Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 584607 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Bij grote incidenten (schiet/steekpartijen etc) waar een plaats delict wordt afgezet is het volgens mij gewoon toegestaan om een persvak te creëren voor de pers en ze daar plaats te laten nemen zonder ze vrijelijk over het PD te laten lopen. Het is niet aan de pers om te beoordelen waar precies sporen liggen. Dat je ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. ;) Je gaat ook niet tegen iedere fotograaf zeggen op welk stukje ze wel mogen lopen en op welk stukje niet.

Zonder noodzaak op grote afstand houden is natuurlijk iets anders, dat is niet de bedoeling. Dat in het eerste geval het soort beelden wat kan worden gemaakt wordt beïnvloed is logisch, en dat valt ook gewoon uit te leggen. Zolang het niet plaats vind met slechts gedachte de boel te censureren maar in het kader van de opsporingsdoeleinden of het bewaren van de sporen dan is daar niets mis mee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
In drie dagen drie voorbeelden en bij geen van allen ging het om een incident in de criminele sfeer maar om ongevallen. :)

Meest recente voorbeeld de trambotsing van zojuist in Delft. Alle pers wordt in 1 persvakje gepropt waardoor alleen de situatie aan de voorkant van de trams kan worden gefotografeerd. Als alle actie voorbij is dan kan heel misschien nog wat aan de andere kant worden gefotografeerd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tja, daar heb ik geen uitleg voor.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Net ook een leuke: ongeval op privé terrein. Fotograaf blijft daarom buiten het hek en maakt foto's van afstand.

En dan een agent die vordert op te houden met het maken van foto's "want je mag niet zomaar foto's op de openbare weg gaan staan maken" en "anders word je aangehouden".

Ja; er gebeuren mooie dingen binnen de politie eenheid Den Haag. Ik ga morgen eens navragen op basis van welke wetgeving er hier gevorderd werd. Ben zeeeeeeeer benieuwd.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Arie link=msg=1247348 date=1393760611
Meest recente voorbeeld de trambotsing van zojuist in Delft. Alle pers wordt in 1 persvakje gepropt waardoor alleen de situatie aan de voorkant van de trams kan worden gefotografeerd. Als alle actie voorbij is dan kan heel misschien nog wat aan de andere kant worden gefotografeerd.
Als ik naar de foto's kijk dan kan ik alleen maar concluderen dat het een ruim kruispunt is waar makkelijk rondom het ongeval kan worden gelopen. Een strak persvak lijkt mij dan niet nodig.

Overigens was dit persvak nog goed te doen. Ik heb zelf wel eens een persvak meegemaakt waar we niets van de brand zagen omdat er een boom voor stond. Na wat heen en weer gepraat konden we een voor een even aan de overkant van de winkelstraat gaat staan. Was ook goed te doen omdat we met z'n drieen waren.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1247427 date=1393788236
Ik heb zelf wel eens een persvak meegemaakt [..] Was ook goed te doen omdat we met z'n drieen waren.
Een persvak voor drie man. Je maakt een grapje, toch? Alsjeblieft?  :'( :'(
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Een gevalletje van vandaag.

Agent neemt me ergens mee waar ik mag staan, vervolgens mag ik toch niet niet staan (achter een lint) en vervolgens moet ik weer terug waar ik vandaan kwam. Diverse voetgangers en voorbijganger gingen langs de plek waar ik niet mocht staan. Politie sprak de mensen niet aan, dus dan kan ik daar ook weer geen staan. Na een aantal minuten kwam de zelfde agent naar me toe dat ik niet volgens de afspraken handel en dat dit de samenwerking niet ten goede komt. Terwijl ik wegloop gaan er voorbijgangers staan. Vervolgens komt de burgemeester erbij staan het is het een gezellig samenzijn.. Maar ik mocht er niet staan.

Dit was allemaal achter het lint ;) Een collega met PPK mocht ook daar niet achter het lint staan, laat staan voorbij het lint.

(p.s. Ik haak even in op de vorige berichten, ik weet niet of dat in dit topic thuis hoort.)



Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Arie link=msg=1247348 date=1393760611
Meest recente voorbeeld de trambotsing van zojuist in Delft. Alle pers wordt in 1 persvakje gepropt waardoor alleen de situatie aan de voorkant van de trams kan worden gefotografeerd. Als alle actie voorbij is dan kan heel misschien nog wat aan de andere kant worden gefotografeerd.

Een beetje hulpverlener moet tegenwoordig 1001 scholingen, opleidingen, bijscholingen en trainingen volgen over veilig werken, gevaarzetting, risico's herkennen, werkplekmanagement en weet ik veel wat. In de praktijk wordt er tegenwoordig door alle disciplines zo veilig en goed mogelijk (samen)gewerkt. Er wordt, ook tijdens een groter incident zoals boven beschreven, rekening gehouden met allerlei belangen, variërend van de veiligheid voor de hulpverleners, de gezondheid van slachtoffers of zoiets als opsporingsbelangen.

Vervolgens komen de "rupsjesnooitgenoeg" van de pers. Ze krijgen een ereplaats op de plek waar het incident het best te zien is, maar dat is nog niet genoeg voor de mannetjes. Ze willen meer, meer, meer, meer en ze weten alles vooral heeeeeel veeeeeeeeel beter dan de mensen die beroepsmatig ter plaatse zijn. Want natuurlijk kan je als puber van 17 met een portofoontje aan je broekriem en een reflecterend hesje aan, veel beter inschatten wat wel en niet kan en mag, dan al die mensen die daar keihard met hun beroep bezig zijn en alles doen wat ze kunnen om zo'n incident tot een goed einde te brengen.  

Er zijn van die Oud Hollandse spreekworden zoals:"tel je zegeningen..." en "....wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op den neus...".


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Forumlid Jelzo heeft zo te zien ook te maken gekregen met de sterke arm der wet, te lezen op zijn twitterkanaal @JelZo_NL

Stond midden tussen het publiek achter het lint. Helaas, volgens al die studies en cursussen die de hulpverleners in Zaandam hebben moeten volgen over veiligheid etc. etc.  lopen alleen fotografen gevaar en niet al het publiek waar zij tussen staan.  ::)

En hij stond nog wel zo bescheiden achter het lintje met z'n PPK.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1247554 date=1393845828
Een beetje hulpverlener moet tegenwoordig 1001 scholingen, opleidingen, bijscholingen en trainingen volgen over veilig werken, gevaarzetting, risico's herkennen, werkplekmanagement en weet ik veel wat. In de praktijk wordt er tegenwoordig door alle disciplines zo veilig en goed mogelijk (samen)gewerkt. Er wordt, ook tijdens een groter incident zoals boven beschreven, rekening gehouden met allerlei belangen, variërend van de veiligheid voor de hulpverleners, de gezondheid van slachtoffers of zoiets als opsporingsbelangen.

Vervolgens komen de "rupsjesnooitgenoeg" van de pers. Ze krijgen een ereplaats op de plek waar het incident het best te zien is, maar dat is nog niet genoeg voor de mannetjes. Ze willen meer, meer, meer, meer en ze weten alles vooral heeeeeel veeeeeeeeel beter dan de mensen die beroepsmatig ter plaatse zijn. Want natuurlijk kan je als puber van 17 met een portofoontje aan je broekriem en een reflecterend hesje aan, veel beter inschatten wat wel en niet kan en mag, dan al die mensen die daar keihard met hun beroep bezig zijn en alles doen wat ze kunnen om zo'n incident tot een goed einde te brengen.  

Er zijn van die Oud Hollandse spreekworden zoals:"tel je zegeningen..." en "....wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op den neus...".

Je forumnaam zegt genoeg, alles met een vaatje zout nemen.

Tuurlijk doen hulpverleners veel studies en cursussen. Maar als je een hulpverleners ergens op wijst, en de desbetreffende hulpverlener weet iets niet, dan kunnen ze dat prima even overleggen met een OvD. EenOvD weet meestal wel hoe het een-en-ander hoort. (uitzonderingen daargelaten)

Pubertjes met portofoon's en hesjes.. ik kan me niet herinneren dat ik dat gezien heb en al helemaal niet binnen een afzetten of persvak.