Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 584602 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1229070 date=1387224671
Dat is een weinig ter zake doende reactie.

Het gaat hier om twee zaken: Ten eerste staat de verslaggever op het schoolterrein, kennelijk heeft de school dit aangegeven middels belijning. Ik vermoed dat ze daarmee in hun recht staan om geen camera's toe te laten binnen de belijning.

Ten tweede wil de agent niet praten met een draaiende camera. Kan ik me goed voorstellen, aan de andere kant is juist de aanwezigheid van de camera onderwerp van de discussie. Het bevreemd mij dat het resultaat van de discussie niet getoond wordt in het filmpje.

Maar waarom kun je als school niet eerst vragen over wat voor een onderwerp en waarvoor ze filmen? En ik denk dat er d.m.v. Snapchat, WhatsApp, Instagram, Vine en Facebook meer beeldmateriaal van belachelijke dingen (een leraar die boos wordt en dergelijke) wordt verspreid dan in een filmpje van PowNews, waar ook nog eens een goed verhaal achter zit: namelijk paarse vrijdag.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1229305 date=1387291960
Maar waarom kun je als school niet eerst vragen over wat voor een onderwerp en waarvoor ze filmen?

Los van of het onderwerp "goed" is of niet. Je hebt ook gewoon nog steeds te maken met de privacy van de kinderen binnen een school omgeving. Het is uiteindelijk niet aan de school om te beslissen over die privacy, maar aan de ouders en/of de kinderen zelf. Er zijn juist steeds meer scholen die duidelijke regels opstellen over filmen/foto's maken op school, ook voor ouders. Het optreden van de school persoon verdient misschien niet de vriendelijkheidsprijs, maar vind ik wel de juiste reactie....

(Ik ga er even van uit dat hier inderdaad geen sprake is van een openbare ruimte.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: zwelgje link=msg=1229330 date=1387295885
Los van of het onderwerp "goed" is of niet. Je hebt ook gewoon nog steeds te maken met de privacy van de kinderen binnen een school omgeving. Het is uiteindelijk niet aan de school om te beslissen over die privacy, maar aan de ouders en/of de kinderen zelf. Er zijn juist steeds meer scholen die duidelijke regels opstellen over filmen/foto's maken op school, ook voor ouders. Het optreden van de school persoon verdient misschien niet de vriendelijkheidsprijs, maar vind ik wel de juiste reactie....

Ik snap best dat de school zo reageert. Bij mij op school heeft BNN een paar maanden rondgelopen. Je kon niks meer doen of je werd gefilmd of het werd opgenomen en alles komt op tv. De camera mensen zorgde er ook voor dat de meeste rare figuren actie kwamen voeren tegen van alles en nog wat bij ons op school omdat ze dachten dat ze dan op TV kwamen. Je haalt dus wel wat in huis als je pownews toelaat op je school terrein. En dan heb ik het nog niet eens over kinderen die bijvoorbeeld in een blijf van me lijf huis zitten en worden gefilmd terwijl dit niet helemaal de bedoeling is.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Citaat van: zwelgje link=msg=1229330 date=1387295885
Los van of het onderwerp "goed" is of niet. Je hebt ook gewoon nog steeds te maken met de privacy van de kinderen binnen een school omgeving. Het is uiteindelijk niet aan de school om te beslissen over die privacy, maar aan de ouders en/of de kinderen zelf. Er zijn juist steeds meer scholen die duidelijke regels opstellen over filmen/foto's maken op school, ook voor ouders. Het optreden van de school persoon verdient misschien niet de vriendelijkheidsprijs, maar vind ik wel de juiste reactie....

(Ik ga er even van uit dat hier inderdaad geen sprake is van een openbare ruimte.)

Oké, dat kan ik nog begrijpen. Maar ik denk dat de school zeker wel een openbare ruimte is aangezien het schoolterrein voor iedereen toegankelijk is (tenminste: voor zover zichtbaar is op het filmpje). Een ander verhaal zou het worden als er een bordje 'verboden toegang' hangt. En wie zegt dat de privacy niet geschonden wordt als een cameraploeg net buiten het schoolterrein gaat filmen? Desnoods met een groot teleobjectief?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1229379 date=1387304095
En wie zegt dat de privacy niet geschonden wordt als een cameraploeg net buiten het schoolterrein gaat filmen? Desnoods met een groot teleobjectief?

Daar kan de school niks aan doen, maar dat is toch geen argument om het binnen het terrein wel toe te laten? Privacy schending mag binnen het schoolterrein omdat het er buiten ook kan?
Een beetje de wereld op zijn kop.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Citaat van: zwelgje link=msg=1229383 date=1387304929
Daar kan de school niks aan doen, maar dat is toch geen argument om het binnen het terrein wel toe te laten? Privacy schending mag binnen het schoolterrein omdat het er buiten ook kan?
Een beetje de wereld op zijn kop.

Ik probeer alleen maar te zeggen dat ik dat privacy dingetje geen goed argument vind om een cameraploeg van het schoolterrein te weren, omdat ze net zo goed net buiten het schoolterrein kunnen filmen. Je verschuift het probleem er alleen maar mee.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het gaat niet om een "privacy dingetje", maar om verantwoordelijkheden. Een school heeft niet het recht om privacy van (minderjarige) kinderen ter zijde te schuiven. Ook als ze dat wel zouden willen.  Dat kan alleen met goedkeuring van de ouders.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: kaasje link=msg=1229278 date=1387287308
Tuurlijk wel, want jij probeert nu precies het zelfde als de journalist te doen in het filmpje, een reactie uit lokken. Gewoon niet doen dan is het ook niet interessant  ;D
Ik probeer geen reactie uit te lokken, maar een discussie te voeren op basis van het filmpje.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1229391 date=1387306940
Ik probeer alleen maar te zeggen dat ik dat privacy dingetje geen goed argument vind om een cameraploeg van het schoolterrein te weren, omdat ze net zo goed net buiten het schoolterrein kunnen filmen. Je verschuift het probleem er alleen maar mee.
Nou en? Ik hoef ze ook niet in mijn voortuin te hebben, ook al is die voor iedereen toegankelijk.... Het is mijn terrein. Dan gaan ze maar lekker op de stoep staan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Overigens hier in Haaglanden de laatste dagen weer heel vaak de politie die het maken van beelden probeert te beïnvloeden door persvakken te maken, fotografen zonder noodzaak op grote afstand te houden, ze weg te sturen van plaatsen waar geen sporen liggen dan wel geen gevaarsetting is etc. Waarmee dus het soort beelden dat gemaakt kan worden, wordt beïnvloed.

Een dan hebben we het niet over '112-cowboys' maar gewoon mensen met een PPK.

Klachtenprocedures zijn dan wel fijn - je krijgt daar steeds gelijk (zegt genoeg) - maar als individuele OVP'en etc. iedere keer toch weer besluiten dat het niet kies is dat zus of zo wordt gefotografeerd en dus ethische beslissingen nemen die te allen tijde zijn voorbehouden aan de fotografen zelf, sta je op dat moment machteloos. Er wordt dus geen lering getrokken uit eerdere situaties/klachtenprocedures en je blijft steeds opnieuw te maken krijgen met onwetende/onwillende lieden. Dat schiet dus niet op.

Optreden tegen opdringerige 112-cowboys en publiek ok, maar laat de rest gewoon hun werk doen.  ;)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)