Sorry het mag dan een oude diender zijn maar als hij liever niet gefilmd wil worden kan er toch rekening mee gehouden worden?.. Wie is er nu kinderachtig? Je kan er toch rekening mee houden als brw pol of ambu aangeven even afstand te houden en/of even de camera uit te zetten waarom dan altijd discussie? Is het zo belangrijk om je gelijk te halen dat je hem die camera in z'n gezicht moet duwen?? En dan pikt iemand het een keer niet en dan haalt die het landelijk nieuws.
Voorbeeld: Joep meloen krijgt een politie perskaart en gaat in de weg staan bij een incident en als je er naar toe loopt om te vragen of hij weg wilt gaan zwaait hij met zn kaart en gaat die achter de camera discussie met je aan, nu reageer je op dat moment kribbig omdat hij echt in de weg staat en pak je zn camera wie denk je dat het landelijk nieuws haalt? Dat die l*l in de weg staat op een plek waar op dat moment hard gewerkt wordt om iemand zijn leven te redden doet er ineens niet toe, en helaas kan je op een snelweg geen lintje spannen om ze achter te zetten.
Verreweg de meeste cameramensen maken er geen problemen van als je netjes aangeeft niet in beeld te willen. Ik zelf probeer er altijd rekening mee te houden, maar zeg er al bij dat ik dat niet beloof. Als je net op een heel bijzonder shot staat, is het dus dikke vette pech. Risico van 't vak. Een agent krijgt van mij niet de privacy die een slachtoffer krijgt. Hoe graag ik dat ook zou willen.
Buiten die situatie zullen de meeste er rekening mee willen houden, wanneer je echter de discussie scheeuwend of bevelend begint met teksten als 'geen camera, geen camera' is er al geen sprake meer van communicatie. Op dat moment is de goodwill bij de persmensen ook een beetje weg. Als je dan vervolgens geen gelijk kan krijgen kan je als agent gaan dreigen of met camera's gaan smijten, maar als je jezelf zo slecht kunt beheersen hoor je niet thuis op straat met een ambtsinstructie en een dienstwapen.
In de video krijg ik niet de indruk dat ze in de weg lopen. Ook worden er geen levens oid gered. Het gaat om een gevonden explosief. Niet zo schokkend dus.