Akkoord, maar in de hectiek van het moment wil je soms liever zo min mogelijk mensen in je afzetting, puur om je werk goed te kunnen doen, om overzicht te krijgen en voor de rust voor jezelf. Dan zijn cameramannetjes, ook al heb ik respect voor hun werk, best irritant.
Snap ik. Maar wij willen ook ons werk kunnen doen. En dat is: vastleggen, observeren. En dat niet pas achteraf.
Dus als je last van me hebt: zeg het me gerust. Wie weet was ik me er niet eens van bewust en moet ik mijn gedrag aanpassen. Ik wil in ieder geval de hulpverleners hun werk laten doen, dat is het belangrijkste. Maar laat mij ook mijn werk doen. Ga niet zeggen 'eerst orde scheppen, dan pas pers erbij'. Sterker nog: er is
jurisprudentie:
Dat nog niet alles op de plaats des onheils duidelijk was, is echter geen door de verdragen genoemde grond om de vrijheid van nieuwsgaring te beperken.
En ik heb het ook al meer gezegd: het zou niet de eerste keer zijn dat onze beelden later in een PV terecht komen. Juist omdat we observeren en vastleggen, ook in de beginfase. Op onze beelden zijn daarom vaak ook allerhande voor de politie interessante zaken te zien, zeker omdat wij vaak net zo snel (of: sneller) ter plaatse zijn dan de eerste strepenauto's.
Zo weet ik dat o.a. FO eenheid Den Haag een interne pliesie presentatie heeft, waar aan de hand van onze beelden van een autobrand Mgr. van Steelaan in Voorburg allerlei leermomenten getoond worden t.a.v. het omgaan met bewijzen. Volgens je profiel zit je binnen Den Haag: bel ze eens, en vraag eens of ze dat verhaal komen vertellen.
Waarmee ik wil zeggen: de aanwezigheid van camera's kan vervelend zijn. Maar soms ook handig. En leerzaam. En het kan dus een hoop informatie/bewijsmateriaal voor de politie opleveren.
Hetzelfde geldt voor de brandweer. In Haaglanden zijn zij 'grootgebruiker' van onze beelden voor opleiding en oefenen. Ik neem gemakshalve aan dat hetzelfde gebeurt in andere delen van het land; dat de brandweer gretig gebruik maakt van nieuwsbeelden voor opleiden/oefenen bedoel ik. Ik krijg in ieder geval regelmatig verzoeken uit andere brandweerregio's die ook één of meerdere van onze video's willen hebben.
Peen