wordt met 'aanwijzingen opvolgen' in de politieversie, maar inderdaad: duidelijkheid ontbreekt in die tekst.

Het lijkt mij wel duidelijk dat als de korpschef zegt 'je mag binnen het lint ongehinderd werken' dat de eerste aanwijzing niet 'je moet weer buiten het lint' moet zijn. Dan raak je de essentie van de hele mediaregeling.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Berger link=msg=1183648 date=1373968808
Lollig altijd hoe perfect fotografen de wet kennen als die in hun voordeel uitvalt. :|
En bijzonder hoe slecht sommige politieambtenaren hem blijkbaar kennen, maar zich desondanks er niet door laten weerhouden om te 'vorderen' of zelfs mensen aan te houden - dus op basis van regels die helemaal niet bestaan, en in botte tegenspraak met afspraken die eerder en schriftelijk met hun directe baas (de korpschef) zijn gemaakt.

Gelukkig zijn er nog persmuskieten om ze hierop te wijzen. Want anders zouden ze wel eens heel erg over de schreef kunnen gaan, als ze als 'dienaren van de wet' die niet-bestaande of zelf-verzonnen regels gaan handhaven. Dat wil je niet, als gezagsdrager of korpsbeheerder.

En (nu spreek ik voor mezelf) ja; een agent mag andersom mij ook aan de letter van de wet houden hoor.  Als ik over de schreef ga: spreek me aan, beboet me, houd me aan. Als ik fout ben, zal ik de gevolgen moeten dragen - het zij zo. Probleem is alleen dat ik me (bij mijn weten) aan de wet houd, en de agent in dit geval dus niet.

Peen
Redacteur van


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Railchief link=msg=1183464 date=1373893478
Iets anders, ben ik de enige die het vreemd vindt dat Luke dit topic niet zelf gestart is, en behoudens 2 inhoudelijke reacties zich totaal niet in de discussie mengt? Ik vind dat wel zo verstandig van hem, volgens mij verspillen we al teveel Mb's aan dit topic.

Ik snap dat het licht vreemd is. De reden dat ik weinig post hier is heel bewust gekozen. De discussie vind ik weldegelijk interessant en volg ik voor zover dat mogelijk is op de voet.

Echter heb je bij een degelijk incident altijd voorstanders en tegenstanders. Sommige zullen de betreffende agent uit willen schelden voor Jan van 't Schaap, en andere vinden dat ik mij niet goed gedraag. Ik heb daar uiteraard zelf wel een mening over. En die wil ik prima formulieren. Maar het lijkt mij (gezien de video) dat mijn mening wel duidelijk is. Daarnaast is het beter als andere mensen mijn standpunten verdedigen. Wanneer ik dat zelf doe zal men het ongeloofwaardig kunnen vinden, of vinden dat ik onrealistisch ben. Als andere mensen diezelfde standpunten geven is duidelijk dat het gedragen word door een grotere groep, en dat ik zelf niet achterlijk ben. Het is dus niet dat ik de discussie niet relevant vind, maar dat ik mijzelf graag bescherm van de negatieve gevolgen die het eventueel zou kunnen hebben.

Over het stukje slachtoffer wel/niet herkenbaar kan ik duidelijk zijn. Het slachtoffer is op deze wijze inderdaad net wel of bijna herkenbaar in beeld gebracht tijdens 1 van de shots. Normaal is mijn policy dat ik dat niet doe. Ik doe ook niet aan blurren, dus shots waarop het slachtoffer duidelijk zichtbaar is zal ik uit de video verwijderen. Over het algemeen zorg ik voor genoeg beeld, zodat dat geen probleem kan zijn. In dit geval had ik echter al weinig beeld, en wilde ik het filmpje niet op zwart zetten. Omdat de kwaliteit van de viewer in het videobewerkingsprogramma lager is leek het voor mij totaal onnodig dit shot te verwijderen, omdat er toch niets te zien was. Na het uploaden bleek inderdaad dat het shot net niet helemaal netjes was. Ik heb geprobeerd dat via youtube bewerkingen te veranderen, maar dat is nogal lastig. Ik kan daarom kiezen om de video te verwijderen en opnieuw te uploaden. Echter gaan dan alle links en invoegingen verloren, wat het gebeuren ook niet ten goede komt. Normaal zal dit dus niet gebeuren, het liep eventjes zo helaas.

Over het verhaal respect ben ik duidelijk. Vanaf mijn kant alle respect voor agenten en andere hulpverleners. Bij mij hoef je respect niet te verdienen, je kunt het echter wel kwijtraken. Hetgene wat de agent zei bij het aanspreken van mij was in ieder geval wel reden om wat respect kwijt te raken.

Ook ik probeer m'n klusje zo discreet mogelijk te doen. Hulpverlening heeft voor mij altijd Prio 1 dus ik probeer te zorgen dat ik niet in de weg sta . Ik ben echter geen opgeleid agent of brandweerman. Ik weet dus niet altijd hetzelfde als jullie. Ik probeer wel vaak dingen af te stemmen en te leren zodat ik uiteindelijk mijn werk zonder overlast kan doen. Ik sta ook altijd open voor commentaar op mijn werkwijze, en wanneer een bevelvoerder mij wegstuurt met wat voor reden dan ook, zal ik in de beginselen daar gehoor aan geven en daarna via een hulpverlener zonder actieve taak even kortsluiten wat verstandig is. Ik ken echter niet alle specifieke gevaren. Gisteren stond ik bij een Ongeval Gevaarlijke stoffen. Ik kreeg van de politie alle ruimte om binnen de afzetting mijn werk te doen. Ik heb echter wel direct gemeld aan een extra manschap van de HV dat ik mij daar bevond en gevraagd of ze mij in mn nekvel pakken als ik te ver ga. Ik wil zo mooi mogelijke plaatjes, maar wil geen gevaar lopen. Ik heb liever een confrontatie met de brandweerman die uitlegt wat de gevaren zijn, dan irritatie. Dat helpt ons immers allebei niet. Uiteindelijk ben ik door niemand aangesproken en is er niets fout gegaan. Maar als dat wel gebeurd hoor ik dat graag. Daar kunnen we allebei van leren.

Met de politie bij ons in Barneveld heb ik praktisch nooit problemen. Ik ken de meeste van naam, zij kennen mij, weten wie ik ben, wat ik doe, en wat ik kan. Ik krijg over het algemeen de volle ruimte om mijn werk te doen, en ik word vrijwel nooit beperkt daarin. Ik geef echter wel altijd aan dat als er iets is, dat ik dat direct wil horen. Dat heeft afgelopen jaren een aantal keer geleid tot situaties waarin een agent tegen mij zei van 'Nou, doe dat maar even niet.' Omdat ik weet dat ze mij kennen, en omdat ik weet dat zij mij de ruimte geven neem ik dat advies dan ook gelijk aan als gebod. Immers weet ik dat er niet zomaar een reden is dat zij dat zeggen. Vaak hoor ik later dan wel waarom zij dat tegen mij gezegd hebben. En daar leren we allemaal van. De Contacten worden daarvan aan beide kanten steeds beter, en dat is graag hoe ik het wil zien.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens