Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597456 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Discussie over aanhoudingen bij brand in Hilversum verplaatst en samengevoegd in het incident topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1330015


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1330576 date=1423899073
Klein keukenbrandje met rare agenten ?

https://oogoplaren.wordpress.com/2015/02/12/klein-keukenbrandje-en-een-hele-rare-agente/

Dit verhaal laat het natuurlijk vanuit de kant van de persfotograaf zien. Begint gelijk al raar, bij een brand in Laren kritiek te hebben op de SIV uit Huizen, dat deze later TP is dan de TS van Laren. Is dat onlogisch? Denk dat in de meeste gevallen een TS of ander BRW-voertuig uit eigen woonplaats sneller TP is dan uit omliggend gebied, 24-uurskazernes natuurlijk buiten beschouwing gelaten.

Daarna het verhaal van de agenten, het gaat op de manier hoe je communiceert en iets mededeelt, vraagt en weigert. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar kan begrijpen dat de agenten de straat vrij willen hebben en niet zitten te wachten op een fotograaf die zelf bepaald waar hij mag staan. Een PPK is nog geen vrijbrief om overal te mogen staan volgens mij. Verder is niet duidelijk wat er voor het akkefietje is voorgevallen op de locatie van de brand, en bij de agenten. Kan goed begrijpen dat als ze zojuist van een incident elders in Laren komen wat hen de nodige energie heeft gekost, het zou kunnen zijn dat de persfotograven daardoor het bokje zijn geworden ;) Maarja, blijft verhaal vanaf één kant.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Als je het bericht leest kun je vernemen dat de brandweer al klaar was, en ingepakt en al eigenlijk op het punt stond om te vertrekken. Kun je af gaan vragen wat het nut dan is om dan nog de straat af te gaan zetten. Lintje moet toch weer om de brandweervoertuigen er door te laten. ::)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Dan ga je er vanuit dat de klager zijn verhaal voor 100% klopt, iets waarvan we ondervonden hebben dat dit wel vaker achteraf niet zo bleek te zijn.

Is het zo gebeurd dan is het wel laakbaar te noemen. Ik heb alleen het idee dat hier meer speelt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: DiNozzo link=msg=1330875 date=1423989733
Dan ga je er vanuit dat de klager zijn verhaal voor 100% klopt, iets waarvan we ondervonden hebben dat dit wel vaker achteraf niet zo bleek te zijn.
Is het zo gebeurd dan is het wel laakbaar te noemen. Ik heb alleen het idee dat hier meer speelt.
Zolang je er niet bij bent geweest is dat spekulaas, iets waar we op dit forum niet blij mee zijn.

Verder is het verhaal zo 'hard' geschreven dat het bijna niet mogelijk om onjuiste zaken te vermelden. Ik kan me heel goed voorstellen dat de schrijver het zo beleefd heeft. Zeker gezien het feit dat de politie in Het Gooi geen beste reputatie op dit vlak.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik heb begrepen dat beide fotografen een klacht hebben ingedient, en die procedure nu loopt. Dus dat gaat een wordt vervolgt worden.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Wat er van waar is zullen we later nog wel horen maar het is sowieso van deze media niet slim om in dit soort bewoording de Brandweer en de Politie te grazen te nemen. Iets met "touwtje" en "kortste eind" de volgende keer..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: NikonDirk link=msg=1330919 date=1424004500
Wat er van waar is zullen we later nog wel horen maar het is sowieso van deze media niet slim om in dit soort bewoording de Brandweer en de Politie te grazen te nemen. Iets met "touwtje en kortste eind" de volgende keer..
Daar heb je gelijk in. Maar gezien alle gebeurtenissen rond bezuinigingen op de brandweer in die regio, en er schijnt in het verleden al meer gebeurd te zijn rond de politie in G&V liggen de hulpdiensten aldaar sowieso al onder een vergrootglas. Het intro van het bewuste bericht geeft dat al goed weer. ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: NikonDirk link=msg=1330919 date=1424004500
Iets met "touwtje" en "kortste eind" de volgende keer..
Toe maar, er worden represailles in het vooruitzicht gesteld. Stel je toch eens voor dat een journalist gebruik maakt van zijn vrijheden. Dat zal brandweer en politie het de volgende keer wel even afstraffen!

Is dit een gebruikelijke methode van de overheid?