Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Frank. link=msg=1271275 date=1401222653
Alles van aspirant tot hoofdcommissaris mag die kaart eruit halen, indien bevoegd tot inbeslagneming.
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271282 date=1401222942
Dan betaalt de politie de schade. Zonder morren.

Duidelijk! O0 Is er verder nog een maximale tijd dat ze zo'n kaarten vast kunnen houden?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271282 date=1401222942
Dan betaalt de politie de schade. Zonder morren.

Daarin is de politie inderdaad vrij loyaal. Zelfs eventuele inkomstenderving wordt door de politie vergoed wanneer daar reden voor is.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: rens link=msg=1271283 date=1401223089
Duidelijk! O0 Is er verder nog een maximale tijd dat ze zo'n kaarten vast kunnen houden?

Tot het beslag geen doel meer dient of de zaak bij de rechter is behandeld. Dat kan soms jaren duren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1271287 date=1401223430
Daarin is de politie inderdaad vrij loyaal. Zelfs eventuele inkomstenderving wordt door de politie vergoed wanneer daar reden voor is.  :)
Als dat echt zo is, dan hoop ik dat men een factuur stuurt met een dubbele dagvergoeding. Niet alleen voor het mislopen van de inkomsten, maar ook voor het niet beschikbaar zijn voor andere incidenten, wat financiële gevolgen heeft gehad / kan hebben. In dat geval gewoon het beste van maken. Maar ik ga er vanuit dat de NVJ de collega's hier goed in bijstaat en dat er zeker wat terug geeist wordt.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1271302 date=1401225752
Maar ik ga er vanuit dat de NVJ de collega's hier goed in bijstaat en dat er zeker wat terug geeist wordt.
Laten we eerst eens afwachten of er überhaupt onrechtmatig gehandeld is voordat je kan gaan nadenken over een vergoeding.
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1271302 date=1401225752
Als dat echt zo is, dan hoop ik dat men een factuur stuurt met een dubbele dagvergoeding.
Tja, met die teruglopende inkomsten voor fotografen moet je toch creatief zijn om nog rond te kunnen komen... ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271276 date=1401222690
Openbaar wordt het toch wel, maar tot die tijd kan je het nog een paar maanden gebruiken. e050
En ik snap de gedachtengang van de RC in deze dus ook wel. Maar ook die van de journalist die zegt 'Er wordt hier bewijs vergaard op een nieuwe c.q. geheime manier ? Daar wil ik meer van weten' Typisch zo'n geval waar voor de argumenten van beide kanten wat te zeggen is.

Het standpunt zoals eerder in deze thread geventileerd 'als de autoriteiten zeggen dat je geen beeld mag maken, heb je je daar zonder morren aan te houden' is in het kader van het verleden in ieder geval iets te kort door de bocht. Eerder is hier van alles geroepen over 'wat doet de pers nu in het kader van het toetsen van het handelen van de overheid ?'. Nou, dus bij zo'n inval de politie en de RC op de vingers kijken en hun methodes toetsen. Nogmaals: ik snap dat de politie en de RC er niet blij mee zijn, maar een muskiet hoort zich daar in ieder geval voor te interesseren.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1271276 date=1401222690
Dit artikel is uiteraard ook toepasbaar op de 'doelgroep'. Het zou mij niets verbazen als die allemaal opgehouden zijn op een bepaalde lokatie aanhangend het onderzoek.
Goed mogelijk, maar denk ook aan bewakingscamera's die daar hangen etc.

Peen
Redacteur van


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Red link=msg=1271340 date=1401254608
Laten we eerst eens afwachten of er überhaupt onrechtmatig gehandeld is voordat je kan gaan nadenken over een vergoeding.

Als blijkt dat er wel rechtmatig gehandeld is, maar de fotografen hierdoor (andere) inkomsten mislopen, wordt er dan geen vergoeding uitgeschreven?
Overigens hebben de meeste fotografen (zelfs ik als ramptoerist met m'n amateurcamera) een extra SD kaart of twee, dus denk dat de schade wel mee zal vallen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Als het rechtmatig is zal je geen schadevergoeding krijgen nee. Immers, je hebt zelf bewust gekozen de waarschuwingen c.q. bevelen te negeren en daarmee het risico op inkomstenderving voor lief genomen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: rens link=msg=1271361 date=1401268090
Overigens hebben de meeste fotografen (zelfs ik als ramptoerist met m'n amateurcamera) een extra SD kaart of twee, dus denk dat de schade wel mee zal vallen.
Zoals je snapt gaat het niet om de geheugenkaart... maar hetgeen wat daar op staat (of stond)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: rens link=msg=1271361 date=1401268090
Als blijkt dat er wel rechtmatig gehandeld is, maar de fotografen hierdoor (andere) inkomsten mislopen, wordt er dan geen vergoeding uitgeschreven?
Neuh, dan niet. Lijkt me logisch. Maar wanneer blijkt dat ? Als je een klacht indient bij de politie en die wordt door de politie ongegrond verklaard ? Of als je die afwijzing niet pikt en naar de kalchtencommissie gaat ? Of als je naar de ombudsman of een rechter stapt ?

Gelijk hebben is makkelijk. Gelijk krijgen is vaak een kwestie van lange adem.
Citaat van: rens link=msg=1271361 date=1401268090
Overigens hebben de meeste fotografen (zelfs ik als ramptoerist met m'n amateurcamera) een extra SD kaart of twee, dus denk dat de schade wel mee zal vallen.

Maar de schade is niet dat stomme SD kaartje van een tientje of 2; maar de inkomsten die je mist doordat je nu je beelden niet kan verkopen. Als ze volgende week de SD kaart terugkrijgen zijn de beelden niet meer verkoopbaar, want 'oud nieuws'.

Een pro-fotograaf interesseert zich geen fluit voor de waarde van een SD kaart; de schade aan een lens of noem maar op. Het gaat om het beeld. En om de relatie die je hebt met je grotere opdrachtgevers/afnemers; dat die erop kunnen vertrouwen dat jij (tijdig) de beelden aan kan leveren die zij willen hebben. Dat is veel meer waard dan welk stukje hardware dan ook.

Peen
Redacteur van