Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 582469 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red link=msg=1315517 date=1418976963
Ik ben benieuwd of er uitspraken of klachten zijn waarbij het hinderen van het filmen door middel van een lamp van het AT gegrond zijn verklaard.

Jazeker! Ooit een klacht ingediend tegen het handelen van een AT. Is gegrond verklaard inclusief bijpassende tegemoetkoming.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1315669 date=1419009019
Jazeker! Ooit een klacht ingediend tegen het handelen van een AT. Is gegrond verklaard inclusief bijpassende tegemoetkoming.  ;)
Op precies die gronden? Je werd beschenen door een lamp van een AT'er en op basis van alleen dat heb je geld gekregen? Of ging het om iets anders. Overigens zou het mij niet verbazen dat hier gewoon een potje voor is. Ze hebben bepaalde procedures, en ze weten ook best dat de klacht gegrond kan worden verklaard, maar ze blijven het doen omdat het procedure is.

Dat deden ze ooit ook met het blinddoeken van verdachten. De ombudsman zei dat het niet mocht omdat het niet in de regels stond. Het AT ging er gewoon mee door, en nu staat het in de regels.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red link=msg=1315672 date=1419009293
Op precies die gronden? Je werd beschenen door een lamp van een AT'er en op basis van alleen dat heb je geld gekregen? Of ging het om iets anders. Overigens zou het mij niet verbazen dat hier gewoon een potje voor is. Ze hebben bepaalde procedures, en ze weten ook best dat de klacht gegrond kan worden verklaard, maar ze blijven het doen omdat het procedure is.

Nee. Niet met een lamp schijnen nee. Het was helder overdag. Ik had het stukje met de lamp gemist. Het ging wel over het hinderen van het filmen en wat andere zaken  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: DiNozzo link=msg=1315550 date=1418987248
Nochtans ben ik het met Red eens dat nergens verboden is te filmen. Is het bemoeilijkt? ja. Het voorstaan in het eerste deel is ook heel logisch als vorm van afscherming voor de aanhouders. Die liggen/zitten op de verdachte en zijn daarmee relatief kwetsbaar. Daarna staat filmer naast een wit busje wat vermoedelijk ook van het AT is. Ik had hem daar persoonlijk ook weg willen hebben. Al is het maar omdat je de voertuigen altijd vrij wil hebben voor het geval enkele vriendjes of vijanden van de verdachte opduiken. Dat kan je met woorden doen, of op deze manier. Het was in dit geval wel effectief.

Kun je als politie (in dit geval het AT) bij dit soort acties niet gewoon een vrije werkruimte creëren van zoveel meter? 20, 50, 100mtr desnoods? Met wat ondersteuning van de reguliere politie? Ik snap dat e.e.a. in een kort tijdsbestek geschiedt en vaak vrij plotseling. Maar gezien het feit dat omstanders (en zelfbenoemde journalisten en erkende media) steeds vaker bij dit soort risicovolle operaties met de neus voorop staan, wordt het dan niet eens tijd om bepaalde wetjes en regelementen te herzien? Uiteraard ben ik voor persvrijheid, en zeker als het nieuws daadwerkelijk iets toevoegt, iets aan het licht brengt, van maatschappelijk belang is, noem het maar. Maar als het AT ergens een actie uitvoert, heeft men niet genoeg handvatten om de boel werkbaar te maken? Bijvoorbeeld de vrije werkruimte creëren? Vorderen etc? Dat daar in het heetst van de strijd niet altijd tijd voor is snap ik, maar tijden veranderen en ik denk dat bepaalde procedures mee moeten veranderen, dat is wat ik aankaart.

En nog een toevoeging; gelukkig ben ik geen AT. Want ik zou je echt een handje helpen als je niet aan m'n verzoek voldoet ff verderop te gaan staan / te stoppen met filmen.  ;D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De reguliere politie is in principe niet betrokken bij dit soort acties. Zeker niet als de aanhouding nog moet gebeuren. (tenzij het AT ter plaatse komt nadat de reguliere politie daar om gevraagd heeft natuurlijk)

Er zijn altijd leden die de vrije werkruimte handhaven, dat zie je al min of meer op het filmpje natuurlijk. Dat kan door te vorderen, maar over het algemeen gebruiken ze iets directere technieken. Dat wordt hier dan wel weer afgedaan als brutaal, onbeschoft en kinderachtig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het is mij meer dan duidelijk.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Wat mij opvalt is dat men het werk van het AT belangrijk vind. Maar is het belangrijker als van een journalist? Ik vind dat ze beide onmisbaar zijn dus een beetje wederzijds begrip zou beter op de plaats zijn.  Beide beroepen zijn belangrijk voor de maatschappij en beide proberen elk op hun eigen manier hun boterham te verdienen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Met het verschil dat als een AT-er zegt dat je moet opzouten dat je dat moet doen, als een journalist dat zegt kun je slap gaan discussiëren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Dinges link=msg=1315738 date=1419030956
Met het verschil dat als een AT-er zegt dat je moet opzouten dat je dat moet doen, als een journalist dat zegt kun je slap gaan discussiëren.

Daar zit het verschil. Als je schreeuwt tegen pers dat ze achteruit moeten zullen 9 vd 10 muskieten dat doen. Als je zegt niet filmen terwijl alle mobieltjes en fototoestellen gewoon draaien en alle omstanders gewoon langslopen krijgt de videograaf het gevoel dat het om iets anders gaat.

Ik kan als cameraman bij een AT inzet niet de veiligheidsoverwegingen maken. Wel gedeeltelijk. Ik snap dat als ik de rode laserpoints van de wapens op m'n kleding zie verschijnen dat ik op een verkeerde plek sta.   >:D Maar de gevaren die het AT ziet zal ik niet allemaal waarnemen.

Daarom hoop ik dat mocht ik toch onverhoopt niet veilig staan de betreffende AT'er roept dat ik naar achteren moet. Dat is een duidelijke boodschap met een duidelijk reden. Op dat moment zal ik mijn spullen pakken en naar achteren gaan. Als de AT'er roept 'niet filmen' of 'Hey, ga eens ergens anders spelen' laat dat aan mij niet merken dat ik potentieel gevaar loop. Sterker nog. Als ik zou stoppen met filmen en gewoon zou blijven staan heb ik naar het AT geluisterd maar loop ik hetzelfde gevaar.

We hoeven niet met 2 woorden te spreken of elkaar netjes een hand te geven. Maar laten we over en weer duidelijke signalen geven. Daarmee komen we het verst. Ik denk dat dat samen met een beetje begrip van beide kanten dit soort problemen voor 95% kan oplossen.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ik ben een groot voorstander van vrije nieuwsgaring en ik ben vaak heel relaxed tegen "journalisten", vandaar de goede verstandhouding bij ons... maar op sommige momenten mag dat ingeperkt worden. Het AT wordt ingezet in bijzondere gevallen. Als men een risicovolle aanhouding doet zoals b.v. een verdachte van een levensdelict dan moet publiek op ruime afstand blijven. De ATer / agent kan zelfs vorderen zich te verwijderen. De agenten eromheen zijn alert en houden de omgeving in de gaten. Medecriminelen, gevaarlijke vrienden van de verdachte. Alles kan gebeuren en daarop moet de agent gefocust zijn. Niet op fotografen die in de weg lopen. Omwille van de veiligheid hadden zij weggestuurd kunnen worden. Het is zelfs zo dat wanneer je met goed fatsoen je ambtelijke handelingen niet kan verrichten doordat je steeds afgeleid wordt, je de politie strafrechtelijk belemmert. No offence maar ja Jelte op dat moment is het nonprofit-werk van de politie net even wat belangrijker dan dat van de "journalist". Vandaar dat de politie een blauwe lamp op het dak heeft en een journalist niet. Moeite mee? kombijdepolitie.nl 😇