Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 583981 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Vraagje: Is het eigenlijk verboden, om als politievoertuigen achte reen hek staan, ze to fotograveren? Want je staat wel op de openbare weg, maar filmt/forograveert op prive terrein.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: lennard link=msg=1215796 date=1383210644
Vraagje: Is het eigenlijk verboden, om als politievoertuigen achte reen hek staan, ze to fotograveren? Want je staat wel op de openbare weg, maar filmt/forograveert op prive terrein.
Discussie is al vaker geweest. Je beantwoord hem ook al.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: kaasje link=msg=1215800 date=1383211696
Discussie is al vaker geweest. Je beantwoord hem ook al.
Nou, nog even dan om mijn geheugen op te frissen; ja of nee?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Nee, niet verboden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Inderdaad, dan moeten ze het hek maar dicht maken. ;) Al is de kans natuurlijk wel aanwezig dat je ook dan een gesprek hebt. Maar goed, wettelijk gezien is het niet verboden. (uitzonderingen daar gelaten)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: lennard link=msg=1215796 date=1383210644
Vraagje: Is het eigenlijk verboden, om als politievoertuigen achte reen hek staan, ze to fotograveren? Want je staat wel op de openbare weg, maar filmt/forograveert op prive terrein.
Inderdaad: je mag op beeld vastleggen wat vanaf de openbare weg zichtbaar is. Ook als datgene zich op privé terrein bevindt. Als dat niet in beeld mag, moet de eigenaar er maar een hoog hek omheen zetten.

Zie bijvoorbeeld dit filmpje op jijbuis.

Gaat ook over dit onderwerp, maar ook leuk want in Engeland. De regels op dit punt zijn namelijk gelijk.

Haha op 04:30 een gefrustreerde bewaker en de filmer reageert met 'oh dear'.

Peen
Redacteur van


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Onderstaande tekst is te lezen op kilroy na een incident in radewijk.

Een politieagente verhinderde -in strijd met artikel 7 van de Grondwet- dat een cameraman van Persbureau Meter en een fotojournalist van
U S Media beelden maakten van de werkzaamheden van de brandweer, door geen persvak aan te wijzen, de pers op meer dan 50 meter afstand van de plaats incident te zetten en met politieauto het minimale zicht te laten blokkeren; zulks in strijd met de afspraken tussen de overheid en de NVJ, de vakbond voor journalisten.
Het was de beambte bekend, dat beide persmedewerkers al jaren in bezit zijn van een politieperskaart, die hen het recht geeft, incidenten op een werkbare plek achter de hulpverleners te kunnen volgen en ongecensureerd beelden te kunnen maken.
De handelwijze van de agente valt derhalve onder de noemer censuur, die ingevolge voornoemd artikel een ernstig vergrijp is tegen de basis van de democratie.
Over het wangedrag van de politiemedewerkster wordt op korte termijn bij de klachtencommissie van de politie een officiële klacht ingediend, temeer, daar dit bepaald niet de eerste keer was, dat officiële persmedewerkers door haar in het uitoefenen van hun werk gehinderd werden.

Bron: http://www.kilroynews.net/latestnews.htm

Ik kan hier enigszins boos over worden....  boos worden over het feit dat iets wat niet gaat zoals het zou moeten volgens de schrijver , om het dan gelijk op een dergelijke toon op internet te zetten.

In mijn ogen zoek je dan eens op een rustig tijdstip contact met de betrokken agent of team en praat erover, misschien zijn er wel redenen waarom hij of zij besluit om zo te doen.

En nee ik ben er niet bij geweest dus of er redenen voor waren is mij niet bekend.

Juist door een dergelijk stukje te schrijven bereik je denk ik het verkeerde. ALs ik agent was geweest en ik zag dit over mijn werkwijze verschijnen zonder eerst met mij op een ander tijdstip eens te spreken dan liet ik je nergens meer door perskaart of geen perskaart.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1218788 date=1384080441
ALs ik agent was geweest en ik zag dit over mijn werkwijze verschijnen zonder eerst met mij op een ander tijdstip eens te spreken dan liet ik je nergens meer door perskaart of geen perskaart.
Dan ben je héél verkeerd bezig als agent.

We hebben hier in Nederland vrijheid van nieuwsgaring en vrijheid van meningsuiting. Als het eerste op alle fronten wordt beperkt (lekkere vrijheid dan...) heb je gewoon het recht om iets op internet te plaatsen. Of het verstandig is, is een tweede. En als je dan als agent n.a.v. een stukje (onherleidbare!) tekst iemand nóg een keer wil gaan hinderen, dan ben je niets aan het doen wat je kan vatten onder 'werkzaamheden', maar meer als 'prive bemoeienis' tijdens het werk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
In dit soort gevallen ben ik altijd nieuwschierig naar het verhaal van de andere partij. Was er een reden om een afzetting op meer dan 50mtr neer te zetten, en om wat voor een incident ging het.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
De naam Kilroy wordt volgens mij over het algemeen niet al te positief ontvangen. Ik kan mij best voorstellen dat eea. dus een reactie op elkaar is.