Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596785 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: thetwin84 link=msg=1316227 date=1419198534
Wat ik niet begrijp is dat de AT' er moet letten op o.a. veiligheid maar ondertussen is hij meer bezig met de cameraman pesten met een lampje dan dat hij met zijn job bezig is...
Ik denk dat je hier de plank aardig mis slaat en de AT'er(s) behoorlijk onderschat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Red,

ik onderschat ze echt niet, dat mag je aannemen.
Maar sommige mensen doen gewoon moeilijk... Er word van allerlei dingen weer genoemd van wat de AT' er had kunnen doen.

Maar wanneer je naar het filmpje kijkt en de AT' er schijnt met een zaklamp in de camera... tsja... hij heeft idd bereikt dat er een tijdelijke opname niet gelukt is... Maar ik geloof dat er wel tig andere staan te fotograferen aan het flitsen te zien in het filmpje...  En tegenwoordig kan een fotocamera ook filmen dus de kans is groot dat er elders nog wel een filmpje zal wezen.
Wat heeft deze AT' er ermee bereikt? helemaal niet... ja tijdverlies die hij op dat moment elders had kunnen gebruiken.

Laat deze AT' er lekker zijn werk doen... En laat de pers zijn werk doen... Misschien dat er regels van en naar AT' ers / filmers aangescherpt moeten worden?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: thetwin84 link=msg=1316391 date=1419266570
Laat deze AT' er lekker zijn werk doen... En laat de pers zijn werk doen...

En dit gaat soms niet helemaal samen, dat wordt wel duidelijk in dit topic. heb je het überhaubt gelezen?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Dinges link=msg=1316399 date=1419269034
En dit gaat soms niet helemaal samen, dat wordt wel duidelijk in dit topic. heb je het überhaubt gelezen?
Volgens mij heeft hij het heel goed gelezen en volgens mij begrepen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: thetwin84 link=msg=1316391 date=1419266570
Misschien dat er regels van en naar AT' ers / filmers aangescherpt moeten worden?
Er zijn geen speciale regels. Het vastleggen van AT inzetten is -wettelijk gezien- gebonden aan dezelfde regels die ook voor het vastleggen van een kermis op straat gelden, om maar wat te noemen. Daar valt dus niets specifiek aan te scherpen.

Dan kan je hoogstens nog afspraken maken en elkaar de ruimte gunnen. Zoals gezegd: hier in Den Haag gaat dat prima, over en weer. Maar in Zeeland is er blijkbaar wat meer irritatie tussen de twee bloedgroepen onderling, als ik het filmpje zo zie.

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: thetwin84 link=msg=1316391 date=1419266570
Red,

ik onderschat ze echt niet, dat mag je aannemen.
Dat doe je wel, je denkt namelijk dat hij te druk is met zijn lampje waardoor hij niet meer met zijn werk bezig kan zijn. Ik denk dat het een professional is die tijdens het schijnen met zijn lamp de aandacht heel goed op de omgeving kan houden.

Dat mag jij van mij aannemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: JJ75 link=msg=1316412 date=1419270183
Volgens mij heeft hij het heel goed gelezen en volgens mij begrepen.

Door je ''kritische-burger-bril'' bekeken zal je wel gelijk hebben...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Brambd link=msg=1316180 date=1419181106
Als het zo'n enorm 'probleem' was geweest had die AT'er in het begin de beste cameraman gewoon even een handje moeten helpen met het opschuiven.

Dat zou niet handig zijn. Door je vast te pinnen op 1 persoon kan je de omgeving niet meer scannen en je taak uitvoeren. Sterker nog, als hij niet luistert heb je op een gegeven moment geen andere keuze dan hem aanhouden en daar zit je al helemaal niet op te wachten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: peen van dienst link=msg=1316418 date=1419270982

Dan kan je hoogstens nog afspraken maken en elkaar de ruimte gunnen. Zoals gezegd: hier in Den Haag gaat dat prima, over en weer. Maar in Zeeland is er blijkbaar wat meer irritatie tussen de twee bloedgroepen onderling, als ik het filmpje zo zie.


Daar doel ik dus op...
Waarom worden er dan op landelijk niveau daar geen afspraken over gemaakt?
in Den Haag gaat het goed, in Zeeland alles behalve...
Dat klopt dan toch van geen kanten...
Dat kinderachtige gedoe van elkaar irriteren, en dan doel ik dit keer niet op dat zaklampje maar over de gehele situatie die ontstaat.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: thetwin84 link=msg=1316446 date=1419274990
Daar doel ik dus op...
Waarom worden er dan op landelijk niveau daar geen afspraken over gemaakt?
in Den Haag gaat het goed, in Zeeland alles behalve...
Daar kan je nu eenmaal geen afspraken over maken. Niet in de zin van 'als jij daar staat, kan ik hier staan zonder gevaar te lopen/in de weg te lopen' etc. Elke situatie is anders. En vandaar 'geven en nemen' en 'gebruik gezond verstand'.

Ik ben van mening dat AT inzetten in ieder geval op beeld vastgelegd moeten kunnen worden; zonder restricties. Of je alles wil/moet publiceren is een tweede, maar nogmaals: met die vergaande bevoegdheden en geweldsmiddelen die een AT ter beschikking staan is het op zich heel gezond als zichtbaar is wat ze daar mee doen. Een AT vervult een belangrijke rol in onze maatschappij, maar staat niet buiten/boven die maatschappij.

Ik denk o.a. aan het filmpje waarbij een AT-er iemand in (ik dacht) Rotterdam neerschiet. Daar heb ik niet zo'n moeite mee - maar het is wel goed dat vastligt wat daaraan vooraf gegaan is.

Dan nog kan je in overleg bepaalde zaken niet publiceren - maar het maken van beelden moet niet vooraf/per definitie verboden worden, bedoel ik.

Dat gezegd hebbende: met een beetje moderne apparatuur kan je tegenwoordig van een afstandje beeld maken, ook zonder grote lampen etc. Dat betekent dat het AT a) de ruimte heeft om te werken b) niet verblind wordt en dat c) niet alles wat op normaal volume gezegd wordt, hoorbaar is op de video.

Nogmaals: ik ben benieuwd naar wat het AT doet. Maar daarvoor hoef ik nu ook weer niet in de groep tussen ze in te staan.... Laat zij lekker hun werk doen; dan sta ik wat verderop in de straat met desnoods een dikke telelens, en doe het mijne. Helemaal prima. Het werk van het AT gaat voor, maar vaak is het desondanks ook prima mogelijk om daar beeld van te maken - desnoods van een afstandje, dus.

Peen
Redacteur van