Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 584236 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Citaat van: NikonDirk link=msg=1218829 date=1384081772
De naam Kilroy wordt volgens mij over het algemeen niet al te positief ontvangen. Ik kan mij best voorstellen dat eea. dus een reactie op elkaar is.

Hier in de regio staat Kilroy over het algemeen goed bekend bij mijn weten, al zullen er altijd verschillen van inzicht blijven.
Diverse brandweerkorpsen hier in de regio maken ook dankbaar gebruik van de diensten van deze site bij open dagen en huldiging van jubilarissen etc.
Ook worden de foto's van Kilroy gebruikt door enkele brandweerkorpsen in de regio gebruikt voor hun eigen website.

Ook aan de politie worden (op verzoek) gewoon foto's geleverd.
Met de een klikt het waarschijnlijk wat beter als met de ander.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: noordernieuws link=msg=1218878 date=1384085340
Even een vraag tussendoor....hoe komen jullie zo dicht bij het ongeval op snelweg?
Auto bij ongeval neerzetten in de rij van de hulpdiensten?
Yup, in overleg met de 'beheerder plaats incident' politie of de inspecteur RWS. Dus voorbij het incident parkeren, in lijn met de andere voertuigen, veiligheidshesje aan en PPK zichtbaar dragen etc. Is in 99% van de gevallen dan geen enkel probleem, mits je inderdaad eventjes je verstand gebruikt, en je even meldt (en ik meld me meestal ook even als ik weer wegga, dus dat ze niet meer 'op mij hoeven te letten').

Tenzij we er beter bij kunnen komen via een secundaire weg (voorbeeld) en je dus over de vangrail heen de rijbaan op stapt. Maar goed: dan is het verhaal verder hetzelfde, alleen staat mijn auto dan niet op de rijbaan maar op de secundaire weg.

En soms hoef je niet eens op de rijbaan te komen. Deze en deze zijn bijvoorbeeld gewoon 'over het geluidsscherm heen' gemaakt vanaf een secundaire weg of een viaduct over de snelweg.

We hebben bij regio15 het hele snelwegennet in de regio in kaart gebracht. We kunnen dus bij elke melding gelijk zien waar dat is, en of je daar bij kan komen. Mits de meldlocatie klopt natuurlijk O0

Peen

[flauw]En soms gaan we gewoon schaamteloos met de Mitsubishi tussen de aangereden voertuigen in de rij staan, om deel uit te maken van de kettingbotsing 98uiye. Dan ben je pas echt snel ter plaatse. En dichtbij.[/flauw]
Redacteur van


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1218859 date=1384083751
Recentelijk heb ik het ook meegemaakt dat ik door een agent op afstand werd gezet. Het ongeval was gebeurd op de snelweg en dat is over het algemeen geen enkel probleem. Echter was de agent van mening dat ik niet op de plek mocht gaan staan waar andere omstanders ook stonden (foto). In verband met sporen. Begrijpelijk, het laatste wat ik wil is sporen vernielen, dus ben ik achter de vangrail gaan staan en op een hekje geklommen wat uitzicht gaf over het geluidsscherm heen (foto). Komt die zelfde agent weer naar mij toe en zegt dat ik daar ook weg moet. Ik geef aan dat ik geen sporen verniel en dat ik niemand hinder (immers, achter het geluidsscherm staat niemand), blijkt dat de agent mij enkel en alleen op afstand zet om het slachtoffer niet in beeld te krijgen. Dus ik zeg in die woordenwisseling met de agent dat ik niks aan beelden heb met het slachtoffer er op, waarop de agent wegloopt naar een collega. Even later - toen 'de hectiek' van het incident er weer af was - even gesproken met die agent en uitgelegd dat het over het algemeen vrij zinloos is om beelden te maken van het slachtoffer en dat ik liever heb dat hij direct aangeeft wat zijn beweegredenen zijn om mij weg te sturen in plaats van een smoes (sporen) te gebruiken. Uiteindelijk daarna de volledige medewerking weer gekregen wat top was.

Ter illustratie: De plek waar Stefan stond en waar de agent hem voor de tweede keer aansprak.



Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1218788 date=1384080441
Onderstaande tekst is te lezen op kilroy na een incident in radewijk.



Ik kan hier enigszins boos over worden....  boos worden over het feit dat iets wat niet gaat zoals het zou moeten volgens de schrijver , om het dan gelijk op een dergelijke toon op internet te zetten.

In mijn ogen zoek je dan eens op een rustig tijdstip contact met de betrokken agent of team en praat erover, misschien zijn er wel redenen waarom hij of zij besluit om zo te doen.

En nee ik ben er niet bij geweest dus of er redenen voor waren is mij niet bekend.

Juist door een dergelijk stukje te schrijven bereik je denk ik het verkeerde. ALs ik agent was geweest en ik zag dit over mijn werkwijze verschijnen zonder eerst met mij op een ander tijdstip eens te spreken dan liet ik je nergens meer door perskaart of geen perskaart.

Die mensen moeten ook hun brood verdienen. Als je steeds wordt tegengewerkt zonder aanvaardbare reden kan ik me goed voorstellen dat je dit soort verhalen op internet krijgt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Jos v L link=msg=1219108 date=1384129360
Die mensen moeten ook hun brood verdienen. Als je steeds wordt tegengewerkt zonder aanvaardbare reden kan ik me goed voorstellen dat je dit soort verhalen op internet krijgt.

ja snap ik dat er geld verdiend moet worden, maar dan is en blijft het alsnog een samenspel, de ene keer mag je wat de andere keer niet. en helaas sommige fotografen van kilroy kunnen en willen niet op die manier werken want (sorry voor de bewoording)  "zij zijn god hebben een ppk en mogen alles en hoeven naar niets en of niemand te luisteren"  en als je normaal tegen ze zegt dat ze even iets anders moeten werken als normaal,  met redenen omkleed gaan ze gelijk dergelijke teksten rondstrooien zonder ook maar een keer het hele verhaal te vertellen (dus van beide kanten) of uit te zoeken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1219222 date=1384176175
De ene keer mag je wat de andere keer niet.

Dat zeg ik ook altijd tegen de brandweer. De ene keer mogen ze van mij wel blussen, de andere keer niet. Uiteraard houd iedereen zich daaraan, en worden ze daar niet boos van.  ::)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1219222 date=1384176175
...... en als je normaal tegen ze zegt dat ze even iets anders moeten werken als normaal, met redenen omkleed gaan ze gelijk dergelijke teksten rondstrooien zonder ook maar een keer het hele verhaal te vertellen (dus van beide kanten) of uit te zoeken.

Ik begrijp dus dat jij bij het betreffende incident bent geweest? Wat was er nou precies gebeurd?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Gisteren ook weer BHV'ers die bij dit incident onze mensen verbieden om van buiten het hek foto's te maken van het pand. Tja. Dat is hem dus niet geworden, dat verbod.

Ook hier hetzelfde verhaal: BHV'ers die zeggen 'je mag hier geen foto's maken van mij' en daar zelfs de politie erbij halen toen ze geen voet aan de grond kregen.

Probleem is alleen dat de politie ze uitgelegd heeft dat 'openbare weg' enzovoort, en dat ze dat dus niet konden verbieden.
Redacteur van


verbeekrik

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1219222 date=1384176175
ja snap ik dat er geld verdiend moet worden, maar dan is en blijft het alsnog een samenspel, de ene keer mag je wat de andere keer niet. en helaas sommige fotografen van kilroy kunnen en willen niet op die manier werken want (sorry voor de bewoording)  "zij zijn god hebben een ppk en mogen alles en hoeven naar niets en of niemand te luisteren"  en als je normaal tegen ze zegt dat ze even iets anders moeten werken als normaal,  met redenen omkleed gaan ze gelijk dergelijke teksten rondstrooien zonder ook maar een keer het hele verhaal te vertellen (dus van beide kanten) of uit te zoeken.

En dan even voor de volledigheid: kilroy is geen "ze", maar een "hij"!
Ik lever ook met enige regelmaat foto's aan deze site, maar kan mij totaal niet vinden in de werkwijze die hierboven geschreven word.
Ik persoonlijk ga dus anders te werk bij incidenten, en geef gehoor aan verzoeken van hulpdiensten (om problemen te voorkomen)
Ik weet dat de beheerder van de site niet altijd helemaal goed op dingen reageert, door zulke berichten op de site te plaatsen, maar ook is het zeker niet handig dat er 9v/d10 keer geen persalarmering voor een ongeval zonder brandweer wordt uitgegeven.
Deze man leeft van dit werk en als er dus geen persalarmering word uitgegeven "mist" hij dus weer wat, en dat in combinatie met al die kleine andere dingen geven dus af en toe zo'n "explosie" op de site :)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Persvrijheid Maastricht:agent bedreigd MMTV met aangiften

Dan kijk je bovenstaand filmpje en dan schaam je jezelf eerst voor het optreden van sommige collega's.... Tot je wat verder kijkt op het youtube kanaal van betrokkene. Dan krijg je opeens iets minder medelijden:
Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=LeAoOO7-7tA
(bewust in quote geplaatst, want dit soort zaken zie ik hier liever niet terug)

En dan snap je ook gelijk waarom je soms liever niet gefilmd wordt door dit soort figuren, voor je het weet zit je in het volgende scheldfilmpje van betrokkene...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.