Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583971 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Zoiets als dit is mij nog nooit overkomen alleen de vraag of ik de foto,s die ik had gemaakt wilde sturen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Waarom wil men uitzonderingen altijd tot regel verheven? Natuurlijk zijn er agenten die naast de uniformdienst ook andere werkzaamheden hebben, maar daar kan je geen media-regel uit halen. Ook ik ken agenten die liever niet op de foto willen. Kwestie van een beetje samenwerking ("Roos, gaat uit mijn beeld!" ;-) en het gaat gewoon goed. En ja, als het niet anders kan dan gaat het nieuws voor.

Overigens gaat het fotograferen niet alleen op voor geuniformeerde politie, maar voor elke ambtenaar in de openbare ruimte. Maar....., hen die zonder uniform en veel minder op straat lopen probeer ik wat meer te ontzien.

Wat ik wel een paar keer heb meegemaakt is dat juffies van het Openbaar Ministerie vreselijk benauwd gaan kijken als er een camera in de buurt is. Meestal worden ze even bijgepraat door de politie en zolangs ze alleen maar van/naar een PD lopen zijn ze voor mij niet interessant ;-) Dat komt voor uit mijn stelling dat een ambtenaar alleen op de foto kan bij actieve uitoefening van zijn functie. En dan nog bij voorkeur binnen een zichtbare context.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Een ambtenaar fotograferen in actieve uitoefening van de dienst. Dat is dan wel een heel korte sluitertijd :P
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Arie link=msg=1199741 date=1378640323
Een ambtenaar fotograferen in actieve uitoefening van de dienst. Dat is dan wel een heel korte sluitertijd :P
Arie, gedraag je! ;-) ;-)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: peen van dienst link=msg=1199542 date=1378583035
We hebben in Haaglanden de afspraak met de politie: wat in uniform loopt, mag ook herkenbaar op de beelden (op de site, en wat we aan de omroepen en kranten leveren). Die afspraak is juist gemaakt met bovenstaande redenering er achter.

Nu we het er toch zo over hebben, ik zie op regio15 regelmatig (voornamelijk) hondengeleiders onherkenbaar.
Wat is daar de achterliggende gedachte achter  ??
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1199697 date=1378631498
Dan kunnen we 1 van onze grondrechten, vrijheid van pers, ook wel afschaffen. Omdat je bang bent scoops te missen conformeer je je volledig aan het wangedrag van de politie. De eerste stap naar een dictatoriale samenlevening.....

Ehm nee, juist niet. Regelmatig hebben wij - zowel in mails aan Persvoorlichting, als in klachtenprocedures tegen individuele politiemensen als in openbare tweets - ons ongenoegen geuit als politiemensen de vrijheid van nieuwsgaring aan hun laars lapten.

Wat ik er mee probeerde te zeggen is niet dat de politie dan gaat tegenwerken, maar dat je bepaalde privileges, zoals bijvoorbeeld uitgenodigd worden om beelden te komen maken bij een inval, wel kan schudden vanaf dat moment. Dat geeft uiteraard wel te denken! Maar het is dus zeker niet zo dat wij alles maar voor zoete koek slikken om de politie maar niet voor het hoofd te stoten. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Hallo,

Vrijdag ben ik op vakantie gegaan naar Den Haag. 's Middags ben ik even een rondje wezen fietsen en kwam ik uit bij het politiebureau aan de Beresteinlaan. Aangezien in foto's maak van hulpverleningsvoertuigen heb ik de aangetroffen voertuigen die op openbaar terrein stonden gefotografeerd. Plots kwamen er twee agenten ( een brigadier en een agent ) naar buiten rennen. Zij vroegen mij waarvan ik foto's had gemaakt en waarvoor ik dat had gedaan. Ook wilde de agente mijn foto's even controleren. Ze bood aan om de foto's opnieuw te laten maken maar dan zonder kentekens.
Ik was er benieuwd naar de reden was tot staandehouding, omdat ik de foto's op openbaar terrein nam. Haar reden was dat er vele vernielingen waren in die wijk en dat zij daarom als regio zijnde hadden afgesproken dat er geen politievoertuigen op de foto gezet mochten worden. Ik vroeg haar of de regio dan zijn eigen wetten kon maken, waarop zij antwoordde dat ik haar niet wilde begrijpen.
Zij vertelde dat het misschien normaal was dat het fotograferen van hulpdiensten in een dorp als waar ik woon, maar in een stad als Den Haag dat niet de bedoeling was, waarop ik antwoordde dat dat in heel de Europese Unie normaal is.

Uiteindelijk alle gegevens gecontroleerd en hoefde ik de foto's niet te verwijderen, omdat de agente geen poot had om op te staan.

Ik vroeg mij af of dit de normale gang van zaken is


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Behalve dat ik de opgegeven redenatie "dat er vele vernielingen waren in die wijk en dat zij daarom als regio zijnde hadden afgesproken dat er geen politievoertuigen op de foto gezet mochten worden" niet kan volgen (wat heeft het maken van een foto van een (politie) voertuig te maken met vernielingen?) zie ik werkelijk geen enkele wettelijke grondslag waarop een agent zou kunnen verbieden dat iemand op de openbare weg foto's maakt van (politie) voertuigen (of van andere hulpdiensten), laat staan wat dan de sanctie zou zijn wanneer iemand dat toch doet? Maar goed, kennelijk hadden de agenten dat zelf ook door, want anders hadden zij jouw niet zo maar laten gaan.

En ook het verschil is tussen een dorp en een stad zie ik niet? Maar als het volgens de agenten "in de regio is afgesproken" dan lijkt het mij wel aardig om dat eens even te gaan vragen aan de politiechef van de eenheid Haaglanden....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
D'r zijn meer politiekorpsen waar interne regelgeving boven de grondwet gaat. Ik heb al diverse malen gehoord dat er van hogere hand binnen de politie besloten wordt wat ik (en andere) wel en niet op de foto mogen zetten. Deze discussie neemt laatste jaren alleen maar toe. Zeker in bepaalde regio's wordt je er soms wel eens moedeloos van. Uitleggen wat de grondwet zegt leid vaak alleen tot de bekende stampvoetargumenten zoals 'Ja, maar toch is het zo' of 'Nee, je snapt het gewoon niet.'

Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand vraagt waarom ik die foto's maak, als iemand enige interesse toont mag hij alles weten. ID Vragen heb ik meestal ook niet zo'n probleem mee. Ik vind 't wel vervelend dat het aanspreken steeds vaker op een zeer negatieve toon begint.
Maar toch hulde aan de agenten die het wel snappen, en je wel gewoon een vriendelijke hand geven. Dank jullie wel!  O0

De grote vraag is wat je er tegen kan doen. Misschien eens een mailtje wagen aan Politie Nederland wat de eventuele bezwaren zijn.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1214509 date=1382919011
D'r zijn meer politiekorpsen waar interne regelgeving boven de grondwet gaat.
Nou, vertel, mijn interesse is gewekt.

Voor de rest een gratis tip voor alle fotografen: Loop eens binnen in het bureau, en geef even aan dat je wat plaatjes wil gaan schieten van de auto's voor de deur van het bureau. Er staat nergens dat het verplicht is, maar je voorkomt mogelijk dit soort situaties. Bovendien krijg je misschien nog wel een leuke rondleiding ook. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.