Op zich heb ik verder geen mening over het filmpje, want het is maar een stukje en niemand weet wat zich eerder heeft afgespeeld. En ik begrijp ook dat er een stukje collegialiteit is, waardoor forumleden zich geroepen voelen om of de agent of de fotograaf "te verdedigen". Maar ik wil toch wat opmerkingen plaatsen:
Overigens, ik heb het filmpje nu eens gekeken, en de agent verwoord het inderdaad wat krom. Maar.... hij doet eigenlijk een beroep op zijn portretrecht. Dat zegt hij ook rond de 0.55 seconden. Als wij onszelf herkenbaar in beeld zien dan gaan we je aanklagen. Oftewel, als ze herkenbaar uitgezonden worden dan maken ze daar een procedure van. Of ze dat winnen of niet, dat doet verder aan de mededeling niets af. Het is aan de fotograaf/videograaf om dan maar te bepalen of hij dat risico wil lopen, maar juridisch is er met die mededeling weinig tot niets mis.
Het is een loze mededeling want er is al genoeg beslist over openbare functies en portretrecht, maar dat weet je zelf ook.
Daarnaast dient een agent zichzelf te beseffen dat dreigen om iemand civielrechtelijk aan te klagen, in de regel heel anders wordt opgevat door burgers. Zeker als hij ook nog eens vraagt om een perskaart, visitekaartje en of de auto eigendom is. Juist door dat laatste ontstaat bij mij het gevoel dat men probeert om de filmer te intimideren.
(Let wel, ik kan goed begrijpen dat men soms de identiteit van een "filmer" wil vaststellen, maar dat heeft niks van doen met het portretrecht.)
Bovendien vind ik het vreemd dat iemand die roept dat zijn identiteit geheim moet blijven ivm zijn werk, waar ik in het algemeen zeker begrip voor heb, het wel ok vind "als het voor prive gebruik is".
Alsof criminelen geen filmpjes delen in prive sfeer...
Hier kunnen veel fotografen nog wat van leren in den lande. Vergeet niet: "je krijgt wat je geeft."
Een arrogante/bijdehandte houding t.o. een agent is heel vaak onnodig en zorgt er alleen maar voor irritatie.
Omgekeerd kunnen veel agenten daar ook nog wat van leren in den lande. Vergeet niet: "je krijgt wat je geeft."
Een arrogante/bijdehante houding t.o. een journalist is heel vaak onnodig en zorgt er alleen maar voor irritatie (en filmpjes op geen stijl).
Agenten die gewoon vragen en uitleggen waarom ze niet in beeld willen, daar zullen de meeste journalisten geen probleem mee hebben. Maar agenten die gelijk dreigen, en zelf regels en wetten verzinnen, dat zorgt net zo goed voor wrevel bij journalisten en burgers.
Gelukkig gaat het bij het overgrote deel van de journalisten en agenten in den landen op een goede manier, en zien wij hier alleen de uitzonderingen waarbij het, door agenten of journalisten, niet "goed" gaat.