Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583709 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Maar beste Luke

Citaat
...
Over het verhaal respect ben ik duidelijk. Vanaf mijn kant alle respect voor agenten en andere hulpverleners. Bij mij hoef je respect niet te verdienen, je kunt het echter wel kwijtraken. Hetgene wat de agent zei bij het aanspreken van mij was in ieder geval wel reden om wat respect kwijt te raken.
...

Waarom dan dat draaien van je over die PolitiePersKaart?
Tenslotte begon het daar ergens fout te gaan...
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Citaat van: FredVellekoop link=msg=1183940 date=1374023018
Maar beste Luke

Waarom dan dat draaien van je over die PolitiePersKaart?
Tenslotte begon het daar ergens fout te gaan...

Nee, het begint fout te gaan als agenten eigen regels maken. Wel of geen PPK doet feitelijk niet ter zake als er geen afzetting is.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
@ BHN849
Ik heb de rest van de diskussie prima begrepen hoor, maar ben na zijn recente reaktie benieuwd naar het antwoord van Luke hierover...
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Je mag mijn antwoord vragen. Ik begrijp echter niet wat je bedoeld met draaien om politieperskaart.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Ha Luke Beens

Ik bedoel dit stukje dat bij de beschrijving van de video staat:
'Gesprek begon met dat meneer vroeg waarom ik mijn Perskaart niet zichtbaar droeg. Toen ik daarop antwoorde dat ik dat niet nodig vond vroeg hij om mijn Identiteitskaart zodat hij een klacht bij mijn werkgever in kon dienen.'

Begrijp me goed, ik ben het absoluut oneens met het idiote optreden van de ambtenaar...
Wellicht kan je ons laten weten of je wel over zo'n PPK beschikt. Wanneer je die namelijk niet zou bezitten had het wellicht eerlijker geweest om dat te zeggen...
Dat laat overigens volstrekt onverlet dat je die daar natuurlijk helemaal niet nodig had en iedereen had mogen fotograferen of filmen.
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: FredVellekoop link=msg=1184106 date=1374087196
Ha Luke Beens

Ik bedoel dit stukje dat bij de beschrijving van de video staat:
'Gesprek begon met dat meneer vroeg waarom ik mijn Perskaart niet zichtbaar droeg. Toen ik daarop antwoorde dat ik dat niet nodig vond vroeg hij om mijn Identiteitskaart zodat hij een klacht bij mijn werkgever in kon dienen.'

Begrijp me goed, ik ben het absoluut oneens met het idiote optreden van de ambtenaar...
Wellicht kan je ons laten weten of je wel over zo'n PPK beschikt. Wanneer je die namelijk niet zou bezitten had het wellicht eerlijker geweest om dat te zeggen...
Dat laat overigens volstrekt onverlet dat je die daar natuurlijk helemaal niet nodig had en iedereen had mogen fotograferen of filmen.

Allereerst vroeg hij om een perskaart en niet om een politieperskaart. In dit geval was elke pas dus goed geweest. Ook de museumpas met je vinger op het woord museum. (  098uo )

Ik heb nooit doen voorkomen dat ik in het bezit zou zijn van een politieperskaart. Daar vroeg hij immers ook niet om. Hij vroeg om een perskaart, en die heb ik zoals geantwoord nooit bij me, omdat ik dat niet nodig vind.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik heb inderdaad het idee dat er erg zwaar wordt gewogen aan de PPK terwijl er tal van perskaarten zijn waarmee een fotojournalist zich kan onderscheiden van andere 'hobby'fotografen. Zo had ik zelf een jaar of 10 geleden ook een eigen (zelfgemaakte) perskaart met daarop foto, naam, media waaraan ik leverde en achterop wat ik van de hulpverleners verwachtte en wat zij van mij konden verwachten. Never nooit problemen mee of vragen over gehad. Maarja, dat was in het pre-P2000 tijdperk. Tegenwoordig zie ik bij een aanrijding al meer fotografen dan 10 jaar geleden bij een grote brand. Maarja, dat is een andere discussie...

Perskaart is perskaart, je legitimeert jezelf hiermee als fotojournalist. Een PPK geeft echter meer rechten en is landelijk erkend.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Het lijkt me hier heel duidelijk dat deze politieman in de fout gaat. Filmen en fotograferen aan de openbare weg is niet verboden, daar heb je geen perskaart voor nodig.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Toch ben ik van mening dat deze situatie makkelijk voorkomen had kunnen worden. Zorg dat de dienders in het gebied je kennen. Ga er eens met een fotomap op de koffie. Laat zien wat je doet. Dan maak je mij niet wijs dat je in je eigen gebied zulke confrontaties krijgt (waar je beiden NIETS aan hebt).


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Citaat van: NikonDirk link=msg=1184137 date=1374092778
Toch ben ik van mening dat deze situatie makkelijk voorkomen had kunnen worden. Zorg dat de dienders in het gebied je kennen. Ga er eens met een fotomap op de koffie. Laat zien wat je doet. Dan maak je mij niet wijs dat je in je eigen gebied zulke confrontaties krijgt (waar je beiden NIETS aan hebt).

Wat een onzin. Deze politieman hoort gewoon de wet te kennen en deze zo nodig te handhaven en niet de door hem zelf bedachte regels. Dit raakt de wortels van de rechtstaat. De wetgevende macht berust in ons land bij de gekozen volksvertegenwoordiging en niet bij een individuele politieman.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding