Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 582972 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: DiNozzo link=msg=1331239 date=1424126351
"Wel vaker ondervonden hebben" betekent niet hetzelfde als "vaak onbetrouwbaar" zoals jij het noemt. ::)
Zo komt het anders wel over door de generaliserende manier waarop je het schrijft. Misschien toch eens nadenken over de manier van schrijven?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Of de rest van de reactie ook even lezen waar toch in te lezen is dat ik op basis van het stuk het gedrag laakbaar noem.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: CopVR3 link=msg=1331294 date=1424163892
Klopt hoor. Heb je gelijk in.
De haakjes zet ik er bij voor de gemiddelde 112 pieper kidzzzz... die vaak opdoemen bij alles waar de pieper afgaat.
Iedereen noemt zich tegenwoordig maar journalist.
Terwijl een echte journalist een opleiding heeft, een beroepsbeoefenaar is, integer is, en zich aan allemaal etische aspecten dient te houden. Zoals hoor en wederhoor, geen onvolledige verhalen plaatsen, geen ongegronde beschuldigingen uit enz...
Zie de gedragscode journalisten. 😉
En dat mag. Journalistiek is een vrij beroep, zelfs de NVJ bevestigt dit. Of je er altijd blij mee moet zijn is iets anders.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: DiNozzo link=msg=1331600 date=1424278029
Of de rest van de reactie ook even lezen waar toch in te lezen is dat ik op basis van het stuk het gedrag laakbaar noem.
Het gaat mij niet om de rest van je reactie, maar om de generalisering ;-)


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Zou het nog te maken hebben met de locatie in Nederland? Ik merk hier in het Noorden veel minder van de benoemde last van 112 kidzzz/journalisten/anders dan wat er verder geschreven wordt. Ook ik laat iedere journalist (binnen grenzen) toe binnen de linten. Als het problematisch wordt, gaat de schifting op ppk, maar dat komt niet vaak voor.
Digitaal onderzoek


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: peen van dienst link=msg=1331350 date=1424183043
Een aantal zien namelijk 'hun PPK' als een methode om de concurrentie buitenspel te zetten. Dus: er mogen alleen maar PPK houders binnen de lintjes. Een soort van bescherming van de markt. Terwijl iedereen zonder PPK begonnen is. Een aantal van die '112 kleuters' groeien misschien wel door tot 'journalist' c.q. PPK houder. En een aantal zal dat niet doen en altijd op hobbyniveau blijven doormodderen. Prima.

Een goed voorbeeld hiervan in de regio Rotterdam e.o. is MediaTV. Als zij bepaalde gezichten zien dan gaan ze gelijk roepen PPK-controle.
Echt een rete zielige vertoning.
Weet ook dat bepaalde media geen videobeelden meer van ze afneemt als er anderen zijn die video opnamen gemaakt hebben.
Dus ja ze verliezen inkomsten omdat andere in ieder geval betere video's maken en soms/vaak ook foto's.
Ze hebben er ook een houtje van om voor jou beeld te gaan staan als je een foto of foto's wilt maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat van: enrico1972 link=msg=1332459 date=1424566227
Een goed voorbeeld hiervan in de regio Rotterdam e.o. is MediaTV. Als zij bepaalde gezichten zien dan gaan ze gelijk roepen PPK-controle.
Echt een rete zielige vertoning.
Weet ook dat bepaalde media geen videobeelden meer van ze afneemt als er anderen zijn die video opnamen gemaakt hebben.
Dus ja ze verliezen inkomsten omdat andere in ieder geval betere video's maken en soms/vaak ook foto's.
Ze hebben er ook een houtje van om voor jou beeld te gaan staan als je een foto of foto's wilt maken.

Gelukkig is dit klinkklare onzin. Regels zijn er niet voor niks. Mensen zonder PPK hebben niks te zoeken in een afzetting, dus moeten ook niet zeuren als ze op hun plek worden gezet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Mensen zonder PPK hebben niks te zoeken in een afzetting, dus moeten ook niet zeuren als ze op hun plek worden gezet.

Gelukkig is dit klinkklare onzin, regels zijn er niet voor niks.

En dat hoef je van mij als burger niet aan te nemen, maar misschien dat je dat wel doet van een ervaren collega:

Red, als een politie agent mij de toegang tot het rood-witte lintjes gebied ontzegt, zal hij/zij daar een goede reden voor moeten hebben. Want zo is het geregeld en ook door jurisprudentie bevestigd: een journalist (let wel: dat is een grotere groep dan de PPK houders !) heeft toegang, 'tenzij'.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: zwelgje link=msg=1332512 date=1424606615
Gelukkig is dit klinkklare onzin, regels zijn er niet voor niks.

En dat hoef je van mij als burger niet aan te nemen, maar misschien dat je dat wel doet van een ervaren collega:

Maar posting van Enrico bevatte nogal wat elementen die naar smaad/laster rieken. Beter is het om in algemeenheden te praten dan om met goedkope borrelpraat anderen zwart te maken.

Als je moeite hebt met een ander, zwijg deze dan dood of kom met keiharde bewijzen en geef de ander vervolgens gelegenheid van repliek te dienen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Mijn reactie is puur op het citaat qua PPK uitspraak, en opzettelijk gechargeerd. Voor de rest ben ik het natuurlijk met je eens.

Moddergooien is voor mensen die in de zandbak spelen, na een regenbui... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten