Shave, ieder zijn vak. Denk maar bij je zelf "daar ga ik (nog) niet over". Als het nodig is de pers te beteugelen op grond van wat de hulpverleners er van vinden komt er vast wel een wet die dat regelt.
De pers is al behoorlijk beperkt in haar mogelijkheden, er is nog maar in zéér beperkte mate sprake van een vrije pers. Zeker voor de free-lance journalisten is het kommer en kwel, die ongelukjes waar de brandweer aan te pas komt zijn sinds de invoering van c2000 het enige dat ze nog hebben.
Tegelijk met de invoering van het pers alarm is ook bepaald dat de OOV diensten voor een belangrijk deel bepalen via de voorlichting wat nieuwswaarde heeft en wat niet. Alsof dat het vak van voorlichter is. Mocht je als "bevoorecht peragentschap toch nog wat schrijven wat de voorlichting biet zint wordt je voor kortere of langere tijd in de ban gedaan.
Toevallig loopt dat parallel met de invoering van ruimere bevoegdheden voor politie. Doorzoekingen zonder bevel en zonder dat aanwijsbare aanleiding nodig is.
Want het moet toch mogelijk zijn Osama bin Ladin op deze manier te pakken.
Geloof me, schreeuw hard genoeg ach en wee en de ambu broeders gaan straks samen met de brandbestrijders sorteren op nieuwswaarde of niet en bepalen samen zo voortaan wat ik morgen in de krant mag lezen.
Leve mijn niet langer gekwetste zieltje!
Behalve het nieuws uit het buitenland natuurlijk, want dat de kindertjes Saddam Hoessein zien hangen op het nieuws is heel gewoon.
Had ie maar niet van die stoute dingen moeten doen.
Henk