Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583979 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
Nou, vertel, mijn interesse is gewekt.

Er zijn regio's of agenten die zeggen dat er vanaf hogere hand besloten is dat het fotograferen van voertuigen niet meer mag. Ik weet niet of dat echt zo, of dat 't een verzonnen idee is waar meerdere agenten mee rondlopen. Maar het komt in ieder geval niet overeen met de grondslagen van het fotograferen op de openbare weg. In de grondwet staat immers dat ik vanaf de openbare weg bijna alles mag fotograferen. Toch zijn er agenten die daar geen boodschap aan hebben, omdat hun intern besloten hebben dat 't toch anders werkt..

In mijn ogen komt dat niet overeen.

Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
Voor de rest een gratis tip voor alle fotografen: Loop eens binnen in het bureau, en geef even aan dat je wat plaatjes wil gaan schieten van de auto's voor de deur van het bureau. Er staat nergens dat het verplicht is, maar je voorkomt mogelijk dit soort situaties. Bovendien krijg je misschien nog wel een leuke rondleiding ook. ;)

Dat is dus vaak lastiger dan het lijkt. Als je het vraagt is de reactie inderdaad soms positief. Echter wordt er vaker gezegd dat men niet weet of 't mag. Vervolg is dat men het wil nachecken bij Communicatie (Voorlichting). Dat kan dan weer vaak niet op zaterdag, waarna men besluit dat 't voor de zekerheid dan toch maar niet mag. Dan kan ik daarna alsnog de discussie voeren over openbaar toegankelijk terrein, maar dat is ook niet handig. Op die manier heb je de discussie namelijk altijd. Het enige wat tot nu toe werkt is snel foto's maken, en zsm weer gaan. Maar dat ziet er wel weer verdacht uit natuurlijk.

Ik zou graag een oplossing willen voor dit probleem, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat dan vorm te geven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik vind het maar vreemd. Eerst beweer je stellig dat er interne regelgeving is:
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1214509 date=1382919011
D'r zijn meer politiekorpsen waar interne regelgeving boven de grondwet gaat.
En vervolgens geef je aan dat je het eigenlijk helemaal niet weet:
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1214514 date=1382920616
Ik weet niet of dat echt zo, of dat 't een verzonnen idee is waar meerdere agenten mee rondlopen.

Met dat soort opmerkingen creëer je wel gelijk een bepaalde sfeer van discussiëren. Het lijkt haast stemmingmakerij.  :-X

Het overgrote deel van de agenten weet gewoon dat er op de openbare weg foto's gemaakt mogen worden. Al kan het foto's maken bij een politiebureau altijd even een gesprekje tot gevolg hebben. Daar zijn genoeg valide redenen voor te verzinnen. Ook in de casus van hvbarneveld heb ik nu al een vermoeden waar de reden van dit gesprek vandaan komt.

Ik vraag me af uit welke ervaring je nou eigenlijk spreekt. Heb je zelf een keer zoiets meegemaakt? Of heb je dit ook van horen zeggen...

Ik zeg overigens niet dat je om toestemming moet vragen, maar geef even aan dat je het gaat doen. Als ze nee zeggen dan kan je altijd aangeven dat je het alleen even kwam melden uit beleefdheid.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1214514 date=1382920616
Het enige wat tot nu toe werkt is snel foto's maken, en zsm weer gaan. Maar dat ziet er wel weer verdacht uit natuurlijk.
Met die instelling is een gesprek natuurlijk gegarandeerd.  :|
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1214514 date=1382920616
Ik zou graag een oplossing willen voor dit probleem, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat dan vorm te geven.
Nou, om te beginnen wat minder snel conclusies trekken en niet gelijk jezelf verstoppen achter allemaal wetten en regelgeving. (nota bene de grondwet) Ik zou zeggen, probeer mijn tip eens. Vriendelijk aangeven dat je een hobbyfotograaf bent en dat ze niet moeten schrikken omdat je voor het bureau even gaat staan fotograferen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
Voor de rest een gratis tip voor alle fotografen: Loop eens binnen in het bureau, en geef even aan dat je wat plaatjes wil gaan schieten van de auto's voor de deur van het bureau.

"plaatjes wil gaan schieten" komt op mij over als dat je toestemming gaat vragen....
 
Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
Er staat nergens dat het verplicht is,

Precies, en ook staat nergens (behalve dan misschien in interne memo van een aantal politieeenheden, dat het niet mag en/of verboden is.

Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
maar je voorkomt mogelijk dit soort situaties.

maar leg nu eens uit wat nu toch het probleem is of zou kunnen zijn? Want dit soort situaties kan ook op een andere manier voorkomen worden, namelijk door aan agenten duidelijk te maken dat het fotograferen van politievoertuigen die op de openbare weg staan gewoon mag en dat men daar geen kostbare tijd aan moet gaan verspillen! Bovendien, als het voertuig niet voor een buro staat of rijdt, waar moet je het dan gaan vragen/melden?

Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
Bovendien krijg je misschien nog wel een leuke rondleiding ook. ;)

Als het je hobby is, zoals de vragensteller kennelijk is, dan heb je dat na een aantal "rondleidingen" ook wel gehad, tenzij daar natuurlijk weer een nieuwe hobby uit voorvloeid  O0. Maar ja, dat moet dan natuurlijk ook wel weer vastgelegd worden. Zet je gewoon een google glass op, of een spypen in je borstzak.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: Red link=msg=1214515 date=1382921359
Het overgrote deel van de agenten weet gewoon dat er op de openbare weg foto's gemaakt mogen worden. Al kan het foto's maken bij een politiebureau altijd even een gesprekje tot gevolg hebben.

Aan een gesprekje is niets mis mee, sterker nog, als dit je hobby is zal een gesprekje agenten best leuk zijn, maar wanneer die agenten dan onzin gaan uitkramen en niet als het overgrote deel van de agenten weten dat het gewoon mag, dan wordt zo'n gesprek natuurlijk al snel minder leuk.

Citaat van: Red link=msg=1214515 date=1382921359
Daar zijn genoeg valide redenen voor te verzinnen.

Noem er eens een paar?

Citaat van: Red link=msg=1214515 date=1382921359
Ook in de casus van hvbarneveld heb ik nu al een vermoeden waar de reden van dit gesprek vandaan komt.

Vertel?

Citaat van: Red link=msg=1214515 date=1382921359
Ik zeg overigens niet dat je om toestemming moet vragen, maar geef even aan dat je het gaat doen. Als ze nee zeggen dan kan je altijd aangeven dat je het alleen even kwam melden uit beleefdheid.

Maar het is toch volstrekt onzinnig om iets te gaan melden waarvan je weet dat het mag? En als ze "nee" zeggen dan hebben ze je dus niet goed begrepen, want dan hebben ze het kennelijk opgevat als dat je toestemming kwam vragen, en als dan het antwoord "nee" is, dan roepen ze onzin....

Citaat van: Red link=msg=1214515 date=1382921359
Met die instelling is een gesprek natuurlijk gegarandeerd.  

Precies, maar aan een agent uitleggen dat deze de wet/regels verkeerd uitlegt, zo'n gesprek gaat echt niet heel soepel. De beste oplossing lijkt mij dat als dit dus kennelijk niet bij alle agenten duidelijk is, dat dit aan ALLE agenten duidelijk wordt gemaakt en je als burger niet te maken krijgt met overijverige agenten die spoken zien.....


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Red link=msg=1214513 date=1382919814
Nou, vertel, mijn interesse is gewekt.

Voor de rest een gratis tip voor alle fotografen: Loop eens binnen in het bureau, en geef even aan dat je wat plaatjes wil gaan schieten van de auto's voor de deur van het bureau. Er staat nergens dat het verplicht is, maar je voorkomt mogelijk dit soort situaties. Bovendien krijg je misschien nog wel een leuke rondleiding ook. ;)
Dit.

Meldt je gewoon even en het gaat zó veel makkelijker. Ook al sta je op de openbare weg en helemaal in je recht. Als je dan uitlegt wat je komt doen zit er nog wel eens koffie plus een uitgebreide babbel in.  :)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Nu maken wij soms ook wel eens foto's in die regio.....

Nooit deze vraag gehad, met uitzondering van een week of wat geleden toen we een onherkenbaar voertuig voor de lens hadden wat gebruikt wordt voor observatie. Toen werd vriendelijk gevraagd of we het kenteken konden blurren.

We hebben genoeg gekke situaties met politie agenten van eenheid Den Haag, die pers de toegang tot incidenten ontzegt op basis van -vaak- onterechte gronden. Maar dit is ons dus nog nooit overkomen.

Wat ik mis in je verhaal is: ging het om herkenbaar of onherkenbaar blik ?

En dan nog: in die wijk een onherkenbare pliesie auto meermalen per week aan de straat parkeren voor de deur van het bureau, en dan verwachten dat de doelgroep hem pas gaat herkennen als er een foto van op internet verschijnt ?

Peen
Redacteur van


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Voor de duidelijkheid: Het ging om vier opvallende voertuigen, 1 Volvo voor het bureau, en 2 Vito's en een Transporter op de parkeerplaats achter het bureau.

Citaat van: scorpio link=msg=1214506 date=1382917962
Behalve dat ik de opgegeven redenatie "dat er vele vernielingen waren in die wijk en dat zij daarom als regio zijnde hadden afgesproken dat er geen politievoertuigen op de foto gezet mochten worden" niet kan volgen (wat heeft het maken van een foto van een (politie) voertuig te maken met vernielingen?) zie ik werkelijk geen enkele wettelijke grondslag waarop een agent zou kunnen verbieden dat iemand op de openbare weg foto's maakt van (politie) voertuigen (of van andere hulpdiensten), laat staan wat dan de sanctie zou zijn wanneer iemand dat toch doet? Maar goed, kennelijk hadden de agenten dat zelf ook door, want anders hadden zij jouw niet zo maar laten gaan.

Dat begreep ik ook niet. Ik vroeg wat dit met elkaar te maken had, waarop de agent antwoordde: ' Je wil mij niet begrijpen.. '

Verder heb ik daar dus geen echt duidelijk antwoord op gehad.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Hoe is dit allemaal weer mogelijk, interne regelgeving is voor intern en niet van toepassing voor extern gebruik.
Uitleg is een politie eigen gebeuren.
Lijkt mij dat men dus maar een paar voertuigen gebruikt voor de foto's en niet eens trots is op de andere dingen.
Bij instappen begint de inzet.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Gijs link=msg=1214547 date=1382944453
Hoe is dit allemaal weer mogelijk, interne regelgeving is voor intern en niet van toepassing voor extern gebruik.
Uitleg is een politie eigen gebeuren.
Lijkt mij dat men dus maar een paar voertuigen gebruikt voor de foto's en niet eens trots is op de andere dingen.
Wat bedoel je precies?

Wat is er nou simpeler dan even te melden wat je gaat doen? Scheelt vaak een boel onnodig gezeur plus dat je soms nog meer te zien krijgt als dat je gewoon bij een politiebureau met je camera op de stoep gaat staan. In deze tijd kan dat nou eenmaal vraagtekens oproepen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: scorpio link=msg=1214518 date=1382923020
"plaatjes wil gaan schieten" komt op mij over als dat je toestemming gaat vragen....
 
Plaatjes gaat schieten dan, wat je wil. Volgens mij was mijn verhaal duidelijk genoeg om aan te geven dat je niet om toestemming hoeft te vragen.
Citaat van: scorpio link=msg=1214518 date=1382923020
Precies, en ook staat nergens (behalve dan misschien in interne memo van een aantal politieeenheden, dat het niet mag en/of verboden is.
Weer die befaamde memo, die heb ik nog nooit gezien.

Citaat van: scorpio link=msg=1214506 date=1382917962
Behalve dat ik de opgegeven redenatie "dat er vele vernielingen waren in die wijk en dat zij daarom als regio zijnde hadden afgesproken dat er geen politievoertuigen op de foto gezet mochten worden" niet kan volgen (wat heeft het maken van een foto van een (politie) voertuig te maken met vernielingen?)
Ik denk ook niet dat dit zo gezegd is maar dat men dit anders verwoord heeft, maar goed ik was er niet bij natuurlijk.

Citaat van: scorpio link=msg=1214519 date=1382923930
Noem er eens een paar?

Vertel?
Nee, bedankt. Sommige dingen schrijf ik niet op een openbaar forum.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.