Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 582973 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
http://petapixel.com/2015/03/07/la-to-pay-50k-to-detained-photographers-and-teach-deputies-that-photography-is-not-a-crime/

Ook in de USA worden de autoriteiten op de vingers getikt, als er mensen worden opgepakt die 'alleen maar' op de openbare weg fotograferen.

We kennen de voorgeschiedenis niet, maar dit is blijkbaar het resultaat van het kruisen van de juridische degens.

Peen
Redacteur van


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat van: peen van dienst link=msg=1335864 date=1425823573
http://petapixel.com/2015/03/07/la-to-pay-50k-to-detained-photographers-and-teach-deputies-that-photography-is-not-a-crime/

Ook in de USA worden de autoriteiten op de vingers getikt, als er mensen worden opgepakt die 'alleen maar' op de openbare weg fotograferen.

We kennen de voorgeschiedenis niet, maar dit is blijkbaar het resultaat van het kruisen van de juridische degens.

Peen

Nu is in US of A alles altijd wel een beetje overdreven. Maar dit slaat toch wel een beetje alles. $50.000 vergoeding voor een paar aanhoudingen van 3 fotografen :-\. Als fotograaf zelf vind ik het een beetje overdreven hoog eerlijk gezegd.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1335921 date=1425840651
Nu is in US of A alles altijd wel een beetje overdreven. Maar dit slaat toch wel een beetje alles. $50.000 vergoeding voor een paar aanhoudingen van 3 fotografen :-\. Als fotograaf zelf vind ik het een beetje overdreven hoog eerlijk gezegd.

Voor de US of A is dit een fooitje in een "civil lawsuit". Daar kijkt de rechter niet alleen naar de werkelijke schade en lopen schadevergoedingen snel op in de honderdduizenden dollars.
Bovendien tilt men erg zwaar aan de grondrechten zoals die vast liggen in de grondwet, zeker in zaken waarbij de overheid de gedaagde partij is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Only in Muricah!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1335921 date=1425840651
Nu is in US of A alles altijd wel een beetje overdreven. Maar dit slaat toch wel een beetje alles. $50.000 vergoeding voor een paar aanhoudingen van 3 fotografen :-\. Als fotograaf zelf vind ik het een beetje overdreven hoog eerlijk gezegd.
Als je goed leest heeft de hele procedure 4 jaar geduurd. Juridische kosten en tijdsinvestering/inkomstenderving lopen in die tijd natuurlijk wel op. En de belastinginspecteur zal ook nog wel even langs komen. Netto houden ze misschien helemaal niet zoveel over.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1336013 date=1425892313
Als je goed leest heeft de hele procedure 4 jaar geduurd. Juridische kosten en tijdsinvestering/inkomstenderving lopen in die tijd natuurlijk wel op. En de belastinginspecteur zal ook nog wel even langs komen. Netto houden ze misschien helemaal niet zoveel over.
Zat ik ook te denken; dat ze uit de 50k ook de juridische kosten moeten betalen; en wellicht ook de tijd die ze erin gestoken hebben.

4 jaar procederen kan rustig die 50 kilo-dollars kosten. Zeker daar.

Peen
Redacteur van


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Live link=msg=1247613 date=1393858184
Aanhouding persfotograaf

http://www.politie.nl/nieuws/2014/maart/3/04-aanhouding-persfotograaf.html
Laatste update: 03-03-2014 | 14:38

Citaat van: Red link=msg=1247619 date=1393858705
Een verhaal heeft altijd twee kanten, ik ben benieuwd.


De andere kant van het verhaal:  :)

Politie biedt excuses aan voor fouten bij aanhouding persfotograaf
112  |  19 maart 2015   |   reageer   |   Door Frank van der Molen, Dichtbijredacteur

ZAANDAM - De politie heeft excuses aangeboden aan de persfotograaf die een jaar geleden in Zaandam werd aangehouden. De fotograaf werd door een politiecommissie grotendeels in het gelijk gesteld nadat hij een klacht had ingediend. Volgens het advies van de commissie is de fotograaf, Jelle Brandsma, ten onrechte aangehouden en bevatte het door de politie uitgebrachte persbericht over zijn aanhouding fouten.

http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/112/artikel/3944006/politie-biedt-excuses-aan-voor-fouten-bij-aanhouding-persfotograaf.aspx
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1338128 date=1426769072

De andere kant van het verhaal:  :)

Politie biedt excuses aan voor fouten bij aanhouding persfotograaf
112  |  19 maart 2015   |   reageer   |   Door Frank van der Molen, Dichtbijredacteur

ZAANDAM - De politie heeft excuses aangeboden aan de persfotograaf die een jaar geleden in Zaandam werd aangehouden. De fotograaf werd door een politiecommissie grotendeels in het gelijk gesteld nadat hij een klacht had ingediend. Volgens het advies van de commissie is de fotograaf, Jelle Brandsma, ten onrechte aangehouden en bevatte het door de politie uitgebrachte persbericht over zijn aanhouding fouten.

http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/112/artikel/3944006/politie-biedt-excuses-aan-voor-fouten-bij-aanhouding-persfotograaf.aspx

Raar dat er eerst een persbericht wordt uitgegeven met de zin: 'werden de omstanders en de persfotograaf gesommeerd om zich te verplaatsen tot achter het afzetlint.' Terwijl nu blijkt dat hij al achter het lint stond. Neem aan dat het makkelijk te zien valt of iemand wel of niet binnen een lint staat dus vraag me eigenlijk af waarom deze fout is gemaakt?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Ik vraag me iets anders af...

Een persvoorlichter maakt het bericht in de meeste gevallen aan de hand van de procesverbalen en de mutaties in de systemen. Pas bij heel 'gevoelige' of complexe zaken zullen ze ook ruggespraak houden. Ook al omdat ze het bericht vaak de volgende dag bij daglicht maken, en de betreffende politieambtenaar dan al naar huis is.

Dat zou er op duiden dat het verhaal 'binnen de linten staan', 'vorderen' en noem maar op in het PV staat. En dat lijkt mij zeer laakbaar gedrag voor een politieambtenaar. Niet omdat het gericht is tegen een persmuskiet, maar omdat de beschrijving in het PV dus achteraf niet overeen blijkt te komen met de werkelijke gang van zaken.

Ik vind het helemaal niet vreemd als 2 mensen (met verschillende beroepen op en die vaak op 2 verschillende plekken staan) een situatie anders beoordelen; en dat als je achteraf naast elkaar legt je zegt 'ja, zo kan je het ook opvatten'. Maar dit gaat wel wat verder dan dat....

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Dat zou er op duiden dat het verhaal 'binnen de linten staan', 'vorderen' en noem maar op in het PV staat. En dat lijkt mij zeer laakbaar gedrag voor een politieambtenaar. Niet omdat het gericht is tegen een persmuskiet, maar omdat de beschrijving in het PV dus achteraf niet overeen blijkt te komen met de werkelijke gang van zaken.

Jouw conclusie is veel te voorbarig...