Van mij mag er wetgeving komen die het filmen van deze dingen verbied en anders zeker het bluren voorschrijft.
Lijkt mij onnodig. Of worden er regelmatig leden van bijzondere politie-eenheden als zodanig herkenbaar in de pers gepresenteerd?
Bovendien heeft de politie al genoeg wettelijke bevoegdheden om in zulke situaties de pers op voldoende afstand te houden. En ja, dat mag in deze situaties ook als men een politieperskaart heeft....
Voor de rest: wat Peen zegt.......
Ik ben benieuwd of er uitspraken of klachten zijn waarbij het hinderen van het filmen door middel van een lamp van het AT gegrond zijn verklaard.
Uit het iets verdere verleden (2000-2005) zijn er wel degelijk klachten waarbij afweging van belangen van de pers en AT-ers een voorname rol speelt. Maar ik neem aan dat je niet nog een keer een hele discussie wilt herhalen over vrije nieuwsgaring, openbaarheid van bestuur en de rol van de overheid daarbij?
Journalisten en AT-ers staan beiden niet boven de wet. Dat AT-ers andere redelijke belangen hebben dan "normale" agenten, doet daar niks aan af. Je zult die belangen per situatie moeten afwegen, en je kan niet zeggen dat het altijd rechts- of linksom is.
Ik denk dat je bij dit argument toch de mist in gaat. Het AT maakt over dit soort zaken geen afspraken.
Nee, maar het lijkt mij een mooie taak voor de voorlichter om hierover contact op te nemen met de betreffende journalisten. Juist om uit te leggen wat wel/niet wenselijk is qua filmen en publicaties.
Dat zijn geen afspraken maar schept wel duidelijkheid.
Overigens valt mij wel op dat er, in dit jaar, schijnbaar relatief vaker conflicten tussen pers en arrestatieteam(s) zijn in de regio Zeeland, dan in andere regio's.
En nee, ik ga niet verder speculeren over waarom of wat de mogelijke oorzaken zijn.