Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 584605 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1247554 date=1393845828
Een beetje hulpverlener moet tegenwoordig 1001 scholingen, opleidingen, bijscholingen en trainingen volgen over veilig werken, gevaarzetting, risico's herkennen, werkplekmanagement en weet ik veel wat. In de praktijk wordt er tegenwoordig door alle disciplines zo veilig en goed mogelijk (samen)gewerkt. Er wordt, ook tijdens een groter incident zoals boven beschreven, rekening gehouden met allerlei belangen, variërend van de veiligheid voor de hulpverleners, de gezondheid van slachtoffers of zoiets als opsporingsbelangen.

Vervolgens komen de "rupsjesnooitgenoeg" van de pers. Ze krijgen een ereplaats op de plek waar het incident het best te zien is, maar dat is nog niet genoeg voor de mannetjes. Ze willen meer, meer, meer, meer en ze weten alles vooral heeeeeel veeeeeeeeel beter dan de mensen die beroepsmatig ter plaatse zijn. Want natuurlijk kan je als puber van 17 met een portofoontje aan je broekriem en een reflecterend hesje aan, veel beter inschatten wat wel en niet kan en mag, dan al die mensen die daar keihard met hun beroep bezig zijn en alles doen wat ze kunnen om zo'n incident tot een goed einde te brengen.  

Er zijn van die Oud Hollandse spreekworden zoals:"tel je zegeningen..." en "....wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op den neus...".

Sorry; als er publiek over de stoep langs het incident mag lopen en de pers niet 'omdat dat pers is' dan ben je wel degelijk verkeerd bezig. En ja. Dan kan ik - weliswaar niet zijnde een 17 jarige puber - inschatten dat het daar blijkbaar ook veilig is om te staan en een fototje te maken. Want de politie staat er bij en kijkt er naar.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1247554 date=1393845828
Want natuurlijk kan je als puber van 17 met een portofoontje aan je broekriem en een reflecterend hesje aan, veel beter inschatten wat wel en niet kan en mag, dan al die mensen die daar keihard met hun beroep bezig zijn en alles doen wat ze kunnen om zo'n incident tot een goed einde te brengen.
Ach, maak om te beginnen dan eens een onderscheid tussen pers met een PPK, en 'pubers met een camera'. Immers: om een PPK te verkrijgen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen, waardoor je m.i. als hulpverlener ervan uit mag gaan dat in ieder geval een PPK houder een professional is. In ieder geval zijn de PPK houders met name benoemd in de mediaregeling die begin 2014 door de nationale politie is uitgevaardigd.Daar wordt dan ook nog eens gesteld dat "de houder van een geldige politieperskaart zelf geheel verantwoordelijk is voor de veiligheid van eigen lijf en goed". Dus als een PPK-houder vooraan wil staan, snap ik niet dat een hulpverlener zich daar dan druk om gaat maken - zolang je de hulpverlening niet hindert en geen sporen verstoort natuurlijk.

Ik heb zojuist weer een voorbeeld gezien van een politieagent die (mogelijk op basis van een verondersteld risico, onderbouwing/redenering wordt niet helemaal duidelijk) een fotograaf vordert om te stoppen met het maken van foto's op de openbare weg en weg te gaan. Dus: een weg die niet afgezet is, maar gewoon 'open'. Het risico was: er was iemand verderop (100 meter) verder door een golfplaten dakje gezakt en de AGS van de brandweer werd even ter plaatse gevraagd om vast te stellen of er asbest in dat dakje zat of niet. Als er al asbest was vrijgekomen, is dat in een straal van een aantal meters en is het voor 95% in het schuurtje zelf terecht gekomen, en zeker niet op 100 meter afstand. Maar nee "de brandweer is er, dus het is gevaarlijk". Tja.

Er zal best wel eens wat fout gaan met fotografen in de zin van 'dat ze wat onredelijks vragen' of dat zij een situatie verkeerd inschatten. Fotografen en hulpverleners: het zijn allebei soms net mensen. Maar ga dus niet doen of alle hulpverleners alles weten, en alleen maar de juiste beslissingen nemen.

Respect en vertrouwen moet je verdienen: als fotograaf, en ook als hulpverlener. Een paar van dit soort voorbeelden en je wordt de volgende keer echt niet meer serieus genomen als politieagent (want: daar gaat het logischerwijs vaak om omdat zij de 'buitenring' en de orde handhaven). Vind ik niet raar. Een paar stomme fouten en je wordt als fotograaf door de hulpverleners met de nek aangekeken. Vind ik ook niet raar.

Peen
Redacteur van


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1247563 date=1393847369

Pubertjes met portofoon's en hesjes.. ik kan me niet herinneren dat ik dat gezien heb en al helemaal niet binnen een afzetten of persvak.

Dat gaat - hoe kan het ook anders - uiteraard over de fotografen van Regio15 (waarvan de jongste 21 is volgens mij) want die gebruiken voor onderling contact en met het thuisfront een portofoon. Laat ik er voor de rest maar over zwijgen. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1247563 date=1393847369
Je forumnaam zegt genoeg, alles met een vaatje zout nemen.

Tuurlijk doen hulpverleners veel studies en cursussen. Maar als je een hulpverleners ergens op wijst, en de desbetreffende hulpverlener weet iets niet, dan kunnen ze dat prima even overleggen met een OvD.

Pubertjes met portofoon's en hesjes.. ik kan me niet herinneren dat ik dat gezien heb en al helemaal niet binnen een afzetten of persvak.

Ik vind Rutger Pruis ook een stomme naam.

Maar het zegt helemaal niets over de inhoud van je bijdrages aan dit forum. Dus wat heeft mijn forumnaam er mee te maken?

Is het een hele gekke opmerkingen, dat hulpverleners bij een incident wel wat andere aandachtspunten hebben, dan bij een OVD bedelen of hij de belangen van een fotograaf wil gaan behartigen?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1247580 date=1393850519
Is het een hele gekke opmerkingen, dat hulpverleners bij een incident wel wat andere aandachtspunten hebben, dan bij een OVD bedelen of hij de belangen van een fotograaf wil gaan behartigen?
Dat is dus juist het briljante van de mediaregeling: de hulpverleners hoeven zich helemaal niet druk te maken om (in ieder geval) de PPK houders. Scheelt weer werk. Is zelfs onderdeel van een landelijk vastgestelde regeling waarmee bepaald wordt wie toegang binnen de linten moet krijgen en wie niet.

En nog mooier: om het onderscheid te maken hebben ze nog identificatiepasjes ook. Hoef je alleen maar te controleren en het probleem is opgelost. Och, wat is het leven toch makkelijk....

Nu moeten alleen de hulpverleners zich nog aan de afspraken gaan houden. En niet zelf allerlei regels verzinnen.

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1247580 date=1393850519
Is het een hele gekke opmerkingen, dat hulpverleners bij een incident wel wat andere aandachtspunten hebben, dan bij een OVD bedelen of hij de belangen van een fotograaf wil gaan behartigen?
Ja, dat vind ik een gekke opmerking. Het is namelijk heel simpel, een korte vraag gevolgd door een kort antwoord. Nog geen 10 seconden werk. Bovendien kan men bij het merendeel van de meldingen gewoon doorlopen onder het lintje door, want chef lint kan zelf ook wel bepalen dat iemand met een PPK aan het werk mag op een incidentlocatie.

Maar goed, als ambulancemedewerker hoef je jezelf daar niet mee bezig te houden hoor, dat doet de blauwe tak dan wel voor je.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: peen van dienst link=msg=1247585 date=1393851426
Dat is dus juist het briljante van de mediaregeling: de hulpverleners hoeven zich helemaal niet druk te maken om (in ieder geval) de PPK houders. Scheelt weer werk. Is zelfs onderdeel van een landelijk vastgestelde regeling waarmee bepaald wordt wie toegang binnen de linten moet krijgen en wie niet.

En nog mooier: om het onderscheid te maken hebben ze nog identificatiepasjes ook. Hoef je alleen maar te controleren en het probleem is opgelost. Och, wat is het leven toch makkelijk....

Nu moeten alleen de hulpverleners zich nog aan de afspraken gaan houden. En niet zelf allerlei regels verzinnen.

Peen
Akkoord, maar in de hectiek van het moment wil je soms liever zo min mogelijk mensen in je afzetting, puur om je werk goed te kunnen doen, om overzicht te krijgen en voor de rust voor jezelf. Dan zijn cameramannetjes, ook al heb ik respect voor hun werk, best irritant.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Arie link=msg=1247556 date=1393846616
Forumlid Jelzo heeft zo te zien ook te maken gekregen met de sterke arm der wet, te lezen op zijn twitterkanaal @JelZo_NL

Stond midden tussen het publiek achter het lint. Helaas, volgens al die studies en cursussen die de hulpverleners in Zaandam hebben moeten volgen over veiligheid etc. etc.  lopen alleen fotografen gevaar en niet al het publiek waar zij tussen staan.  ::)

En hij stond nog wel zo bescheiden achter het lintje met z'n PPK.

Aanhouding persfotograaf

http://www.politie.nl/nieuws/2014/maart/3/04-aanhouding-persfotograaf.html
Laatste update: 03-03-2014 | 14:38

Zaandam - Een politieagent heeft in de nacht van zondag 2 op maandag 3 maart aan de Lobeliusstraat een persfotograaf aangehouden omdat hij weigerde weg te gaan van een plaats delict waar op dat moment een zojuist overleden man lag.

De fotograaf was kort na de melding op de locatie en maakte hier op de openbare weg foto’s van het incident. Ook meerdere omstanders stonden op dat moment vlak naast het slachtoffer, een 39-jarige man uit Zaandam. Toen politiemensen de plaats delict gingen afzetten ten behoeve van uitgebreid sporenonderzoek van forensisch experts, werden de omstanders en de persfotograaf gesommeerd om zich te verplaatsen tot achter het afzetlint. De persfotograaf weigerde dit, waarop een politieagent hem herhaaldelijk heeft gevorderd om de plaats delict te verlaten. Toen hij dit weigerde is hij aangehouden en overgebracht naar een politiebureau. Na verhoor is er proces-verbaal opgemaakt en is de man heengezonden.



Toelichting Politieperskaart 2014-2015

Journalisten mogen op straat en in openbare ruimtes opnamen maken.

De houder van een geldige politieperskaart:
• heeft toegang tot door de politie afgezette gebieden of terreinen indien de opsporingsbelangen, de hulpverlening of de veiligheid niet worden geschaad, een en ander ter beoordeling van de politie;
• mag binnen de afzetting onbelemmerd werken indien hij/zij zich meldt bij de politie ter plaatse;
• dient aanwijzingen in het kader van veiligheid en opsporing van politie en andere hulpverleners op te volgen;
• heeft toegang tot het afgebakende persvak (indien vanwege opsporings-, veiligheids- of hulpverleningsbelang een persvak noodzakelijk is).

De houder van een geldige politieperskaart:
• is zelf geheel verantwoordelijk voor de veiligheid van eigen lijf en goed;
• is tezamen met eindredacties verantwoordelijk voor ethische overwegingen met betrekking tot het filmen en/of fotograferen van bijvoorbeeld slachtoffers.

De politieperskaart is strikt persoonlijk en de houder dient zich te kunnen legitimeren.

Dit kaartje is een uitgave van de Directie Communicatie van de politie en wordt verstrekt als bijlage bij de politieperskaart 2014-2015.

Vragen? Neem contact op met de politiewoordvoerder(s) uit de eenheid.
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Dit laatste gaat over forumlid @Jelzo_NL en die heeft een 'iets' andere lezing, als ik zijn verhaal op Twitter mag geloven.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Arie link=msg=1247617 date=1393858541
Dit laatste gaat over forumlid @Jelzo_NL en die heeft een 'iets' andere lezing, als ik zijn verhaal op Twitter mag geloven.
Een verhaal heeft altijd twee kanten, ik ben benieuwd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.