Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 604927 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

guest8310

• Gast
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1251375 date=1394990811
Dan heb je je niet goed georiënteerd. Dat lijkt misschien zo als je alleen maar kijkt naar HV-gerelateerde onderwerpen, maar de journalistiek is breder. Kijk maar eens naar de links de Zwelgje aangeeft. En voor zover het probleem zit in Saaihuizenveendorp dan kan het net zo goed liggen aan de dorpsbrandweer/dorpspolitie.

Nogmaals lees de verhalen via de links van Zwelgje.

Ik heb ze gelezen, en er wordt inderdaad gesteld dat er e.e.a. niet goed zit. Nou moet ik het daarvoor volgens jou breder trekken dan de hulpverlening en dan moet ik je natuurlijk meteen gelijk geven, mede op basis van de artikelen van Zwelgje.

Maar ik wil het nou juist niet breder trekken.. Ik zit hier juist op dit forum voor het stukje m.b.t. hulpverlening. Het gaat mij juist om de voorbeelden uit Saaihuizenveendorp. Dat zijn namelijk nou juist de voorbeelden waar ik persoonlijk de meeste moeite heb met de kritiek van de pers... En inderdaad, dan zal het inderdaad ook aan beide partijen liggen. Maar juist daar vind ik het zo vreemd dat men het niet red MET elkaar. En als daar geroepen wordt dat men de democratie moet beschermen, vind ik dat wat overtrokken...

Ik denk dat wij het helemaal niet zo erg met elkaar oneens zijn hoor, ik denk alleen dat jij het vanuit jouw ervaringen inderdaad veel breder bekijkt dan het punt dat ik probeer duidelijk te maken. Het punt waar ik mij juist aan stoor... En ik zal ook absoluut erkennen dat er zo hier en daar wat aan schort binnen de HV-organisaties m.b.t. omgang met de pers. Maar juist daar hoop ik dat  het niet hoeft te escaleren tot arrestaties en dergelijke voorbeelden.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: Rhonus link=msg=1251388 date=1394994301
Maar ik wil het nou juist niet breder trekken.. Ik zit hier juist op dit forum voor het stukje m.b.t. hulpverlening. Het gaat mij juist om de voorbeelden uit Saaihuizenveendorp.

Genoeg voorbeelden van journalisten die serieus onderzoek doen naar onderwerpen waarbij bijvoorbeeld de Politie organisatie is betrokken. Juist die journalisten worden consequent tegengewerkt en als lastig gezien, hoewel ze nooit aan een lintje staan. Kijk naar het voorbeeld van Brenno Winter, of de moeite die journalisten moeten doen om via de WOB informatie te krijgen.

Aangezien ik geen journalist of hulpverlener ben, kan ik niet beoordelen hoe het "aan het lint" gaat. Maar als ik de discussie tussen de hulpverleners en journalisten in dit topic volg, lijkt men het wel met elkaar eens: journalisten moeten hun werk kunnen doen met bepaalde beperkingen, maar er zijn een aantal hulpverleners en "journalisten" die de bijbehorende spelregels niet begrijpen.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik heb ze gelezen, en er wordt inderdaad gesteld dat er e.e.a. niet goed zit. Nou moet ik het daarvoor volgens jou breder trekken dan de hulpverlening en dan moet ik je natuurlijk meteen gelijk geven, mede op basis van de artikelen van Zwelgje.
OK, dat is dan duidelijk ;-)

Maar ik wil het nou juist niet breder trekken.. Ik zit hier juist op dit forum voor het stukje m.b.t. hulpverlening. Het gaat mij juist om de voorbeelden uit Saaihuizenveendorp. Dat zijn namelijk nou juist de voorbeelden waar ik persoonlijk de meeste moeite heb met de kritiek van de pers... En inderdaad, dan zal het inderdaad ook aan beide partijen liggen. Maar juist daar vind ik het zo vreemd dat men het niet red MET elkaar. En als daar geroepen wordt dat men de democratie moet beschermen, vind ik dat wat overtrokken...
Goed, laten we het beperken tot 112-zaken in Saaihuizenveendorp. Dan zie je in dit topic dat de persvrijheid soms (dus meestal niet) in het gedrang komt. Dat kan discussie opleveren aan het lintje. De controlerende taak van de media staat m.i. veelmeer op de achtergrond en is niet iets wat zonodig aan het lintje moet worden besproken. Jij doet voorkomen of dit wel het geval is. Heb je dat ook daadwerkelijk meegemaakt?

Ik ben zelf een tijd geleden begonnen over de controlerende taak van de media. Maar dan wel voor serieuze zaken. De slang die losschiet of de brandweerman die het bandje van zijn helm los heeft hangen horen daar voor mij niet bij. Wel grote fouten in de brandbestrijding, onnodig letsel e.d., maar ook de invloed van bezuinigingen op de inzet van de brandweer. Dit soort controle heeft de veiligheid van de burgers en hulpverleners maar ook economische belangen vaak als uitgangspunt.

Als er nu mensen van 112-saaihuizenveendorp.nl daarin aanleiding zien om dat in de strijd te gooien bij het lintje dan hebben ze het niet goed begrepen.

Ik denk dat wij het helemaal niet zo erg met elkaar oneens zijn hoor, ik denk alleen dat jij het vanuit jouw ervaringen inderdaad veel breder bekijkt dan het punt dat ik probeer duidelijk te maken. Het punt waar ik mij juist aan stoor... En ik zal ook absoluut erkennen dat er zo hier en daar wat aan schort binnen de HV-organisaties m.b.t. omgang met de pers. Maar juist daar hoop ik dat  het niet hoeft te escaleren tot arrestaties en dergelijke voorbeelden.
Ik denk dat we inderdaad redelijk op één lijn zitten, maar ieder vanuit zijn eigen optiek.

Citaat van: zwelgje link=msg=1251393 date=1394995210
Genoeg voorbeelden van journalisten die serieus onderzoek doen naar onderwerpen waarbij bijvoorbeeld de Politie organisatie is betrokken. Juist die journalisten worden consequent tegengewerkt en als lastig gezien, hoewel ze nooit aan een lintje staan. Kijk naar het voorbeeld van Brenno Winter, of de moeite die journalisten moeten doen om via de WOB informatie te krijgen.
Of ze consequent worden tegengewerkt weet ik niet, maar er is heden ten dage een grote mate van afscherming door communicatie-afdelingen. Zelf heb ik de ervaring dat info over een incident nog makkelijk te krijgen is, maar dat diepgravende vragen soms op bezwaren stuiten. Van een van mijn redacties weet ik ook dat ze de hoop op een fatsoenlijke behandeling door een bepaalde communicatie-afdeling eigenlijk al hebben opgegeven. En dat is heel jammer.

Een voorbeeld zijn de bezuinigingen enkele jaren geleden bij de Veiligheidsregio Kennemerland. Er werd aan het personeel duidelijk gesteld dat 'lekken is vertrekken'. Toen ik over de stukken bleek te beschikken waren enkele mensen binnen de VRK zeer boos en wilden weten hoe ik er aan kwam. Helaas hadden ze zich niet gerealiseerd dat stukken die je naar de gemeenteraad stuurt over het algemeen openbaar zijn ;-)

Citaat van: zwelgje link=msg=1251393 date=1394995210
Aangezien ik geen journalist of hulpverlener ben, kan ik niet beoordelen hoe het "aan het lint" gaat. Maar als ik de discussie tussen de hulpverleners en journalisten in dit topic volg, lijkt men het wel met elkaar eens: journalisten moeten hun werk kunnen doen met bepaalde beperkingen, maar er zijn een aantal hulpverleners en "journalisten" die de bijbehorende spelregels niet begrijpen.....
Waarvan acte!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Red link=msg=1228789 date=1387142880
Persvrijheid Maastricht:agent bedreigd MMTV met aangiften

Dan kijk je bovenstaand filmpje en dan schaam je jezelf eerst voor het optreden van sommige collega's.... Tot je wat verder kijkt op het youtube kanaal van betrokkene. Dan krijg je opeens iets minder medelijden:(bewust in quote geplaatst, want dit soort zaken zie ik hier liever niet terug)

En dan snap je ook gelijk waarom je soms liever niet gefilmd wordt door dit soort figuren, voor je het weet zit je in het volgende scheldfilmpje van betrokkene...

tsja...

https://www.youtube.com/watch?v=z--42ZqQYhY
persvrijheid maastricht: fout parkerende agressieve stadswachten vrijheidsberoving MMTV
marlonmaastricht
Gepubliceerd op 18 mrt. 2014

en ook dit filmpje zegt alles over dit figuur...  :-X

Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=MVq9eBglSe0
Samen sterk in de hulpverlening!

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: Rhonus link=msg=1251290 date=1394973571
Maar nee, dat is teveel moeite dus we blijven gewoon "aan het lintje" bekvechten tegen de "simpele brandweerman" en op internet lopen klagen dat het allemaal zo slecht geregeld is, dat de woordvoerders luie stumpers zijn en dat de journalist van 112-Saaihuizenveendorp o-zo belangrijk is voor de Nederlandse democratie!!
Niet allemaal. Bij R15 gaan we (vaak n.a.v. een aanvaring aan het lint) dus ook langs op pliesiebureau's om onder het genot van een kop automatenkoffie met de ploeg die ons dwarszat in gesprek te gaan. En daar hoort inderdaad ook een verhaal bij over vrijheid van nieuwsgaring, (politie) perskaart en mediaregeling etc.

Maar andersom kunnen de bewuste agenten op zo'n moment dus al hun vragen op tafel gooien en uitspreken wat ze dwars zit. Op zijn Haags gezegd 'even lekker leeglopen'. Helemaal prima.

Want inderdaad: alleen zeiken en niet investeren is niet productief. Ook al kan je zeggen 'dit hadden ze moeten weten ?' - ik kan me voorstellen dat ze simpelweg niet alles kunnen weten. Dus zo'n sessie is gewoon nuttig. Het enige vervelende is dat er vaak op bureau's zoveel verloop is, dat je na een jaar weer overnieuw kan beginnen.

Citaat van: Live link=msg=1251904 date=1395165355
persvrijheid maastricht: fout parkerende agressieve stadswachten vrijheidsberoving MMTV
marlonmaastricht
Gepubliceerd op 18 mrt. 2014

Ik ben daar plaatselijk niet bekend. Maar als het gewoon openbaar terrein is.... En dan daar iemand aanhouden in het kader van 'de wet op de privacy' ?

Ongeacht of de filmer een knurft van het zuiverste water is of niet. Ze hoeven hem dan ook geen kop koffie en een stuk vlaai aan te bieden.... maar verder lijkt mij dit een aanhouding op onterechte gronden.

Wel kunnen ze natuurlijk vragen om geblurd te worden; in het kader van hun portretrecht.

Peen
Redacteur van

peen van dienst

• Senior gebruiker
Wel profi camera's trouwens, die deze Marlon gebruikt. Maar goed: het gaat niet om het formaat, maar wat je ermee vastlegt  098uo

Peen
Redacteur van

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Citaat van: Live link=msg=1251904 date=1395165355
tsja...

en ook dit filmpje zegt alles over dit figuur...  :-X

Los van het feit dat ik ook totaal geen voorstander ben van dit soort 'journalistiek', vind ik het wel een buitengewoon zwak optreden van de dienstdoende handhavers. In Rotterdam zeggen we, ze staan flink voor lul.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: Hendriksje link=msg=1252141 date=1395234523
Los van het feit dat ik ook totaal geen voorstander ben van dit soort 'journalistiek', vind ik het wel een buitengewoon zwak optreden van de dienstdoende handhavers. In Rotterdam zeggen we, ze staan flink voor lul.
Yup. Maar feitelijk maakt het ook nog niet eens uit of hij 'journalist' is of niet. Elke willekeurige burger mag daar ook iets vastleggen (nogmaals: als het daar openbaar terrein is). Daarvoor is een simpelweg 'ja maar ik wil niet dat er hier gefilmd wordt' van de bewuste handhaver dus niet voldoende. Hij kan wel zoveel willen. En de filmert heeft wel een punt: als zij zelf foutparkeren om rustig koffie te drinken, maar ieder ander daarvoor van deze zelfde mannen een prent krijgt.

Dat ze al-dan-niet een hekel aan deze mijnheer hebben vanwege zijn manier van doen, is een tweede. En dat mag natuurlijk: een hekel aan hem hebben. Hij lijkt er ook op uit te zijn om ze 'het bloed onder nagels vandaan te halen'. Maar deze aanhouding (en met deze onderbouwing) is niet erg professioneel van de handhavers.
Ben overigens benieuwd naar de afloop... hij houdt ons wel in spanning, zeg maar  998765

Peen
Redacteur van

peen van dienst

• Senior gebruiker
En het verhaal Maastricht heeft inmiddels GeenStijl gehaald.....

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/foutparkerende_stadswacht_ton.html

Doet me daarom ook steeds meer denken aan het geval Vlieland van een week of wat geleden.

Peen
Redacteur van

sanagistry

• EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Het is onduidelijk of de journalist beschikte over een politieperskaart. Wanneer dit wel het geval is gaat de agent wel erg ver. Anders heeft hij gewoon gelijk.