Dus.... Als ik morgen toevallig bij een incident terecht kom en met mijn telefoon een filmpje maak en dat op youtube plaats... En de gefilmde is het daar niet mee eens, dan kan ik hem gewoon verwijzen naar de raad voor journalistiek om een klacht in te dienen?...
Ik vraag me af of daar de raad ooit voor bedoeld is, ik snap er in ieder geval helemaal niets van.
Nee, dat zeg ik nu nét niet.
Ik moet het even aanvullen, ik was wat kort door de bocht: Niet iedereen met een camera is een journalist, maar wie regelmatig publiceert is dat wel. Het is een vrij beroep waar geen toelatingseisen voor zijn. Ik ben er ook niet altijd blij mee, maar het is wel een gevolg van de persvrijheid.
Daarnaast zeg ik dat de raad alleen klachten in behandeling neemt van media die zich conformeren aan de raad. In het bovenstaande geval lijkt mij dat van wel omdat hij zelf verwijst naar de raad.
Als jij niet verwijst naar de raad en op geen enkele andere manier laat blijken de raad te accepteren valt er weinig te klagen bij de raad.
Natuurlijk mogen agenten pogen zich te beroepen op portretrecht. Maar ik begrijp het dreigen met aangifte ook in die context niet....
Het is al vaker gemeld op dit forum: Ambtenaren in de openbare ruimte zullen een grotere inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer moeten toestaan dan privépersonen. (
http://juridischdagblad.nl/content/view/5352/44/)
Ergo, binnen de uitoefening van hun functie kunnen ze in beeld worden gebracht, maar een belangenafweging is wel verstandig.
Edit: Link viel weg,