Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 599038 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
wat ik als hulpverlener ervaar is dat we steeds meer gehinderd worden en dat er steeds meer 'cowboys' op meldingen afkomen. Vroeger werd er bij een reanimatie/zelfdoding nooit gefotografeerd de laatste tijd staan er diverse rijen te klikken
Maar dat is hier in het geval van de Vlieland-ontploffer niet aan de orde. En dat is wat ik bedoel met 'hou je bij deze case; sleep er niet meer bij'.

Over die zelfdoding: ik heb er ook wel eens bij eentje staan fotograferen. Want op dat moment wist ik nog niet dat het een zelfdoding was, namelijk. Er ligt een lichaam op straat; en er loopt zenuwachtige politie omheen die 'niks wil zeggen, bel maar met voorlichting'. Voorlichting doet nog geen uitspraken over deze zaak want 'we gaan eerst onderzoek doen en daarna komt er een persbericht. Het is nu nog te vroeg om iets te zeggen'.

Dus ik maak foto's - want als later blijkt dat het een afrekening in het criminele circuit was en Willem Holleeder daar ligt, is het dik nieuws. Snap je ?

Later hoor je dan (al dan niet pas na urenlang forensisch onderzoek) dat het zelfdoding is, en gaan de foto's dus de digitale prullenbak in.

Had je het zo al bekeken ?

Peen
Redacteur van


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Klopt dat is waar maar het topic is toch wat mag je wel en wat niet  >:D

Wat jij aangeeft ben ik het mee eens zolang er niet duidelijk gecommuniceerd wordt krijg je discussies daarom moeten de verstandhoudingen zo zijn dat als de politie aangeeft joh even niet dat jullie direct weten dat er echt een reden voor is en dat je die later wel verneemt is het dat onzin dan moeten pol/brw en ambu ook de dialoog aangaan en indien ze fout zitten dit accepteren en toegeven.

en die kerels in friesland hadden dit ook moeten doen, die agent misdroeg zich enorm maar als ze profesionele 112 fotografen zijn stap je eerst naar politie als die niet reageren kun je altijd nog publiceren


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
De spaarzame keren dat ikzelf  foto's maak voor Regio15 (ben veel meer actief als 'Thuisbasis') ben ik ook al een paar keer 'toegesproken' omdat men vond dat het niet kon. Bij een zwaar scooterongeval werd mij door iemand van het Parate Peloton toegevoegd 'vind je het lekker of zo om dit te fotograferen'. Stond toen gewoon achter het lint, herkenbaar als Regio15 etc.

En laatst bij een inzet van de brandweer waarbij iemand van het dak werd gehaald kreeg ik een uitbrander van een brandweerman over privacy etc. Bleek later om een 13-jarig meisje te gaan dat was weggelopen, maar dat wist ik nog niet toen de hoogwerker met 'iets' naar beneden kwam. Ik dacht toen zelf in eerste instantie dat het om een betrapte inbreker ging.

Terwijl ik het echt wel zal laten om te publiceren als het te gevoelig/pijnlijk ligt.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: wjr307 link=msg=1248733 date=1394209190
Wat jij aangeeft ben ik het mee eens zolang er niet duidelijk gecommuniceerd wordt krijg je discussies daarom moeten de verstandhoudingen zo zijn dat als de politie aangeeft joh even niet dat jullie direct weten dat er echt een reden voor is en dat je die later wel verneemt is het dat onzin dan moeten pol/brw en ambu ook de dialoog aangaan en indien ze fout zitten dit accepteren en toegeven.

Zou leuk zijn als 't zo werkt. Ooit meegemaakt dat een agent mij vertelde dat foto's niet nodig waren. 't had toch geen nieuwswaarde aldus hem. Dag later gebeld of ik beelden had de bestuurder was namelijk dronken was en de auto gestolen.

Ik zeg niet dat 't bewust fout gezegd is, maar zoniet geeft 't weer dat de politie niet al onze belangen kent. De brandweer gaat ook niet terug naar de kazerne als de politie meld dat de brand uit is, maar de rook nog zichtbaar is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
Volgens mij begrijp je me niet helemaal op dat moment heb ik last van bepaalde personen en gaan ze niet aan de kant terwijl ze in de weg staan.
Ik begijp je wel. Daarom zeg ik ook dat de pers de hulpverlening niet mag hinderen. Dat gebeurd bij jullie dus kennelijk wel. Vandaar mijn opmerking dat dat misschien iets is voor voorlichting.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
terwijl jullie geld aan het verdienen zijn, kunnen wij bezig zijn met mensenlevens te redden op dat moment wat weegt zwaarder volgens jou!
Hulpverleners verdienen op dat moment ook geld, dus dat is geen argument. En enkele keren per jaar laat ik bewust een item (en dus geld) schieten omdat de situatie er om vraagt.
Verder vind ik het een bombastische dooddoener om geld verdienen en mensen redden tegen over elkaar te zetten. Vergeet niet dat het een aantal keren per jaar voorkomt dat fotografen eerst mensen redden/helpen voordat ze aan hun eigen werk beginnen.


Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
Ik los niks op op het forum want dat heb ik daar niet voor nodig ik geef alleen een praktijkvoorbeeld.
Je hangt een persoonlijk praktijkvoorbeeld op aan het gebeuren in Vlieland. Dat zijn onvergelijkbare zaken. Vandaar het advies om het op lokaal niveau aan te pakken.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
Vroeger werd er bij een reanimatie/zelfdoding nooit gefotografeerd de laatste tijd staan er diverse rijen te klikken.
Zoals Peen al zegt, vaak is op het moment zelf niet duidelijk wat er oorzaak is. Daarnaast heb ik op het gebied van reanimatie en zelfdoding ook twitterberichten met foto van de zijde van de politie langs zien komen :-( Dan is het moeilijk om anderen te verwijten dat ze het ook doen.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
...
en dat bij twijfel de fotograaf moet wijken en desnoods later naar kazerne/bureau gaat om de case te bespreken.
Indien de fotograaf de hulpverleners in de weg loopt heb je gelijk. In alle andere gevallen leert de praktijk uit het verleden dat we dus niet moeten wijken. Anders worden we afhankelijk van willekeur.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248649 date=1394201562
Wat wij vaak doen bij een groot incident is op het moment dat de situatie het toelaat de fotografen de ruimte te geven dan krijg je een goede band en schieten jullie de mooiste foto's
Prima, goede zaak. Nu nog even die voor-de-voeten-lopers opvoeden en klaar is kees.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Fotograaf aangehouden na conflict met brandweer in Oisterwijk

Reality Photo @Reality_Photo For all your news! We are specializing in fires and accidents. 24/7 camera crews available. ENG, camjo, editing SNG.
Weer vrij na enkele uren te hebben vastgezeten in politiecel na ongegronde aanklacht brandweerman korps Oisterwijk. @vrmwb @brandweermwb 1/5

Tot 3 maal toe verzocht om niet aan mij of mijn camera te zitten, maar wilde niet luisteren. Daarna gewaarschuwd. @vrmwb @brandweermwb 2/5

Hij vond het een bedreiging en geen waarschuwing en diende 1 aanklacht in. Als een crimineel afgevoerd door politie @vrmwb @brandweermwb 3/5

Bevelvoerder vond het nodig om mij tot 3 keer toe dood te wensen, dat schijnt te mogen is geen bedreiging. @vrmwb @brandweermwb 4/5

Wordt eens tijd dat deze heren de wet en regelgeving leren kennen en weten wat de pers wel en niet mag. @vrmwb @brandweermwb 5/5
If you can dream it, you can do it.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Jims link=msg=1248924 date=1394274822
Fotograaf aangehouden na conflict met brandweer in Oisterwijk
Ik hoop dat hij een camera mee heeft laten lopen. Dergelijke situaties zijn vaak chaotisch en achteraf is het moeilijk reconstrueren. Vaak is het 'jouw woord tegen het mijne' etc. En er zitten vaak twee kanten aan zo'n confrontatie.

Andersom: als die bevelvoerder die beschuldiging van bedreiging hard wil maken, zal hij met een steekhoudend verhaal moeten komen. En als de fotograaf dat verhaal van 'dood wensen' kan bewijzen, heeft die bevelvoerder denk ik zelf ook een uitdaging.

Peen
Redacteur van


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Arrestatie na bedreiging brandweerman

Laatste update: 08-03-2014 | 12:28 Woordvoering: Zeeland-West-Brabant - mediadesk Oost

Oisterwijk - De politie heeft vrijdagavond 7 maart 2014 rond 22.00 uur op de Balbian Versterlaan een 46-jarige man aangehouden omdat hij een brandweerman bedreigd zou hebben. Brandweerlieden waren ter plaatse bezig met een autobrand. De verdachte wilde daar kennelijk opnamen van maken en kreeg over de aanwijzing dat hij voor zijn eigen veiligheid achter een lint moest blijven een heftige woordenwisseling met een brandweerman.

Aangifte
De brandweerman deed aangifte van bedreiging. Hij vertelde dat de bevelvoerder opdracht had gegeven om het gebied rond de brandende auto af te zetten omdat de rook die vrijkwam mogelijk giftig was. Hij spande daarom een lint. Kort hierna kwam een man met een camera bij het lint slaan. Hij vertelde de man dat hij vanwege zijn eigen veiligheid vanwege de rookontwikkeling achter het lint moest blijven. Hierop riep de cameraman dat hij met hem niks te maken had en dat hij anders zijn ogen dicht zou slaan. De man bleef doorgaan met het uiten van dreigende teksten en probeerde de brandweerman te passeren. Een getuige bevestigde het relaas van de brandweerman. De verdachte werd vervolgens door agenten aangehouden. De verdachte zei kort na zijn aanhouding dat de brandweerman hem had vastgepakt en geduwd en hem had tegengehouden. Er volgt nog een nadere beoordeling van het incident waarbij beslist wordt of er een dossier wordt ingestuurd naar het Openbaar Ministerie.

Bron: Politie.nl
If you can dream it, you can do it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Jims link=msg=1248948 date=1394278928
Arrestatie na bedreiging brandweerman

Laatste update: 08-03-2014 | 12:28 Woordvoering: Zeeland-West-Brabant - mediadesk Oost

Oisterwijk - De politie heeft vrijdagavond 7 maart 2014 rond 22.00 uur op de Balbian Versterlaan een 46-jarige man aangehouden omdat hij een brandweerman bedreigd zou hebben. Brandweerlieden waren ter plaatse bezig met een autobrand. De verdachte wilde daar kennelijk opnamen van maken en kreeg over de aanwijzing dat hij voor zijn eigen veiligheid achter een lint moest blijven een heftige woordenwisseling met een brandweerman.

Aangifte
De brandweerman deed aangifte van bedreiging. Hij vertelde dat de bevelvoerder opdracht had gegeven om het gebied rond de brandende auto af te zetten omdat de rook die vrijkwam mogelijk giftig was. Hij spande daarom een lint. Kort hierna kwam een man met een camera bij het lint slaan. Hij vertelde de man dat hij vanwege zijn eigen veiligheid vanwege de rookontwikkeling achter het lint moest blijven. Hierop riep de cameraman dat hij met hem niks te maken had en dat hij anders zijn ogen dicht zou slaan. De man bleef doorgaan met het uiten van dreigende teksten en probeerde de brandweerman te passeren. Een getuige bevestigde het relaas van de brandweerman. De verdachte werd vervolgens door agenten aangehouden. De verdachte zei kort na zijn aanhouding dat de brandweerman hem had vastgepakt en geduwd en hem had tegengehouden. Er volgt nog een nadere beoordeling van het incident waarbij beslist wordt of er een dossier wordt ingestuurd naar het Openbaar Ministerie.

Bron: Politie.nl
Ik had als brandweerman exact hetzelfde gedaan, aangifte doen. Dit soort figuren horen niet bij/achter of voor het lint. ::)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Het betrof hier een cameraman van Reality Photo. Hij is ondertussen weer vrij na enkele uurtjes politiecel, zelf geeft hij op zijn twitter aan het totaal niet eens te zijn met de aanhouding. De brandweerman had volgens de cameraman tot driemaal aan zijn camera gezeten en werd daarvoor door de cameraman gewaarschuwd. Dat vond de brandweerman een bedreiging en daarop werd de cameraman aangehouden. Volgens de cameraman kennen de brandweerlieden de wet niet betreffende wat de pers wel en niet mag. Ook zou de bevelvoerder van de brandweer de cameraman tot driemaal toe dood hebben gewenst.

http://www.oisterwijknieuws.nl/2014/03/man-aangehouden-na-bedreiging-brandweer/