Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 604763 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Ik meen dat ze een bevoegdheid hebben vergelijkbaar met die van een treinconducteur. Die zijn volgens mij ook BOA.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Ultimato

• Senior gebruiker
Ik meen dat ze een bevoegdheid hebben vergelijkbaar met die van een treinconducteur. Die zijn volgens mij ook BOA.

is een treincoducteur niet in beginsel alleen gerechtigd boetes op te leggen op basis van huisregels (daar hoef je namelijk GEEN boa voor te zijn)
Politie Aspirant niveau 4

Henk

• Senior gebruiker
Een treinconducteur is een BOA. Sinds dit jaar hebben ze echter geen geweldsbevoegdheid meer, ze mogen wel "staande houden"( ;D zonder geweld dus)...

Henk

FrankyboyB

• Gast
Wel bevoegde conducteur ....niet bevoegde verkeersregelaar.....MENSEN waar hebben wij het over. ???
Wat is trouwens de journalistieke waarde van een foto van een ongeval.
Wie zijn die fotografen, toch zeker geen professionals, eerder amateurs met een m.i. lugubere voorkeur voor menselijk leed.
Ik en vele met mij willen dit soort foto's helemaal niet zien. >:(
Come on kids........get a job 8)

Henk

• Senior gebruiker
Wel bevoegde conducteur ....niet bevoegde verkeersregelaar.....MENSEN waar hebben wij het over. ???
Wat is trouwens de journalistieke waarde van een foto van een ongeval.
Wie zijn die fotografen, toch zeker geen professionals, eerder amateurs met een m.i. lugubere voorkeur voor menselijk leed.
Ik en vele met mij willen dit soort foto's helemaal niet zien. >:(
Come on kids........get a job 8)

Kijk, nu raken we de kern van het probleem: de ene mens wil bepalen wat voor de andere mens nieuwswaarde heeft en deinst er niet voor terug om omdat HIJ vindt dat iets geen nieuwswaarde heeft maatregelen te treffen om die nieuwsgaring te saboteren.

Ik vind dat dus een hele gevaarlijke ontwikkeling. Er is vrijheid van pers die in een democratisch land zeer belangrijk gevonden wordt. Nu zeg jij weer maar wat is de nieuwswaarde van een ongeval. Die vraag, daar ga je al helemaal niet over! Niemand gaat daar over, je mag hier schrijven en fotograferen wat je wil zonder in een gevangenis te worden gegooid*! Ik kan je een aantal landen noemen waar je je helemaal thuis zult voelen, ga daar dan heen en laat hier de mensen met fotograferen als beroep (ze hebben dus al een job) met rust. En zelfs gewone mensen mogen hier fotograferen wat ze willen aan de openbare weg zonder opgepakt te worden. Daar zul je aan moeten wennen.

Henk

* met enkele uitzonderingen als het aanzetten tot discriminatie, smaat enzo.

FrankyboyB

• Gast
Goed lezen kerel :).....ik verbied niemand iets, ik vraag mij alleen iets af namelijk de meerwaarde van een foto van een afgebrand huis of gedeukte auto, gekreukelde fiets e.d.
Als iemand meent met dit soort foto's maatschappelijk geengageerd bezig te zijn slaat die persoon m.i de plank volledig mis.
Dus lees goed m.i. betekend mijn inziens, iemand anders mag daar anders over denken en naast persvrijheid(vrijheid betekend ook verantwoordelijkheid) bestaat er nog vrijheid van meningsuiting, en daar maak ik graag gebruik van.
Een goed gebruik van persvrijheid is b.v. het aan de kaak stellen van maatschappelijke (wan)toestanden.
Het is toch zonde van iemands talent om zijn tijd te verdoen met fotograafje spelen (vaak een exuus om aan je eigen geilheid toe te geven) dan je wezenlijk in dienst te stellen van de democratie. :)

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Ik vind je uiteenzetting nogal overtrokken. Het zijn uiteindelijk de kranten- en internetredacties die bepalen wat nieuwswaarde heeft en wat niet. Zij kunnen het beste inschatten wat de lezers willen zien. En zolang zij foto's van ongelukken, branden, rellen e.d. in de krant en op internet willen hebben leveren wij als fotografen die. Dat heeft er dus helemaal niet mee te maken of wij als fotografen dat interessant vinden of niet, dat doet er niet toe.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

FrankyboyB

• Gast
vervlakking ten top ::)

Twentenieuws-Almelo

• Senior gebruiker
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Ik vind je uiteenzetting nogal overtrokken. Het zijn uiteindelijk de kranten- en internetredacties die bepalen wat nieuwswaarde heeft en wat niet. Zij kunnen het beste inschatten wat de lezers willen zien. En zolang zij foto's van ongelukken, branden, rellen e.d. in de krant en op internet willen hebben leveren wij als fotografen die. Dat heeft er dus helemaal niet mee te maken of wij als fotografen dat interessant vinden of niet, dat doet er niet toe.

Mee eens,
kijk als er van je verwacht word dat je calamiteiten foto's levert (dus ook ongevallen brand etc.) dan doe je dat .
Maar denk er ook even bij na dat niet elke fotograaf er op kickt om iemand de pijp uit te zien gaan of ligt te creperen van de pijn , er zijn dingen die je niet op de3 foto zet zoals slachtoffers ledematen(althans niet als zodanig herkenbaar) en noem meer van deze dingen maar als mijn chef redactie actie/calamiteitenfoto's van mij verwacht krijgt hij ze ook dit is nl wel een groot onderdeel van mijn boterham.(ga alleen mee in het bovenstaande niet in de eerdere opmerkingen/discussies . )(ff aan 112brabant kijk nou es uit wat je zegt/doet je gooit je eigen glazen helaas in op deze manier )
 >:(

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Goed lezen kerel :).....ik verbied niemand iets, ik vraag mij alleen iets af namelijk de meerwaarde van een foto van een afgebrand huis of gedeukte auto, gekreukelde fiets e.d.
Als iemand meent met dit soort foto's maatschappelijk geengageerd bezig te zijn slaat die persoon m.i de plank volledig mis.
Dus lees goed m.i. betekend mijn inziens, iemand anders mag daar anders over denken en naast persvrijheid(vrijheid betekend ook verantwoordelijkheid) bestaat er nog vrijheid van meningsuiting, en daar maak ik graag gebruik van.
Een goed gebruik van persvrijheid is b.v. het aan de kaak stellen van maatschappelijke (wan)toestanden.
Het is toch zonde van iemands talent om zijn tijd te verdoen met fotograafje spelen (vaak een exuus om aan je eigen geilheid toe te geven) dan je wezenlijk in dienst te stellen van de democratie. :)

Ik zelf schrijf vrijwel wekelijks artikelen in een viertal regionale weekbladen. (2 kranten een oplage van 35.000, de andere 2 een oplage van 11.000). In die stukken plaats ik foto's, nieuwsartikelen en achtergrondinformatie over de plaatselijke hulpverlening. Vrijwel alles komt aan bod, van ongeval blikschade op een gevaarlijke weg tot aan uitslaande branden. Bij actualiteiten probeer ik altijd nog iets extra's uit te leggen: waarom staan er nou 3 brandweerauto's voor 1 zo'n auto in het water? waarom komt die gele helikopter soms wel en soms niet?

Dit doe ik al een tijdje zo, en ik krijg van alle kanten alleen maar positieve reacties. Nouja, er is van de week 1 klacht bij de redactie binnen gekomen: dat ik GEEN aandacht heb besteed aan een auto ongeluk!! (had geen foto's.) Er is dus wél veel vraag naar lokaal nieuws. Opvallend wel dat (volgens jou) weinig mensen interesse hebben in een autowrak dat in elkaar zit, maar dat het hele land tegelijkertijd zit te springen om foto's die ik gemaakt heb bij een steekpartij met 2 zwaar gewonden. Vreemd ??? Veel mensen zijn nou eenmaal nieuwschierig naar wat er in hun woonplaats gebeurt, getuige ook van de gemiddeld 4000 bezoekers per dag op MediaTV.nl. Jij niet, blijkbaar. Maar ik hoop dan ook vurig types zoals jij mijn artikelen niet lezen... Ik lever mijn foto's van de kleine dingetjes met veel succes, en zo lang er vraag naar is ga ik daar mee door.

Groeten, Roland

(P.S. morgen in deze regio op de deurmat: auto te water en auto met hoge snelheid tegen een boom geparkeerd.)