Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 584218 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Maar kom dan wel met argumenten en teksten die kloppen. Op deze wijze slaat hij de plank helemaal mis, komt op YouTube en de journalist heeft weer wat hij wil.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Bert65 link=msg=1228794 date=1387143936
Maar kom dan wel met argumenten en teksten die kloppen. Op deze wijze slaat hij de plank helemaal mis, komt op YouTube en de journalist heeft weer wat hij wil.
De journalist?  ::) Die zie/hoor ik niet in het filmpje.

Maar inderdaad, inhoudelijk klopt er weinig van wat er gezegd wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Mahad

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 248
Citaat van: Red link=msg=1228789 date=1387142880
Persvrijheid Maastricht:agent bedreigd MMTV met aangiften

Dan kijk je bovenstaand filmpje en dan schaam je jezelf eerst voor het optreden van sommige collega's.... Tot je wat verder kijkt op het youtube kanaal van betrokkene. Dan krijg je opeens iets minder medelijden:(bewust in quote geplaatst, want dit soort zaken zie ik hier liever niet terug)

En dan snap je ook gelijk waarom je soms liever niet gefilmd wordt door dit soort figuren, voor je het weet zit je in het volgende scheldfilmpje van betrokkene...
Of helemaal geen medelijden... Dit soort artikels worden dan op internet geplaatst met de naam van de diender en het bijbehorend filmpje....
Citaat

Politieagent Henk Lemlijn is een beetje dom.

Maastrichtse diender kent de wet niet helemaal


Geplaatst op: 15 december 2013 om 22:34
door Redactieteam
Updated: 15 december 2013 om 22:41

Politieagent Henk Lemlijn is een beetje dom.
MAASTRICHT (LI) – Journalisten hebben binnen een democratie als taak de overheid te controleren op hun bezigheden. Los van de journalistiek is iedere burger vrij in het opnemen van video’s op de openbare weg, mits zij de autoriteiten niet belemmeren in de uitvoering hun taken. Ook het publiceren van deze beelden is een ieder toegestaan.

Waarom de Limburgse politieman Henk Lemlijn onder valse voorwendselen publicist Marlon Kleynen om zijn ID vraagt; deze zonder rechtsgrond vorderingen oplegt en dan ook nog min of meer bedreigt door te stellen dat zijn personalia bekend is, is een volstrekt raadsel. De Limburgse korpsleiding doet er verstandig aan onderstaande video goed te evalueren en met een duidelijke statement naar de media hierover te komen.

Dienders horen op de eerste plaats wetgeving te kennen voordat ze deze mogen handhaven. Deze Henk Lemlijn past wetgeving kennelijk naar eigen interpretatie toe en moet wat ons betreft terug naar de schoolbank. Voor nu is Henk Lemlijn voor heel Nederland aanschouwbaar nogal ongeschikt als vertegenwoordiger van het wettelijk gezag. Gelukkig is deze Henk Lemlijn maar een van de weinige uitzonderingen binnen de Nederlandse politie (hopelijk is hij een politie-vrijwilliger). (via)

bron : http://www.camilleri.nl/2013/12/politieagent-henk-lemlijn-is-een-beetje-dom/
That's just the way it is.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Die agent @#$% idd uit zijn nek. Komt op mij over als een stukje intimidatie.

Maar dien daarna een klacht in via de geëigende weg en ga geen namen en gezichten over internet gooien. Dus laat zien dat je er boven staat. Bereik je meer mee dan met zo'n 'kruistocht' c.q. hetze.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Beledigt is nog altijd met een t. De agent weet zo te merken het verschil tussen portretrecht en auteursrecht niet, maar met dit gedrag maak je geen vrienden. Mij nog steeds onduidelijk waarom mensen speciaal een agent gaan filmen om een recht te gaan bewijzen. Zolang er niets bij een incident gebeurt waardoor er een aanleiding is, is dit alleen maar laten zien "dat ik mag filmen". Dit soort filmpjes verliezen echt z'n kracht!
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: Arie link=msg=1228806 date=1387146016
Die agent @#$% idd uit zijn nek. Komt op mij over als een stukje intimidatie.

Maar dien daarna een klacht in via de geëigende weg en ga geen namen en gezichten over internet gooien. Dus laat zien dat je er boven staat. Bereik je meer mee dan met zo'n 'kruistocht' c.q. hetze.

Heb je ook de andere filmpjes van de filmer gezien? Ik snap dat je als agent niet door deze meneer gefilmd wild worden... Dat de gekozen weg (kortgezegd) wat ongelukkig is....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Dat die agent het niet fijn vindt om door dit stuk vreten gefilmd te worden daar kan ik mij wel wat bij voorstellen.

Maar roepen 'je mag mij niet op filmen' of dreigen dat hij aangifte doet als de beelden op internet komen (zonder erbij te zeggen dat ie dat pas doet na beledigingen e.d.) gaat nergens over.

Snap dat je vrij machteloos staat als je niet door dit soort ongure types gefilmd wilt worden. Maar op deze manier sta je dus alleen maar nog meer voor aap.

Hopelijk heb je wel door dat het laatste deel van mijn eerdere posting op die filmer sloeg (dus dat van die kruistocht enzo :) ).
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Simpel: deze agent mag 'iets' hebben tegen de filmert. Misschien nog wel begrijpelijk ook, wie weet zitten ze elkaar al veel langer dwars. Tja; dat je elkaar dan niet over-en-weer uitnodigt op de verjaardag of voor de barbeque: prima. Maar het is van de zotte dat deze agent zijn positie op deze manier misbruikt om de filmert zijn wil op te leggen.

Uiteraard weet ik niet wat er weggelaten is uit de montage; en ik weet dondersgoed dat je door een bepaalde manier van monteren te kiezen een bepaald beeld kan opwekken. Maar wat ik wel zie is in ieder geval een agent die allerlei dingen roept die geen enkele wettelijke grond hebben.....

Peen
Redacteur van


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
En ja hoor.......... het staat op GeenStijl  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Arie link=msg=1228878 date=1387176838
Dat die agent het niet fijn vindt om door dit stuk vreten gefilmd te worden daar kan ik mij wel wat bij voorstellen.

Maar roepen 'je mag mij niet op filmen' of dreigen dat hij aangifte doet als de beelden op internet komen (zonder erbij te zeggen dat ie dat pas doet na beledigingen e.d.) gaat nergens over.

Snap dat je vrij machteloos staat als je niet door dit soort ongure types gefilmd wilt worden. Maar op deze manier sta je dus alleen maar nog meer voor aap.

Hopelijk heb je wel door dat het laatste deel van mijn eerdere posting op die filmer sloeg (dus dat van die kruistocht enzo :) ).
Ik heb het filmpje nog een keer gekeken, maar de woordkeus van deze diender is inderdaad niet juist. Maar feitelijk zegt hij het volgende:
- filmen mag, dat is geen probleem; (klopt)
- hij wil niet op internet verschijnen en dreigt met aangifte en auteursrecht. Wat hij waarschijnlijk bedoeld is dat hij zich beroept op zijn portretrecht. Op het moment dat hij dus wel op internet verschijnt zal hij daar een beroep op gaan doen. (of dat kans van slagen heeft laat ik in het midden, en dat is ook totaal niet relevant, juridisch gezien mag hij namelijk gewoon zo'n procedure starten)

Overigens een vraag mijnerzijds: Betrokkene heeft geen perskaart, maar verwijst voor het doen van een klacht naar de raad voor journalistiek. Neemt deze raad een dergelijk verzoek dan uberhaupt wel in behandeling? Of kan iedere nitwit met een camera roepen dat hij van de pers is en daarmee een beroep doen op deze raad voor journalistiek.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.