Klopt, maar een bijvoorbeeld een agent kan meerdere functies bekleden en bij sommige functies wil je nou niet dat je 300x op internet/in de krant staat en dat iedereen je tegenwoordig herkent ondanks je mooie bivakmuts.
Als je functies bekleedt die anonimiteit vereisen (en daar heb ik begrip voor) moet je ook niet meer geüniformeerd op straat gaan lopen stekkeren. Er lopen persmuskieten, maar ook voldoende blaagjes met (uiteraard) het meest moderne type smartphone met daarin best goede camera's. En misschien zijn dat ook juist wel de snuiters die portretfoto's verzamelen en uitwisselen.
Ja; een persfoto is makkelijk aan te komen en vaak beter van kwaliteit dan zo'n telefoon foto. Maar wat ik bedoel te zeggen is: door dit te vragen aan persmuskieten ga je absoluut niet voorkomen dat je alsnog op de foto komt te staan, en dat die foto's in dubieuze handen terecht komen.
Als ik in bepaalde wijken bij incidenten rondloop, zie je daar iedereen met een telefoon omhoog staan. Deels voor het hele spannende joetjoeb filmpje, maar vermoedelijk ook voor andere doeleinden.
We hebben in Haaglanden de afspraak met de politie: wat in uniform loopt, mag ook herkenbaar op de beelden (op de site, en wat we aan de omroepen en kranten leveren). Die afspraak is juist gemaakt met bovenstaande redenering er achter.
Peen