Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 599018 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Tsja duidelijk verhaal, aan de andere kant heb je ook nog zoiets als de Fool-zone. Een agent is eigen personeel en daar heb je dus controle op en zal niet ineens op het incident afstormen als er wat gebeurd, alle andere mensen heb je die controle niet over.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Juist daarvoor is toch zo'n politieperskaart voor uitgevonden? Er staat immers duidelijk op dat het de eigen verantwoording is voor wat betreft veiligheid etc. En waarom zouden agenten / leidinggevende (OvD's) pers moeten weren omdat ze niet weten hoe ze reageren op onverwachte situaties? Dan krijg je dat je alleen toegelaten wordt als men elkaar kent en dan kun je net zo goed geen PPK hebben.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1247871 date=1393936709
Juist daarvoor is toch zo'n politieperskaart voor uitgevonden? Er staat immers duidelijk op dat het de eigen verantwoording is voor wat betreft veiligheid etc. En waarom zouden agenten / leidinggevende (OvD's) pers moeten weren omdat ze niet weten hoe ze reageren op onverwachte situaties? Dan krijg je dat je alleen toegelaten wordt als men elkaar kent en dan kun je net zo goed geen PPK hebben.
Tsja, waarom hebben politieagenten psycologische tests? Om te weten hoe mensen met bepaalde situaties om kunnen gaan. Eigen verantwoordelijkheid is 1, maar de diender heeft ook gewoon zijn verantwoordelijkheid (vind hij/zij) (dan wel terecht).

Neemt niet weg dat ik jou verhaal ook begrijp, echter het mes snijdt aan twee kanten. Soms snijdt het mes de goede kant op, soms niet. Het is net de normale wereld. Get over it.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: kaasje link=msg=1247874 date=1393937133
Tsja, waarom hebben politieagenten psycologische tests? Om te weten hoe mensen met bepaalde situaties om kunnen gaan.
Omdat politie agenten beslissingen moeten nemen die soms over het leven en dood van anderen gaan. Omdat zij beboeten en aanhouden. Omdat de betrouwbaarheid van hun verklaring boven elke twijfel verheven moet zijn. Omdat zij door de overheid wapens krijgen omgehangen. Omdat zij met prio-1 door het verkeer rijden. Etc. Ik vind het normaal dat als je overheid mensen de straat op stuurt met dergelijke taken, je ze eerst getest wil hebben.

Maar goed: een fotograaf doet dit soort zaken allemaal niet. Volgens mij wordt een medewerker van een energiebedrijf die de energie komt afsluiten bij een incident ook niet eerst onderworpen aan psychologische tests. Terwijl ze ook gewoon binnen de afzettingen werken, om bijvoorbeeld bij een gaslek of brand de gaskraan dicht te komen draaien.

Peen
Redacteur van


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248026 date=1394004028
Omdat politie agenten beslissingen moeten nemen die soms over het leven en dood van anderen gaan. Omdat zij beboeten en aanhouden. Omdat de betrouwbaarheid van hun verklaring boven elke twijfel verheven moet zijn. Omdat zij door de overheid wapens krijgen omgehangen. Omdat zij met prio-1 door het verkeer rijden. Etc. Ik vind het normaal dat als je overheid mensen de straat op stuurt met dergelijke taken, je ze eerst getest wil hebben.
Precies, stressvolle situaties dus. Bedankt voor het onderbouwen van mijn standpunt  O0

Citaat
Maar goed: een fotograaf doet dit soort zaken allemaal niet. Volgens mij wordt een medewerker van een energiebedrijf die de energie komt afsluiten bij een incident ook niet eerst onderworpen aan psychologische tests. Terwijl ze ook gewoon binnen de afzettingen werken, om bijvoorbeeld bij een gaslek of brand de gaskraan dicht te komen draaien.

Peen
Nou ik kan je uit ervaring zeggen dat er wel serieuze aandacht voor is hoe om te gaan op incident locaties. Zo mogen onze monteurs geen locaties betreden boven de 10% LEL, waarbij het niet uitmaakt of het een kale leiding is of een school met 500 kinderen. Afspraken dus om narigheid te voorkomen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: kaasje link=msg=1248084 date=1394015996
Precies, stressvolle situaties dus. Bedankt voor het onderbouwen van mijn standpunt  O0
Nou ik kan je uit ervaring zeggen dat er wel serieuze aandacht voor is hoe om te gaan op incident locaties. Zo mogen onze monteurs geen locaties betreden boven de 10% LEL, waarbij het niet uitmaakt of het een kale leiding is of een school met 500 kinderen. Afspraken dus om narigheid te voorkomen.

Begrijp ik dat jij pleit voor psychologische testen ed. voor persmensen? Dat lijkt mij nogal onzin namelijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: kaasje link=msg=1248084 date=1394015996
Precies, stressvolle situaties dus. Bedankt voor het onderbouwen van mijn standpunt  O0
Zal je ook niemand over horen. Maar ik zie maak uit je eerdere post op dat je vindt dat een fotograaf niet in de buurt van een incident mag komen, omdat hij/zij dan die psychologische tests niet gehad heeft (corrigeer me als ik dat verkeerd begrepen heb).

En die logica snap ik niet; want die fotograaf is niet met dergelijke taken en bevoegdheden belast.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: kaasje link=msg=1248084 date=1394015996
Precies, stressvolle situaties dus. Bedankt voor het onderbouwen van mijn standpunt  O0
Op zich een goed standpunt, echter veel zaken waar de politie mee te maken heeft hebben fotografen niets mee te maken. We blijven op enige afstand van de hectiek en komen niet buiten de afzetting.

Als het gaat om psychologische problemen dan zijn die eerder te verwachten bij betrokkenen en getuigen. En die staan op de snelweg vaak naast mij.

Ik heb het in de 10 jaar dat ik dit werk doe nog maar 1 keer meegemaakt dat een collega even een praatpaal nodig had. Maar dat was nadat hij in opdracht van de politie foto's had gemaakt van een slachtoffer die snel uit de auto moest worden gehaald. Toen iedereen weg ging om de BOTten lieten ze mijn collega gewoon aan zijn lot over.

Ik heb al eerder gesteld dat enige training c.q. kennisverrijking bij fotografen best goed zou zijn, maar een psychologische lijkt mij zwaar overdreven.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1248089 date=1394017175
Begrijp ik dat jij pleit voor psychologische testen ed. voor persmensen? Dat lijkt mij nogal onzin namelijk.
Zeg ik niet
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248090 date=1394017260
Zal je ook niemand over horen. Maar ik zie maak uit je eerdere post op dat je vindt dat een fotograaf niet in de buurt van een incident mag komen, omdat hij/zij dan die psychologische tests niet gehad heeft (corrigeer me als ik dat verkeerd begrepen heb).

En die logica snap ik niet; want die fotograaf is niet met dergelijke taken en bevoegdheden belast.

Peen
Zeg ik niet. Maar accepteer ook gewoon een keer als het niet lukt om je fotootjes te maken.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1248091 date=1394019194
Op zich een goed standpunt, echter veel zaken waar de politie mee te maken heeft hebben fotografen niets mee te maken. We blijven op enige afstand van de hectiek en komen niet buiten de afzetting.

Als het gaat om psychologische problemen dan zijn die eerder te verwachten bij betrokkenen en getuigen. En die staan op de snelweg vaak naast mij.

Ik heb het in de 10 jaar dat ik dit werk doe nog maar 1 keer meegemaakt dat een collega even een praatpaal nodig had. Maar dat was nadat hij in opdracht van de politie foto's had gemaakt van een slachtoffer die snel uit de auto moest worden gehaald. Toen iedereen weg ging om de BOTten lieten ze mijn collega gewoon aan zijn lot over.

Ik heb al eerder gesteld dat enige training c.q. kennisverrijking bij fotografen best goed zou zijn, maar een psychologische lijkt mij zwaar overdreven.
Het ging om normaal reageren in stressvolle situaties. Vanuit mijn normale job heb ik ook wel eens met lekkages gestaan e.d. en je moet gewoon je hoofd soms koel houden. Ik zeg niet dat jullie dat niet zijn, maar dat je moet accepteren dat je niet iedereen die inschatting voor je kan maken.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
vraag me af waarom fotografen met ppk vaak last hebben. maar fotografen zonder vrijwel nooit?
 en dan heb ik het over netjes achterhet lintje.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis