Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597447 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: zwelgje link=msg=1320737 date=1420630536
Maar in de bekende zaak over gefotografeerde politie medewerkers bij een flitscontrole, werd wel geoordeeld dat die agenten in dat geval alleen onherkenbaar in beeld mochten, en er geen namen e.d. toegevoegd mochten worden.

Natuurlijk is mij duidelijk dat bijv R15 ook continue de afweging tussen nieuwsgaring en privacy belang van hulpverleners maakt, maar de nuance in deze uitspraak wordt door anderen wel eens vergeten.
(Voordat er misverstanden ontstaan: ik beweer dus niet dat elke agent onherkenbaar in beeld moet, maar er is dus wel een afweging nodig.)
Ik denk dat de rechter heeft meegewogen dat, in eerste instantie, de fotograaf had aangegeven de agent onherkenbaar in beeld te brengen. Hierna ging de diender op de strepen staan en werd het van kwaad tot erger.
Natuurlijk is het niet normaal om naam en woonadres van een agent te plaatsen. Dat heeft niets met een onderwerp te maken en blijkbaar vond de rechter dat ook.
Citaat
verbiedt [appellant] de door [geïntimeerden] als productie 1 bij dagvaarding in eerste aanleg overgelegde zeven foto’s te (doen) publiceren onder vermelding van de namen van [geïntimeerden] of van een of meer van hen zonder daarop de hoofden en gezichten van [geïntimeerden] geheel onherkenbaar te maken, dan wel deze foto’s te verkopen of anderszins (al dan niet om niet) aan derden over te dragen of ter beschikking te stelle

Kortom; de rechter vond goed dat de eerste foto's, zoals in eerste instantie ook was aangegeven door de fotograaf, gepubliceerd werden als de diender onherkenbaar in beeld was.
Dat gaat dus alleen om deze zaak en helemaal niet om andere zaken. Daar zei de rechter over:
Citaat
4.7 Een en ander vormt echter nog geen rechtvaardiging voor de door [geïntimeerden] gevraagde inbreuken op [appellant]’s uitingsvrijheid. Niet alleen kan [appellant] in het kader van het kritisch volgen van het handelen van overheidsinstanties een (journalistiek) belang hebben bij de mogelijkheid op genoemde internetsite verslag te doen van de wijze waarop deze instanties een geval als het onderhavige behandelen. In hoeverre de foto’s aan dat verslag kunnen bijdragen, is een journalistieke beslissing waarin de rechter in beginsel niet dient te treden.


Als je iets aanhaalt. moet dit wel kloppen, denk ik zo...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Bert65 link=msg=1321043 date=1420669143
Als je iets aanhaalt. moet dit wel kloppen, denk ik zo...

Dat doet het ook, denk ik zo.....
Het Hof gaat namelijk verder waar jouw quote stopt:

Citaat
Bovendien moet de vordering van [geïntimeerden], zoals hiervoor overwogen, ook dan de noodzakelijkheidstoets kunnen doorstaan.

In dat verband acht het hof hun verlangen dat zij niet als persoon herkenbaar worden gemaakt, wel gerechtvaardigd. Het hof neemt hierbij mede de eerdergenoemde reacties op de site in aanmerking. [appellant] voert aan dat hij de publicatie daarvan niet kon verhinderen, maar dat doet niet af aan het belang van [geïntimeerden] bij de bescherming van hun persoonlijke levenssfeer en hun fysieke integriteit. Bovendien heeft [appellant] zelf de namen van [geïntimeerde sub 3] en [geïntimeerde sub 2] op de site gezet en daarop aangekondigd dat hij zou trachten ook de naam van de derde politieman te achterhalen. Ten slotte neemt het hof in aanmerking dat [appellant] niet aannemelijk heeft gemaakt dat het voor de door hem beoogde publicatie(s) noodzakelijk is dat daarbij tevens de namen, hoofden en gezichten van [geïntimeerden] aan de openbaarheid worden prijsgegeven. Voor zover zij zich tegen publicatie van hun naam, hoofd en gezicht (al dan niet in combinatie met elkaar) verzetten, is een toewijzing van hun vordering dan ook in een democratische samenleving noodzakelijk.

en stelde eerder al in het algemeen:

Citaat
Voorts moeten ambtenaren die in het kader van een dergelijk onderwerp in het openbaar in de uitoefening van hun functie optreden, als public figures meer kritiek en een grotere inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer toestaan dan privépersonen. Dat wil niet zeggen dat de mate van tolerantie die zij moeten betonen, even groot is als die van, bijvoorbeeld, politici. Zo moeten zij voor een goede uitoefening van hun taken ongestoord het vertrouwen van het publiek kunnen genieten en zich kunnen beschermen tegen gedragingen en situaties waarmee hun functioneren op onaanvaardbare wijze wordt belemmerd. Dit geldt ook voor politieambtenaren die in het belang van de verkeersveiligheid snelheidscontroles uitvoeren.

Dus stelt het Hof dat agenten meer moeten tolereren op het gebied van publicatie van hun portret/afbeelding, maar dat er wel een grens is. Die grens ligt dus ergens tussen "burgers" en "politici".
Als publicist zul je dit mee moeten nemen in je afweging, en dat is volgens mij wat ik zeg. Dat in 99% van de gevallen de uitkomst is dat er geen reden is om "te blurren", of geheel niet te publiceren, doet aan het maken van de afweging zelf niks af.
(Voor de duidelijkheid: ik beweer dus niet dat men vooraf toestemming moet vragen. Echter valt het mij op dat minder professionele media en hobby youtubers vaak stellen dat agenten altijd herkenbaar in beeld mogen. Dat is dus een misvatting, of in ieder geval niet in overeenstemming met deze uitspraak van het Hof. )

Citaat van: Bert65 link=msg=1321043 date=1420669143
Dat gaat dus alleen om deze zaak en helemaal niet om andere zaken.


Daarom reageerde ik ook:
Citaat van: zwelgje link=msg=1320737 date=1420630536
Maar in de bekende zaak over gefotografeerde politie medewerkers bij een flitscontrole, werd wel geoordeeld dat die agenten in dat geval alleen onherkenbaar in beeld mochten, en er geen namen e.d. toegevoegd mochten worden.
Maar ik kan me voorstellen dat "in dat geval" op 2 manieren te lezen is. :) Ik bedoelde "in die zaak" niet "in het geval je foto's van agenten publiceert"

Het gaat om een uitspraak van het Hof, en natuurlijk zijn de details van elke rechtszaak anders. Echter zullen lagere rechters wel naar deze uitspraak kijken bij vergelijkbare zaken, en doet het Hof ook een aantal uitspraken in het algemeen. Juristen verwijzen ook vaak naar deze zaak als het gaat om portretrecht van politie agenten.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Is er een nieuwe werkwijze of omgang met persregeling in de regio Midden-Nederland? Sinds enkele maanden laat de politie niemand meer door bij afzettingen. Ook niet op vertoon van (Politie)Perskaart. In plaats daarvan moet je na vertoon van perskaart eerst bellen met persvoorlichting. Zij wille eerst helder hebben wat er aan de hand is en waarvoor of namens wie je beelden maakt voordat ze beslissen of je er naar toe mag.

Omdat voorlichting zich niet over elke poep en scheet midden in de nacht direct op de hoogte laat stellen moet dat dus nog gebeuren als men al aan de afzetting staat. Een wachttijd van 10 minuten is daarbij niet ongewoon. Pas als de PVL aan de agent door heeft gegeven toestemming te geven wordt er toegang verleend.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1322691 date=1421218571
Is er een nieuwe werkwijze of omgang met persregeling in de regio Midden-Nederland? Sinds enkele maanden laat de politie niemand meer door bij afzettingen. Ook niet op vertoon van (Politie)Perskaart. In plaats daarvan moet je na vertoon van perskaart eerst bellen met persvoorlichting. Zij wille eerst helder hebben wat er aan de hand is en waarvoor of namens wie je beelden maakt voordat ze beslissen of je er naar toe mag.
Luke,

Lijkt me niet de bedoeling. Het feit dat je een PPK hebt laat zien dat je al aan bepaalde eisen hebt voldaan t.a.v. 'beroeps' en 'grote afnemers' - dat hoeft op dat moment niet nog eens tegen het licht gehouden te worden. Ook t.a.v. het 'eerst duidelijk hebben wat er aan de hand is' is jurisprudentie; dat dat geen reden is om de persmuskiet op te houden.

Ik zou dit opnemen met de NVJ en/of de korpsleiding. Ik heb ook met dit soort beperkingen te maken gehad 'in mijn wijk': DM me desnoods voor meer info.

Peen
Redacteur van


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
https://www.youtube.com/watch?v=wDJZXNKuw_Y

Niels Damstra:
Gepubliceerd op 29 jan. 2015
Apeldoorn, 28 januari 2015. Op de Deventerstraat in Apeldoorn filmt een journalist het werk van de politie. Er is een woningoverval gepleegd. De journalist bevindt zich op het openbare, niet afgezette, gebied en wordt weggestuurd door een politieagent. Hierop vraagt de journalist de agent naar zijn naam. Hier is de agent niet van gediend en valt de journalist fysiek (?) aan.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Ach, dit soort filmpjes moet je met een korreltje zout nemen.. Als de politie iets vraagt of vordert, moet je luisteren. Ik ben benieuwd wat er is gezegd voordat de persmuskiet begon met filmen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand zich pas legitimeert als de politie dat doet.
Politie (in uniform) is verplicht zich te legitimeren op verzoek, maar pas nadat de noodzakelijke ambtshandelingen zijn verricht.

Verder vind ik 'aanvallen' nogal overdreven  98uiye
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Weet ook niet wat er zich heeft afgespeeld maar de bewuste meneer is wel vaker bekend met dit ''soort'' optredens richting de politie.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Filmpje is te kort. Kan er niks zinnigs van zeggen. De "journalist" vind het niet zo leuk in elk geval.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1326839 date=1422552194
Weet ook niet wat er zich heeft afgespeeld maar de bewuste meneer is wel vaker bekend met dit ''soort'' optredens richting de politie.

Inderdaad, in filmpje'Autoritaire agenten op Eerste Wormenseweg in Apeldoorn' is deze man ook hinderlijk bezig, dn krijg je al een naam binnen het korps politie... Autoritaire agenten op Eerste Wormenseweg in Apeldoorn

of... http://www.youtube.com/watch?v=JfbyRr7oecU#ws

of... https://www.youtube.com/watch?v=4nNVUF4_JCA