Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583978 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: peen van dienst link=msg=1184297 date=1374153465
Kreeg een DM-metje 'waar dan' maar daar is dus niet geheims aan, dus dan maar hier...

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/10062-gewonden-bij-kop-staart-aanrijding-a4 Die 8-VDK-71 is dus mijn bolide; en vandaar dat het kenteken van dat blik niet geblurd is.
En voor de andere moest ik wat langer zoeken .... (was 2009): http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/2346-kop-staart-aanrijding-noordsingel-leidschendam en nu reed ik dus in het blauwe Golfje, en hier was ik dus duidelijk zelf fout.

Hier overigens dus geen gewonden, maar wel forse schade.

Maar: ik zie er dus geen kwaad in om, als mij of mijn familie wat overkomt, in het nieuws te zijn. Simpel: er overkomt je wat en daardoor ben je dus nieuws. Vandaag ik, morgen weer een ander. Zolang we met zijn allen in Nederland dat nieuws (enthousiast) consumeren en er dus vraag naar is, zal het ook gemaakt en gepubliceerd blijven worden.

En dus: als je als (familie van de) persmuskiet zelf 'het haasje' bent ga je dus gewoon mee in die nieuwsstroom. Normaalste zaak van de wereld.

Citaat van: muistroom link=msg=1184158 date=1374094690
Ben benieuwd of de fotograaf dit filmpje zou plaatsen als iemand van zijn familie daar ligt.
Ja dus. Tenminste: ik spreek nu natuurlijk voor mezelf, maar goed.

Maar ik ben dan weer benieuwd of deze brigadier ook zijn eigen wetten en regels verzint als het een bekende van hem is die voor hem staat.

Peen
Redacteur van


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: muistroom link=msg=1184218 date=1374134328
Waar slaat dat nou op, indien je goed redactioneel stuk schrijft heb je geen foto nodig.
Als ik tegenwoordig eens kijk dan zijn het bijna alleen maar foto`s.
Kortom en rediactioneel stuk kan men niet schrijven, men schiet veel foto`s en brult dan dat men dit wil zien.

Zo zit de gemiddelde mens volgens mij nu eenmaal in elkaar..

Sterker nog, zonder regio15.nl vind ik dagelijks internetten een beetje saai.. Ik vind het interessant en leuk om op Regio15 te kijken, al is het bij mij om diverse redenen, regio interesse, vakinteresse vanuit politie en brandweer, en hobby.

Gelukkig is de samenwerking tussen hulpdiensten en regio15 bijna altijd goed, maar incidenten zoals die van Luke zijn en blijven vervelend.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: FF4266 link=msg=1184459 date=1374222152
Gelukkig is de samenwerking tussen hulpdiensten en regio15 bijna altijd goed, maar incidenten zoals die van Luke zijn en blijven vervelend.
Bijna altijd....

Nadat mijn collega al een minuut of 15 aan het draaien was bij dit incident, opeens weer een diender die 'vanuit het niets' alle pers weer buiten het lint zet. En dat ondanks dat Ferrie een PPK heeft, en niet in de weg liep, en 10-20 collega's van hem eerder al de aanwezigheid van Ferrie prima vonden.

Gevraagd naar de reden waarom kwam er niet meer uit dan 'je weet toch hoe het werkt ?'. Nou, zo niet dus. Maar goed; we gaan wel weer een klacht neerleggen.

Peen
Redacteur van


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Ja ik weet het.. gek eigenlijk, wie bij de politie kent Ferrie inmiddels niet..

Daarom, bijna altijd  ;)


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Ik vraag me af waarom hulpverleners niet op de foto zouden willen staan. Vandaag na een incident was ik op de terugweg en wilden de spoorbomen van een overgang niet meer open. Duurde effe, maar oke... Agent stond daar om de situatie enigszins in goede banen te leiden. Ik maakte een foto'tje van z'n motor met de wachtende mensen op de achtergrond. Bij mijn vertrek sprak de agent mij aan en gaf te kennen niet op de foto wilde vanwege persoonlijke redenen. Vond ik prima, geen hele bijzondere foto ofzo dus ik liet m de foto zien en vroeg of hij deze hinderlijk vond. Enfin. Vond hij niet, maar vraag me af waarom heel veel hulpverleners niet op de foto willen bij grote, maar ook bij kleinere gebeurtenissen.
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Omdat lang niet iedereen fan is van de politie. En lang niet iedereen weet wie er bij de politie werkt. Sommigen houden dat graag zo en dat kan meer dan terecht zijn.


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Citaat van: PietjePuk link=msg=1199244 date=1378482606
Omdat lang niet iedereen fan is van de politie. En lang niet iedereen weet wie er bij de politie werkt. Sommigen houden dat graag zo en dat kan meer dan terecht zijn.
Ik vind het prima als je niet op de foto wil, maar je kan toch moeilijk achterhouden wat jouw beroep is....Maar ook voor andere hulpdiensten begrijp ik het vaak niet.
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Citaat van: keesvisser link=msg=1199257 date=1378486248
Ik vind het prima als je niet op de foto wil, maar je kan toch moeilijk achterhouden wat jouw beroep is....Maar ook voor andere hulpdiensten begrijp ik het vaak niet.
Klopt, maar een bijvoorbeeld een agent kan meerdere functies bekleden en bij sommige functies wil je nou niet dat je 300x op internet/in de krant staat en dat iedereen je tegenwoordig herkent ondanks je mooie bivakmuts.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Brambd link=msg=1199285 date=1378491740
Klopt, maar een bijvoorbeeld een agent kan meerdere functies bekleden en bij sommige functies wil je nou niet dat je 300x op internet/in de krant staat en dat iedereen je tegenwoordig herkent ondanks je mooie bivakmuts.
Als je functies bekleedt die anonimiteit vereisen (en daar heb ik begrip voor) moet je ook niet meer geüniformeerd op straat gaan lopen stekkeren. Er lopen persmuskieten, maar ook voldoende blaagjes met (uiteraard) het meest moderne type smartphone met daarin best goede camera's. En misschien zijn dat ook juist wel de snuiters die portretfoto's verzamelen en uitwisselen.

Ja; een persfoto is makkelijk aan te komen en vaak beter van kwaliteit dan zo'n telefoon foto. Maar wat ik bedoel te zeggen is: door dit te vragen aan persmuskieten ga je absoluut niet voorkomen dat je alsnog op de foto komt te staan, en dat die foto's in dubieuze handen terecht komen.

Als ik in bepaalde wijken bij incidenten rondloop, zie je daar iedereen met een telefoon omhoog staan. Deels voor het hele spannende joetjoeb filmpje, maar vermoedelijk ook voor andere doeleinden.

We hebben in Haaglanden de afspraak met de politie: wat in uniform loopt, mag ook herkenbaar op de beelden (op de site, en wat we aan de omroepen en kranten leveren). Die afspraak is juist gemaakt met bovenstaande redenering er achter.

Peen
Redacteur van


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Arie link=msg=1161306 date=1368535530
Formeel zullen ze jou netjes antwoorden en niet tegenwerken. Maar vergeet maar dat jou dan nog een 'scoop' wordt gegund, zoals met camera aanwezig mogen zijn bij een inval e.d. Dat soort 'extraatjes' kan je vergeten als je teveel afzeikerig bezig gaat richting politie.  ;D

Dan kunnen we 1 van onze grondrechten, vrijheid van pers, ook wel afschaffen. Omdat je bang bent scoops te missen conformeer je je volledig aan het wangedrag van de politie. De eerste stap naar een dictatoriale samenlevening.....