Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597704 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271189 date=1401210223
Best lastig als je met een grondradar bv bepaalde onderzoeken gaat doen. Die kan je niet binnen doen...
Hoeft ook niet; personen kunnen toch gewoon een muts/baklava/skibril opdoen? Zijn ze onherkenbaar. Werkt bij het AT ook naar alle tevredenheid.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Haageneesch link=msg=1271192 date=1401210394
Hoeft ook niet; personen kunnen toch gewoon een muts/baklava/skibril opdoen? Zijn ze onherkenbaar. Werkt bij het AT ook naar alle tevredenheid.
Het gaat niet alleen om herkenbaarheid, maar ook (en misschien wel juist) om de wijze waarop het onderzoek plaats vind.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1271191 date=1401210354
Lid 3 geeft namelijk aan:

Excuses voor het detailn**ken  98uiye
Lid 3 geeft aan dat iemand verwijderd, of in verzekering gehouden kan worden. Dat is hier niet gebeurd toch?
Dan denk ik eerder aan lid 2:
Citaat
Deze neemt de noodige maatregelen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaats vinden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: zwelgje link=msg=1271196 date=1401210776
Excuses voor het detailn**ken  98uiye
Lid 3 geeft aan dat iemand verwijderd, of in verzekering gehouden kan worden. Dat is hier niet gebeurd toch?
Dan denk ik eerder aan lid 2:
Ja, daar heb je een goed punt. :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Maar waarom worden die personen dan niet aangehouden op basis van het niet uit de afzetting gaan, maar in plaats daarvan de apparatuur ingevorderd? Het kan aan mij liggen, maar laat ze dan die personen aanhouden ipv apparatuur in beslagnemen en dan beelden (eventueel) wissen. Lijkt mij een stuk effectiever.

M.b.t. die Noord-Korea tweet: als men privacy dermate belangrijk vind en bepaalde opsporingsmethodes graag onder de pet willen houden, dan kan men net zo goed de boel helemaal op slot gooien (dus lintjes 500 meter verderop etc.). Dat de overheid hierdoor ongestoord haar gang kan gaan, kan soms tot toestanden leiden die we niet zouden moeten willen. Niet voor niets dat de pers daar niet blij van wordt.

Edit: Zwelgje was me voor. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Omdat de camera prima alleen in de dienstwagen kan liggen terwijl twee arrestanten 4 man politie kosten. Met een telelens is nu eenmaal vaak meer te zien dan met het blote oog en kunnen details vast gelegd worden en achteraf bestudeerd die anders onthouden moeten worden (en het menselijk geheugen vergeet snel dingen).

Overigens hoeft iemand hiervoor niet aangehouden te worden maar kan ook vast gezet worden tot de onderzoeken voorbij zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Als ik de foto's die er zijn zo bekijk is hekken verder zetten of lintjes spannen ook niet zo maar een optie omdat je dan een halve woonwijk dicht zet en iedereen beperkt vanwege twer fotografen die niet aan een verzoek meewerken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271203 date=1401211927
Omdat de camera prima alleen in de dienstwagen kan liggen terwijl twee arrestanten 4 man politie kosten.

Dat lijkt mij geen juridische afweging voor een Rc om een maatregel te nemen. ;)
Is het niet simpel het feit dat juist het beeldmateriaal "de hinder" oplevert, en niet de aanwezigheid van de personen op zich? Juist dat lijkt mij een teken van een "overwogen" beslissing.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1271205 date=1401212132
Als ik de foto's die er zijn zo bekijk is hekken verder zetten of lintjes spannen ook niet zo maar een optie omdat je dan een halve woonwijk dicht zet en iedereen beperkt vanwege twer fotografen die niet aan een verzoek meewerken.
Dus foto's maken vanuit het zolderraam levert geen risico op voor de geheimhouding van de onderzoeksmethodes? ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Woningen doorzocht in drugsonderzoek

http://www.politie.nl/nieuws/2014/mei/27/09-woningen-doorzocht-in-drugsonderzoek.html
Laatste update: 27-05-2014 | 19:22

's-Hertogenbosch en Zaltbommel - De recherche van de politie Eenheid Oost Brabant heeft in een onderzoek naar de kweek van en handel in hennep en witwassen dinsdagochtend vier woningen aan de Middelweide in Zaltbommel doorzocht. Er werd vooralsnog niemand aangehouden.

Onderzoek na aantreffen knipperij
In een schuur aan de Spreeuwenbos in Sint Michielsgestel hield de politie op dinsdag 26 november 2013 vijftien hennepknippers aan, nadat informatie was binnengekomen dat er in de schuur hennep geknipt werd. Er werd toen in totaal 77 kilo hennep en knipapparatuur in beslag genomen. Al deze aangehouden verdachten werden later weer in vrijheid gesteld. Uit onderzoek bleek een mogelijk verband met de woningen in Zaltbommel. Tijdens het onderzoek werden de bewoners gesommeerd hun woning tijdelijk te verlaten. Dinsdagochtend werd ook in een woning in Schaijk onderzoek verricht. Daar werd een complete hennepkwekerij van ruim 400 planten aangetroffen. Alle apparatuur werd in beslag genomen en de planten werden vernietigd.

In beslagname goederen
Tijdens het onderzoek in de woningen aan de Middelweide, dat de gehele dinsdag duurde, nam de politie onder andere voertuigen, gegevensdragers, geld en administratie voor nader onderzoek in beslag. Of aangetroffen goederen in een later stadium alsnog aanleiding geven verdachten aan te houden zal nog moeten blijken.

Opsporingsdiensten
Tijdens het onderzoek in de woningen werden totaal ongeveer veertig ambtenaren van politie en defensie ingezet. Militairen ondersteunden de rechercheurs met speciale zoekapparatuur. De betreffende woningen waren middels geblindeerde hekken afgezet om de opsporingsdiensten ongestoord hun werk te kunnen laten doen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271203 date=1401211927
Omdat de camera prima alleen in de dienstwagen kan liggen terwijl twee arrestanten 4 man politie kosten.

Dus de ondercapaciteit van de politie wordt dan als excuus gebruikt om onrechtmatig inbeslagname/diefstal van iemands apparatuur goed te praten?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens