Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 584617 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Arie link=msg=1247617 date=1393858541
Dit laatste gaat over forumlid @Jelzo_NL en die heeft een 'iets' andere lezing, als ik zijn verhaal op Twitter mag geloven.

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
Met meer dan duizend incidenten in de beeldbank van JelZo.nl is dit het grootste internetarchief met hulpverleningsfoto's.
Ik twitter op persoonlijke titel!
Zaandam, NL · jelzo.nl


Afg. nacht aangehouden geweest na fotograferen vanaf openbare weg. Werd mij verb. door dd. politie officier. 5,5 uur vastgez. @nvj @POL_ZAW
8:18 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
Politieperskaart werd niet erkend. Om ~21.15 aangehouden, ~01:15 contact hovj, ~03:00 na verhoor vrij. @politieperskrt @nvj @POL_ZAW
8:26 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
Fotojournalist met #PPK tijdens werk buiten afzetting aangehouden en 5,5 uur vastgezet #steekpartij #zaandam. @RTVNH_Zaan @RTVNH @Zaanradio
8:36 AM - 3 Mar 2014

Politie Zaanstad eo ‏@POL_ZAW
Dit is het account van de politie in omgeving Zaanstad en Purmerend. Doe meldingen via 0900-8844 (lokaal tarief) of bij spoed via 112.
politie.nl


@JelZo_NL @politieperskrt @nvj
1/2 Op perskaart staat dat ‘de houder dient aanwijzingen in kader van veiligheid en opsporing van politie en
9:34 AM - 3 Mar 2014

Politie Zaanstad eo ‏@POL_ZAW
@JelZo_NL @politieperskrt @nvj 2/2 en andere hulpverleners op te volgen’. Dit is niet gebeurd door jou en reden van aanhouding geweest.
9:35 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
@POL_ZAW @politieperskrt @nvj 'in het kader van veiligheid en opsporing', wanneer ik buiten de afzetting mijn werk doe en temidden  van 1/2
10:01 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
@POL_ZAW @politieperskrt @nvj 2/2 omstanders sta ben ik dus een bedreiding voor de veiligheid en opsporing? Merkwaardig. Openbare weg. @nvj
10:02 AM - 3 Mar 2014

Michel ‏@mvbergen
@JelZo_NL @POL_ZAW @politieperskrt @nvj Ik werd vannacht om 1 uur ook gevorderd om geen foto's te maken vanaf buiten de afzetting
11:02 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
@mvbergen @politieperskrt @nvj Schriftelijke klacht is naar het NVJ. Vanmiddag even kijken welke doc. v/m aanhouding ik kan bemachtigen.
11:11 AM - 3 Mar 2014 ·

Scorpion Advies ‏@ScorpionAdvies
@POL_ZAW @JelZo_NL @politieperskrt @nvj Was men zo doof dat men verzoeken om te verdwijnen niet wilde horen ?  Dan is aanhouding een gevolg
11:36 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
@ScorpionAdvies Omstanders mochten blijven staan. Ik werd als enigste eruit gepikt. Verzoeken is niet vorderen. Ik deed mijn werk.
11:43 AM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
Politie heeft verklaring naar buiten gebracht, daarin staat dat is uitgelegd dat ik mij op p.d. begaf en gevorderd ben. 1/2
3:10 PM - 3 Mar 2014 · Details

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
2/2 Dat klopt niet. Tevens was er geen ruimere afzetting en mochten de omstanders nog blijven staan.
3:11 PM - 3 Mar 2014

JelZo Fotografie ‏@JelZo_NL
Uit navraag: politie baseert persbericht op verklaring agente die mij liet aanhouden. Heb getuigen die mijn versie van verhaal bevestigen.
3:46 PM - 3 Mar 2014

Michel ‏@mvbergen
@JelZo_NL Hier een MP3 van een agent die mij vordert weg te gaan terwijl ik buiten de afzetting sta te fotograferen

http://mizzlemedia.nl/zaanstad.mp3
 
4:03 PM - 3 Mar 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Als ik de twitter berichten zo lees zijn er dus 2 fotografen die problemen hebben gehad waarvan er 1, Jelzo is aangehouden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Enige info over het incident zelf:

Man overleden op Lobeliusstraat

http://www.politie.nl/nieuws/2014/maart/3/04-39-jarige-man-overleden-op-lobeliusstraat.html
Laatste update: 03-03-2014 | 08:35

Zaandam - Een 39-jarige man uit Zaandam is zondagavond overleden op de Lobeliusstraat in zijn woonplaats.

Rond 21.45 uur werd de man gewond aangetroffen in een auto. Hij is gereanimeerd maar overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Bekend is dat het slachtoffer kort daarvoor een conflict had op de Rietschoot in Oostzaan. De politie onderzoekt wanneer het slachtoffer gewond is geraakt. Vermoedelijk heeft zich een steekincident voorgedaan. Een 38-jarige vrouw en een 36-jarige man zijn aangehouden als verdachten.

Mocht u zondagavond op de Rietschoot in Oostzaan of op de Lobeliusstraat in Zaandam iets hebben gezien wat met deze zaak te maken heeft, neemt u dan contact op met de recherche in Zaandam op telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief).



Man overleden na steekpartij in Zaandam

http://www.michelvanbergen.nl/2014/03/02/man-overleden-na-steekpartij-in-zaandam/
Opgeslagen in: politie 02 mrt 2014

Zaandam – Op de hoek van de Lobeluisstraat met de Poelenburg in Zaandam is zondagavond een man overleden na een steekpartij. Rond half tien werd de man neergestoken. Diverse hulpdiensten, waaronder het traumateam uit Amsterdam, werden ingeschakeld om assistentie te verlenen. Ondanks de massale inzet van de hulpdiensten overleed het slachtoffer ter plaatse aan zijn verwondingen. Volgens getuigen zou er voorafgaand de steekpartij een ruzie tussen een man en een vrouw zijn geweest. De politie is een groot onderzoek gestart en een deel van de Poelenburg is afgesloten voor het onderzoek. Het is nog onduidelijk of de dader is aangehouden.

Foto's Michel van Bergen meer foto's op www.michelvanbergen.nl





Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: kaasje link=msg=1247589 date=1393851915
Akkoord, maar in de hectiek van het moment wil je soms liever zo min mogelijk mensen in je afzetting, puur om je werk goed te kunnen doen, om overzicht te krijgen en voor de rust voor jezelf. Dan zijn cameramannetjes, ook al heb ik respect voor hun werk, best irritant.
Snap ik. Maar wij willen ook ons werk kunnen doen. En dat is: vastleggen, observeren. En dat niet pas achteraf.

Dus als je last van me hebt: zeg het me gerust. Wie weet was ik me er niet eens van bewust en moet ik mijn gedrag aanpassen. Ik wil in ieder geval de hulpverleners hun werk laten doen, dat is het belangrijkste. Maar laat mij ook mijn werk doen. Ga niet zeggen 'eerst orde scheppen, dan pas pers erbij'. Sterker nog: er is jurisprudentie:
Citaat
Dat nog niet alles op de plaats des onheils duidelijk was, is echter geen door de verdragen genoemde grond om de vrijheid van nieuwsgaring te beperken.
En ik heb het ook al meer gezegd: het zou niet de eerste keer zijn dat onze beelden later in een PV terecht komen. Juist omdat we observeren en vastleggen, ook in de beginfase. Op onze beelden zijn daarom vaak ook allerhande voor de politie interessante zaken te zien, zeker omdat wij vaak net zo snel (of: sneller) ter plaatse zijn dan de eerste strepenauto's.

Zo weet ik dat o.a. FO eenheid Den Haag een interne pliesie presentatie heeft, waar aan de hand van onze beelden van een autobrand Mgr. van Steelaan in Voorburg allerlei leermomenten getoond worden t.a.v. het omgaan met bewijzen. Volgens je profiel zit je binnen Den Haag: bel ze eens, en vraag eens of ze dat verhaal komen vertellen.

Waarmee ik wil zeggen: de aanwezigheid van camera's kan vervelend zijn. Maar soms ook handig. En leerzaam. En het kan dus een hoop informatie/bewijsmateriaal voor de politie opleveren.

Hetzelfde geldt voor de brandweer. In Haaglanden zijn zij 'grootgebruiker' van onze beelden voor opleiding en oefenen. Ik neem gemakshalve aan dat hetzelfde gebeurt in andere delen van het land; dat de brandweer gretig gebruik maakt van nieuwsbeelden voor opleiden/oefenen bedoel ik. Ik krijg in ieder geval regelmatig verzoeken uit andere brandweerregio's die ook één of meerdere van onze video's willen hebben.

Peen
Redacteur van


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1247630 date=1393860991
Enige info over het incident zelf:

02-03-2014 Zaandam - steekpartij
02-03-2014 Zaandam - steekpartij
Inter Visual Studio
Gepubliceerd op 2 mrt. 2014
Citaat
02-03-2014 Zaandam - Zondagavond omstreeks kwart voor tien vond er een steekpartij plaats op straat Poelenburg in Zaandam.
Thv de Lobeliusstraat werd een man neergestoken, aldus getuigen.
De hulpdiensten sloegen groot alarm, maar konden niet voorkomen dat de man ter plaatse is overleden.
De dader zou de ex van de vriendin van het slachtoffer zijn.
Of hij is aangehouden kon de politie nog niet vermelden.

Bij de steekpartij is in ieder geval wel een fotojournalist aangehouden van het Noordhollands Dagblad.
Hij maakte foto's buiten de afzetting en werd toen meegenomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1247521 date=1393836614
Een persvak voor drie man. Je maakt een grapje, toch? Alsjeblieft?  :'( :'(
Nee, eigenlijk 2.5 want de derde kwam fors later ;-)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Michel ‏@mvbergen
@JelZo_NL Hier een MP3 van een agent die mij vordert weg te gaan terwijl ik buiten de afzetting sta te fotograferen

http://mizzlemedia.nl/zaanstad.mp3
 
4:03 PM - 3 Mar 2014
Ik hoor hier tussen de regels vrijwel hetzelfde wat wij te horen kregen bij een recente aanrijding. Namelijk 'wij als politie vinden dat je goede foto's hebt kunnen maken. En nu verder niet zeuren en wegwezen' (vrij vertaald).

Eerlijkheidshalve alleen gebaseerd op wat ik hier in dit MP3'tje hoor - weet dus niet wat er vooraf is gegaan of erna is gekomen. Maar als de politie gaat bepalen dat "je vanaf hier goede foto's kan maken" of "je genoeg foto's hebt gemaakt" word ik wat onrustig.

Peen
Redacteur van


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Citaat van: Red link=msg=1247586 date=1393851846
Ja, dat vind ik een gekke opmerking. Het is namelijk heel simpel, een korte vraag gevolgd door een kort antwoord. Nog geen 10 seconden werk. Bovendien kan men bij het merendeel van de meldingen gewoon doorlopen onder het lintje door, want chef lint kan zelf ook wel bepalen dat iemand met een PPK aan het werk mag op een incidentlocatie.

Maar goed, als ambulancemedewerker hoef je jezelf daar niet mee bezig te houden hoor, dat doet de blauwe tak dan wel voor je.  ;)

Wat je zegt is inderdaad juist. Bijna nooit problemen bij incidenten. Af en toe loopt het spaak bij een middel of groot incidenten waar veel hulpverleners zijn, en die we niet allemaal kennen (en zij ons niet).

Bij het incident waar ik vanmorgen was hadden de gewone dienders vrij weinig te doen, beetje foto's maken van het incidenten, kletsen. Alleen de OvD wouden ze niet storen.


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
De MP3 heb ik ondertussen ook naar de afdeling voorlichting gestuurd en die hebben me vrij snel daarna teruggebeld om te zeggen dat het inderdaad niet de bedoeling is dat agenten je wegsturen.

Vannacht was ik pas om 1 uur in Zaandam (had eerst nog een andere inzet). Was verder niemand meer qua journalisten of publiek op straat. Dus maar even een rondje gemaakt om de afzetting tot ik aan een kant van het park kwam (nog steeds netjes achter het lintje) waar vrij zicht op het slachtoffer was (het witte laken was ivm het onderzoek van het slachtoffer gehaald). Nu is mijn bedoeling niet om deze vol ingezoomd in beeld te hebben maar een overzichtsplaatje met 'de mannen in witte pakken' die het onderzoek op locatie doen.

Kon even ongestoord mijn werk doen (was vrij donker en stond tussen wat bomen dus viel niet zo op). Tot een agent met zijn zaklamp de omgeving afscheen en uiteindelijk op mij richtte. Zijn college kwam vervolgens naar me toe gelopen en vroeg of ik het slachtoffer op de foto had. Als deel van het onderzoek had ik deze wel op de foto. De man vertelde me dat ik deze moest verwijderen. Na een korte discussie hoefde ik ze uiteindelijk niet te verwijderen maar was niet de bedoeling dat ik foto's zou publiceren waar het slachtoffer vol in beeld stond. Verteld dat dit ook niet mijn intentie was maar het echt om het onderzoek ging. Mijn visitekaartje afgegeven en netjes mijn politieperskaart laten zien.

De agent liep terug en zijn collega (met vier strepen) was het er kennelijk niet mee eens dat ik alsnog bleef staan fotograferen. Met een zaklamp bleef hij vervolgens vrij irritant richting mijn objectief staan schijnen om het zicht te belemmeren. Aangezien ik zijn geschijn door de aanwezige bomen kon ontwijken kwam hij vervolgens, met de collega die mij eerder aansprak, naar me toe en zei dat ik weg moest gaan. Gaf aan dat ik op de openbare weg stond, het niet was afgezet en het mij echt om het onderzoek ging en niet om het slachtoffer (alhoewel het niet zijn taak is of het etisch is wat ik op de foto zet). De man gaf aan dat ze niet de hele wijk konden afzetten...

Vervolgens ging de man me vorderen om te vertrekken omdat hij me anders aan zou houden. Het laatste stuk (toen ik me bedacht dat het gesprek misschien nog wel eens van pas zou komen als bewijs) heb ik vervolgens opgenomen.

Nu ben ik niet bij de aanhouding van Jelzo aanwezig geweest dus ik kan niet oordelen of het verhaal van hem klopt, maar na het lezen van het persbericht van de politie kreeg ik er wel een raar gevoel over. Voor hetzelfde geld hadden ze mij ook aangehouden en was er vervolgens ook geschreven dat het mijn eigen schuld was.

Vorige week bij de schietpartij was er namelijk ook een agent die me vorderde te stoppen met fotograferen van buiten de afzetting omdat hij me anders zou aanhouden. Vannacht gebeurde dus exact hetzelfde als vorige week.

Heb de MP3 ook naar de afdeling voorlichting gemaild en werd daarop vrij snel teruggebeld dat het niet correct is geweest wat er vannacht is gebeurd en dat het een zaak van de politie is om de boel of ruimer af te zetten of er schotten of tentjes overheen te zetten als iets niet gezien mag worden. Hij gaf trouwens nogmaals aan dat het verhaal van Jelzo niet hetzelfde was als dat van mij, maar dat Jelzo niet luisterde toen de afzetting vergroot werd. Maar goed, ik was er niet bij en kan dus niet oordelen hoe dat precies is gegaan maar gezien ze bij mij ook erg lastig deden heb ik er wel mijn twijfels over het verhaal van het persbericht.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: mvb link=msg=1247686 date=1393870669
Vorige week bij de schietpartij was er namelijk ook een agent die me vorderde te stoppen met fotograferen van buiten de afzetting omdat hij me anders zou aanhouden. Vannacht gebeurde dus exact hetzelfde als vorige week.
Stel je gaat door met foto's maken als fotograaf/burger zijnde en je wordt aangehouden, kan je dan schadevergoeding/excuses eisen als fotograaf/burger zijnde, heeft dit consequenties voor de agent die jou aanhoudt?