Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 604636 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Citaat van: Haageneesch link=msg=1271372 date=1401274204
Zoals je snapt gaat het niet om de geheugenkaart... maar hetgeen wat daar op staat (of stond)

Ik heb het over eventuele vergoedingen, niet om het beeldmateriaal van het incident waar "moeilijk" over gedaan wordt.
Als de fotograaf geen ander geheugen beschikbaar heeft, kan deze geen foto's maken van andere incidenten en kan hij/zij dus ook geen beelden verkopen.
Als je geen foto's (tijdig) kan leveren, kan dit ten koste gaan van je relatie met de grotere opdrachtgevers & afnemers (zoals peen verwoord).

Ik vraag mij dus af of de schade die daardoor veroorzaakt wordt, ook vergoed wordt. Hoe breed & diep gaat die vergoeding?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: rens link=msg=1271377 date=1401274675
Ik heb het over eventuele vergoedingen, niet om het beeldmateriaal van het incident waar "moeilijk" over gedaan wordt.
Als de fotograaf geen ander geheugen beschikbaar heeft, kan deze geen foto's maken van andere incidenten en kan hij/zij dus ook geen beelden verkopen.
Als je geen foto's (tijdig) kan leveren, kan dit ten koste gaan van je relatie met de grotere opdrachtgevers & afnemers (zoals peen verwoord).

Ik vraag mij dus af of de schade die daardoor veroorzaakt wordt, ook vergoed wordt. Hoe breed & diep gaat die vergoeding?
Als je geen andere kaart hebt voor een volgende opdracht, ben je m.i. geen pro. Dat lijkt me niet zo relevant. Dat gaat pas spelen als ze de camera's ook niet zouden teruggeven, want daar heb je er vaak minder van dan SD kaarten. Of als je zelf 4 dagen op water en brood in de kerker onder het gemeentehuis vastzit (en dus wel vervolgopdrachten mist)  098uo

Als ik zelf in deze situatie zou zitten (dus: SD's in beslag genomen; bezwaar gemaakt en achteraf in het gelijk gesteld) dan zou ik vorderen:

a) waar had ik die beelden zeer waarschijnlijk kunnen verkopen en wat had me dat opgeleverd ? (inkomstenderving)
b) wat heeft het bezwaar maken me gekost aan tijd, kilometers en juridische kosten (ondersteuning, rechtsbijstand etc) ?

Dus alleen wat er direct met het handelen van de pliesie te maken heeft m.i.

Peen
Redacteur van

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Interview met Thomas Bruning van de NVJ m.b.t. deze zaak bij Omroep Gelderland:

http://www.reality-photo.com/audio/nvj.mp3
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Is er ondertussen nieuwe informatie over deze inbeslagname?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: zwelgje link=msg=1279487 date=1403603178
Is er ondertussen nieuwe informatie over deze inbeslagname?
Jazekah, vers van de (digitale) pers:

http://www.nvj.nl/nieuws/toch-rechtszaak-zaltbommel-ondanks-teruggave-beelden

Citaat
De beelden van twee camerajournalisten die in mei door de politie in beslag werden genomen na een inval op een woonwagenkamp in Zaltbommel, zijn teruggeven. Toch komt er een rechtszaak en willen de journalisten een schadevergoeding, aldus hun advocaat, mr. Mira Herens van de NVJ.

De rechter-commissaris besloot het materiaal in beslag te nemen, omdat er werd gefilmd door de afscherming en er niet werd geluisterd naar het verzoek om geen beelden te maken van de mensen, voertuigen en het werk van de politie. De cameralieden zeggen dat ze alleen hebben gefilmd vanaf de openbare weg. Het filmmateriaal is teruggegeven nadat was vastgesteld dat er geen onderzoeksmethoden zijn vastgelegd. De NVJ wil laten vaststellen dat de inbeslagname onrechtmatig is geweest; het is een principiële kwestie.
Peen
Redacteur van

sylvester1986

• Gast
Camera op de brommer mag alleen als dat in de kentekenpapieren staat? (1:36)
https://www.youtube.com/watch?v=tt7CDZ14OPU
Scooter Tuub

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
 :o
??
Sorry maar ik vind dit wel een enorme aanfluiting.

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Citaat van: Sylvester link=msg=1293455 date=1409866729
Camera op de brommer mag alleen als dat in de kentekenpapieren staat? (1:36)
http://www.youtube.com/watch?v=tt7CDZ14OPU
Scooter Tuub
Is dit toevallig niet in scene gezet ofzo...?  :o

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Wat een flauwekul!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Dus je mag geen dashcam op je brommertje monteren? En als je een spiegel erop zet terwijl dit misschien niet hoeft (wetgeving) dan moet je die ook laten keuren? In theorie dan volgens de agenten? Vaag.......
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel