Iets anders, ben ik de enige die het vreemd vindt dat Luke dit topic niet zelf gestart is, en behoudens 2 inhoudelijke reacties zich totaal niet in de discussie mengt? Ik vind dat wel zo verstandig van hem, volgens mij verspillen we al teveel Mb's aan dit topic.
Ik snap dat het licht vreemd is. De reden dat ik weinig post hier is heel bewust gekozen. De discussie vind ik weldegelijk interessant en volg ik voor zover dat mogelijk is op de voet.
Echter heb je bij een degelijk incident altijd voorstanders en tegenstanders. Sommige zullen de betreffende agent uit willen schelden voor Jan van 't Schaap, en andere vinden dat ik mij niet goed gedraag. Ik heb daar uiteraard zelf wel een mening over. En die wil ik prima formulieren. Maar het lijkt mij (gezien de video) dat mijn mening wel duidelijk is. Daarnaast is het beter als andere mensen mijn standpunten verdedigen. Wanneer ik dat zelf doe zal men het ongeloofwaardig kunnen vinden, of vinden dat ik onrealistisch ben. Als andere mensen diezelfde standpunten geven is duidelijk dat het gedragen word door een grotere groep, en dat ik zelf niet achterlijk ben. Het is dus niet dat ik de discussie niet relevant vind, maar dat ik mijzelf graag bescherm van de negatieve gevolgen die het eventueel zou kunnen hebben.
Over het stukje slachtoffer wel/niet herkenbaar kan ik duidelijk zijn. Het slachtoffer is op deze wijze inderdaad net wel of bijna herkenbaar in beeld gebracht tijdens 1 van de shots. Normaal is mijn policy dat ik dat niet doe. Ik doe ook niet aan blurren, dus shots waarop het slachtoffer duidelijk zichtbaar is zal ik uit de video verwijderen. Over het algemeen zorg ik voor genoeg beeld, zodat dat geen probleem kan zijn. In dit geval had ik echter al weinig beeld, en wilde ik het filmpje niet op zwart zetten. Omdat de kwaliteit van de viewer in het videobewerkingsprogramma lager is leek het voor mij totaal onnodig dit shot te verwijderen, omdat er toch niets te zien was. Na het uploaden bleek inderdaad dat het shot net niet helemaal netjes was. Ik heb geprobeerd dat via youtube bewerkingen te veranderen, maar dat is nogal lastig. Ik kan daarom kiezen om de video te verwijderen en opnieuw te uploaden. Echter gaan dan alle links en invoegingen verloren, wat het gebeuren ook niet ten goede komt. Normaal zal dit dus niet gebeuren, het liep eventjes zo helaas.
Over het verhaal respect ben ik duidelijk. Vanaf mijn kant alle respect voor agenten en andere hulpverleners. Bij mij hoef je respect niet te verdienen, je kunt het echter wel kwijtraken. Hetgene wat de agent zei bij het aanspreken van mij was in ieder geval wel reden om wat respect kwijt te raken.
Ook ik probeer m'n klusje zo discreet mogelijk te doen. Hulpverlening heeft voor mij altijd Prio 1 dus ik probeer te zorgen dat ik niet in de weg sta . Ik ben echter geen opgeleid agent of brandweerman. Ik weet dus niet altijd hetzelfde als jullie. Ik probeer wel vaak dingen af te stemmen en te leren zodat ik uiteindelijk mijn werk zonder overlast kan doen. Ik sta ook altijd open voor commentaar op mijn werkwijze, en wanneer een bevelvoerder mij wegstuurt met wat voor reden dan ook, zal ik in de beginselen daar gehoor aan geven en daarna via een hulpverlener zonder actieve taak even kortsluiten wat verstandig is. Ik ken echter niet alle specifieke gevaren. Gisteren stond ik bij een Ongeval Gevaarlijke stoffen. Ik kreeg van de politie alle ruimte om binnen de afzetting mijn werk te doen. Ik heb echter wel direct gemeld aan een extra manschap van de HV dat ik mij daar bevond en gevraagd of ze mij in mn nekvel pakken als ik te ver ga. Ik wil zo mooi mogelijke plaatjes, maar wil geen gevaar lopen. Ik heb liever een confrontatie met de brandweerman die uitlegt wat de gevaren zijn, dan irritatie. Dat helpt ons immers allebei niet. Uiteindelijk ben ik door niemand aangesproken en is er niets fout gegaan. Maar als dat wel gebeurd hoor ik dat graag. Daar kunnen we allebei van leren.
Met de politie bij ons in Barneveld heb ik praktisch nooit problemen. Ik ken de meeste van naam, zij kennen mij, weten wie ik ben, wat ik doe, en wat ik kan. Ik krijg over het algemeen de volle ruimte om mijn werk te doen, en ik word vrijwel nooit beperkt daarin. Ik geef echter wel altijd aan dat als er iets is, dat ik dat direct wil horen. Dat heeft afgelopen jaren een aantal keer geleid tot situaties waarin een agent tegen mij zei van 'Nou, doe dat maar even niet.' Omdat ik weet dat ze mij kennen, en omdat ik weet dat zij mij de ruimte geven neem ik dat advies dan ook gelijk aan als gebod. Immers weet ik dat er niet zomaar een reden is dat zij dat zeggen. Vaak hoor ik later dan wel waarom zij dat tegen mij gezegd hebben. En daar leren we allemaal van. De Contacten worden daarvan aan beide kanten steeds beter, en dat is graag hoe ik het wil zien.